2021-10-27, 20:06
Medlem
Jag är överhuvudtaget inte insatt i svensk narkotikapolitik och vad som gäller, så någon måste förklara för mig vad fan det är som händer.

Jag fick åka in på urin- och blodprov för MISSTANKE om att jag är narkotikapåverkad efter jag blev stoppad med bil och de gjorde något jävla ögontest? Hur sjukt är inte detta?!?!? Det räcker alltså med enbart MISSTANKE baserad på ett jävla ÖGONTEST för att man ska åka in och testas. Jag hade inte rökt på 3 veckor men jag klarade mig. Men säg att jag testades positivt för att jag hade rökt lite för säg 2 veckor sen - jag hade alltså räknats som narkotikapåverkad, åkt dit för drograttfylleri, blivit av med körkortet, husrannsakan och med i belastningsregistret.

Låter inte detta hur sjukt som helst eller? Att det enbart räcker med misstanke baserad på ett ögontest? Är det så här i andra länder för det låter fan i mig inte normalt? Hade inget på mig i bilen, jag var inte narkotikapåverkad överhuvudtaget, och hade inget hemma.

Hur fan fungerar det i Sverige? Eller är vi som vanligtvis baklänges i detta också?
Citera
2021-10-27, 20:13
Medlem
Psychadelic1s avatar
Hänt mig också, jag hade dock rökt dagen innan så åkte på ringa
Citera
2021-10-27, 20:24
Medlem
BigFatCones avatar
(FB) Narkotikapolitik
Citera
2021-10-27, 20:29
Moderator
Mr.Woodss avatar
Cannabis i media --> Narkotikapolitik

/Moderator
Citera
2021-10-27, 20:40
Medlem
Softers avatar
Kan man verkligen få husrannsakan pga. ett positivt urinprov? Om man inte har några grejjer på sig?... Låter helt sjukt.
Citera
2021-10-27, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softer
Kan man verkligen få husrannsakan pga. ett positivt urinprov? Om man inte har några grejjer på sig?... Låter helt sjukt.

De frågade mig om någon var hemma så att de vet inför husrannsakan. Då frågade jag dem vad de menar med husrannsakan och varför de skulle göra en. De svarade då att när testet visar positivt så måste de göra en husrannsakan för att leta efter narkotika hos mig.

Så sjukt äckligt och kränkande av dem
Citera
2021-10-27, 20:56
Medlem
Softers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KristianLiv
De frågade mig om någon var hemma så att de vet inför husrannsakan. Då frågade jag dem vad de menar med husrannsakan och varför de skulle göra en. De svarade då att när testet visar positivt så måste de göra en husrannsakan för att leta efter narkotika hos mig.

Så sjukt äckligt och kränkande av dem
Förstår dig. Kränkande i högsta grad, maktmissbruk... Trodde att de inte hade rätt till husis bara för att någon är positiv på urinprov.
Citera
2021-10-27, 21:08
Medlem
Room531s avatar
Sverige behöver pengar in till stadskassan för att finansiera ädla projekt för folkets välmående, behållna pensionsålder och säkerhet, och inom polisen vill man slipa på brottstatistik. De vet att det är vanligt med användning, så även om du inte gjorde något fel gissar jag att de har order ibland att plocka folk, förhoppningsvis med jobb så att det blir dryga dagsböter på 15-25tusen kronor eller vad folk nu får.

Eller så körde du inte 100% korrekt, men troligtvis bara en rutinkoll man hoppades få träff på.

Vet inte vad jag tycker om just detta med rutinkontroller på bilförare, helt ärligt är det nog bättre att det görs än att det inte görs så att folk inte kör påverkade så mycket för det har jag inte mycket för... Men lagstiftningen runtomkring, som om de skulle hittat rester från tre veckor sen eller något och kunna dra in kortet för det, samt invadera ditt hem och så vidare, stora bötesbelopp för något man gjort som inte är i samband med bilkörningen är så klart över gränsen av rimlighet. Dessutom kan de väl ha salivtest (?) snarare än skumma/kränkande prover där någon farbror/fru blå ska stirra på dig när folk pissar.

