2021-10-27, 00:55
Avslutad
Vad är juridiskt viktigt att "trycka på" och ta upp när man anmäler, en vad många anser vara en grovt brottslig förtalssida till JK som har ansvarig utgivare?
Det grammatiska och språkliga kanske spelar mindre roll (?) men jag försöker formulera en anmälan till Justitiekanslern, och vill nog bara ta med det mest beklämmande för att få utgivaren fälld?

Det är inte jag som ska lämna in den men jag vet kanske vem som ska. Vanlig post eller email? Vad är viktigt att fokusera på och vad bör utelämnas i en sådan anmälan?
Citera
2021-10-27, 06:26
Medlem
Att stava fel är inte brottsligt.

Om du anser det handlar om förtal, så anger du specifikt det. Och återger förtalstexten.
Citera
2021-10-27, 10:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Att stava fel är inte brottsligt.

Om du anser det handlar om förtal, så anger du specifikt det. Och återger förtalstexten.
Skicka med bilder, video och könsorgan till JK, eller istället länka till aktuell sida?
Citera
2021-10-27, 18:53
Avslutad
Anonyma anmälningar som inte görs av personer saken direkt berör sägs sällan tas upp och om de ändå gör det sällan föranleda tillsyn och dom.
Offentlighetsprincipen säger att allt som inte är sekretess ska vara offentligt vilket isåfall kan medföra att Vaxholmaren hamnar på en förtal/uthängningsida för pedofiler och s.k. pedofilkramare.

Vore det isåfall i sig övergrepp i rättsak/yttrandefrihetsbrott?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in