Citat:
Ursprungligen postat av
Apanjullet
Bumpar denna. Ett helt !år! senare ska jag nu få ECT behandling. Jag har verkligen prövat allt, 12 olika antidepressiva, olika läkare, olika doser, gamla som nya mediciner och inget har funkat mot min depression. Så nu är det dags för detta, för jag känner att jag antingen prövar detta nu eller så går jag och tar slut på livet. Så, vill gärna höra fler erfarenheter, hur såg det ut efteråt för er, något man ska tänka på innan osv?
Se till att få så få behandlingar som möjligt, minnet klarar sig bättre då. Före ECT bör du ha kollat upp så att depressionen inte beror på nån fysisk sjukdom, ändrat på allt i ditt liv som får dig att må dåligt, provat terapi, provat mediciner. Ätit varje medicin ganska lång tid, inte blandat hur många mediciner som helst. Inte hoppats på att mediciner fixar allt utan att man själv behöver göra nåt.
Dagarna före behandlingen kan det vara bra att fixa så mycket man orkar när det gäller betala räkningar, alla såna saker som kan bli svårt sen. Fast om man orkar ta hand om räkningarna kanske man inte är djupt deprimerad så dåligt råd.
Jag valde mellan ECT och självmord. ECT var rätt val men mycket som skrivits i tråden stämmer. Effekten sitter i några månader, man förväntas komma igång med medicin efteråt och alla saker man själv orkar göra, tex träna och äta. Har man slutat prata och bara ligger i sängen kan ECT göra underverk.
Minnet. Jag har permanenta minnesstörningar. Långtidsminnet, korttidsminnet, allt är trasigt. Jag har tappat flera år. Kan inte längre lära mig nya saker. Lyssna inte på läkare som säger att det bara är nån dag du tappar minnet! Jag har träffat andra patienter och de säger också att de har permanenta minnesstörningar.
Jag lever så för mig var ECT det bättre valet.