Vet inte vad för prover som kan bevisa påverkan där och då faktiskt, blod kan väl fortfarande ge utslag av spårämnen trots att det gått flera dagar t.ex. Vet inte hur det är med saliv, hur säkra såna tester är... Någon kan säkert fylla i.
Senast redigerad av Room531 2021-10-27 kl. 21:11.
Citera
2021-10-27, 21:47
Medlem
knark-kungens avatar
Så är det i Sverige, här straffar vi beroendesjuka människor genom sadistiska snutar som "bara vill hjälpa oss".

Men en vacker dag kommer inte knarkaren längre ha samma status som svarta hade på 1800 talet, we got to break freee
Citera
2021-10-27, 23:22
Medlem
Ja så är det när man bor i europas nordkorea! Tycker du borde vara så jobbig det går för snutarna - ring upp dom och säg att testet visar fel och att du erkänner eget bruk så de kan komma och hämta upp dig för nytt test (såvida du inte knarkat sedan dess), gå sedan ej med på pisstest utan kräv blodprov! Kosta de fanskapen så mycket tid/pengar du bara kan och avsluta det hela med lite JO-anmälningar.
Citera
2021-10-28, 12:46
Medlem
Detta har hänt mig också!

Jag vaknade en morgon och gjorde mig klar för att fara till jobbet, satt mig i bilen och började köra. Efter 150 meter blir jag stoppad av polisen som kör bakom mig. Jag tänkte vad är det nu då?
(har blivit stoppad många gånger, aldrig begått ett brott, inte ens varit onykter en enda gång, men jag har däremot ett lite utländskt utseende)
Jag fick sätta mig i polisbilen, förklara vart jag skulle, sen kom frågorna om knark.
Polisen - Knarkar du?
Jag - Nej, jag dricker inte ens alkohol.
Polisen - Det tror jag inte på, jag ska göra några tester på dig.
Jag - Okej? Du kan ju ringa denna person* och fråga vem jag är om du vill? (*en person som jag känner som är polis)
Polisen - Nej det kan jag inte göra.
Han tar fram pennan som du pratar om och gör några ögontester, efter det så säger han att han fortfarande inte tror på mig och att han ska ta upp mig på pissprov och blodprov.
Så vi lämnar min bil och åker till provtagningen.
Väl inne på provtagningen så tar jag blodprov, samt försöker kissa, att kissa som kissblyg person samtidigt som det står folk och kollar på min penis gjorde att det var rätt svårt att faktiskt få ut något kiss, och det tog ett bra tag innan det kom tillräckligt med vätska för att kunna göra test på.
När detta var klart och som självklart kom tillbaka negativt så säger polisen att han fortfarande inte tror på mig och säger att dom ska göra husrannsakan hos mig.
Så denna polis skickade 6 poliser till min lägenhet medans han höll mig kvar på provtagningen.
efter ett tag så kör han hem mig och jag får komma in i lägenheten som är fullt med poliser.
När dom var klara så kom polisen som tog mig och sa
-OM blodprovet är negativt då vill jag be om ursäkt.
Jag sa att det är negativt så du kan be om ursäkt redan nu, men det ville han inte.
Det känns jätte bra att betala skatt för 7 polisanställda som hjälper samhället så här pass bra...

Sedan detta hände har jag även haft extrem stress över att polisen alltid ska köra efter mig och plocka in mig, speciellt nu 4 år senare då jag har börjat använda cannabis som en hjälp för min depression.
Citera
2021-10-28, 18:39
Medlem
Gingers avatar
Japp så är det.

Meeen. Om vi skall titta lite ur drogsynpunkt i trafiken så är det väll bra. (Dock tycker jag cannabis i trafiken är okej. Inte alkohol eller amfetamin). Det är skitbra att folk kör mindre påverkade. Dock kör vissa som krattor ändå

I andra länder så kör man inte med "penna i ögonen taktiken" utan där är det saliv prov som gäller. Vilket är bättre för då slipper man åka med till sjukhus för provtagning.
Så bort med blod och Kiss prov direkt och mera saliv prov

Sen personligen så tycker jag att husrannsakan är extremt onödigt. Det är ju egentligen ett inbrott gjort i statens namn och då borde det handla om grövre brott och inte futtig cannabis

Cannabis åt folket och polisen borde sluta med gestapo fasonerna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in