2021-12-10, 10:03
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Ni som har hel sjukersättning konsumerar ni upp alla era pengar eller investerar något av "överskottet"?
Justeras sjukersättning upp i takt med inflation om inte är denna höjning rimlig?

Det blir inte så mycket överskott när man får 8627 kr i månaden efter skatt.
Citera
2021-12-10, 10:22
Medlem
Bra där!!! Socialdemokraterna Forever!!!!!!! Nu ska vi bara se till att kaptialskatter höjs rejält. Vi ska ta tillbaka varenda jävla krona borgarsvinen stulit från oss
Citera
2021-12-10, 10:57
Medlem
Vad hjälper mer pengar i pension om kostnaderna, inkl skatt, ökar mer? Bara elräkning och bil är en hård prövning för många människor. Vår valuta blir allt mindre värd varje år och maten ökar ständigt i pris. Sjukvård blir dyrare, kollektivtrafik är mycket dyrare än för bara några år sedan, straffbeskattad genom SVT osv.
Citera
2021-12-10, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Ni som har hel sjukersättning konsumerar ni upp alla era pengar eller investerar något av "överskottet"?
Justeras sjukersättning upp i takt med inflation om inte är denna höjning rimlig?

För min del så är det till och från, dock så har jag kontinuerligt sparat 500:- varje månad i några år, som min godeman har hand om. Jag försökte spara, lyckades spara upp till 70 000, som sedan dalade efter att vi tapetserade och målade om lägenheten. Men efter det så försökte jag spara men pengarna tog slut. Då sa min godeman att hon kunde skapa ett konto som jag sparar på, då blir det inte lika lätt att ta ut.

Jag försöker även spara lite på egen hand. Och kommer nog spara de pengarna som jag får nästa år. 🥰
Citera
2021-12-10, 18:25
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Det sägs att vi som har sjukersättning kommer
att få minst 1000 kr mer per månad efter skatt
(om sossarnas budget går igenom).

Har jag fattat det rätt?

Det kan aldrig vara sant. Du menar att jag skulle ha råd att köpa mat igen? Ingen kommer släppa igenom det.
Citera
2021-12-10, 19:07
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Har man sjukersättning så har man i praktiken betydligt mindre pengar i dag än för fem år sedan trots Stefans påstående om att pensionerna höjts så kraftigt under hans styre.

Nu har jag inte räknat exakta år men Jag tror jag hade 11 500 i ersättning då och 12 500 nu. 5 år skillnad. Detta ingår både saker som man lever på som man och bostadstillägget. För ca 4 år sedan slog jag skallen i taket. Det berodde på att hyran ökade med 500 kr varje år ibland. Då får man lätt en hyra som sticker tvåtusen över bostadstillägget och ska man bo så får man minska all annan konsumtion, mat är lättast att göra billig. Vi hade ett tag då min slumlord gick över HGF:s regler, de började det blev som lårrden blev, Ett år la HGF in en vågad stil. De planerade ett år i förväg och det året fick vi de vanliga hyreshöjningarna under 300 kr om året, Aldrig hade det aldrug hänt. De fick inte höja hyran olagligen det enda året. Andra htreshöjningarna kan ha varit 700 i månaden.

Om nu ministern låvade en slant till mat extra gick den aldrig till man. Många låg 1000-3000 back varje månad för att deras bostad i tjugo år betalats av bostadstillägg men sedan efter att att bo blev dyrarem fick man inte mer bostadstillägg, Det lilla mer tillägg går då rakt till att klatar hyran medan poslitikerna trir att 500 extra då kan då gå på bio. NÄ, pengarna gpr inte att leka med, de måste vara till hyran. Den viktigaste utgften.

De kan inte stoppa hyresökningen. När man slagit i taket får man en chock. Efter 5 år kan din hyra gått från 4000 till 7500. Du får ersättning upp till 5500 sedan får du fixa resten själv, utan inkomster.
Vi behöver både ökningar i sjukersättning för saker har blivit dyrare och mer bostadstillägg för hyresvärlden höjer 300-1000 per månad och det är inte ens lagligt men det går igenom pga hot mot HGF.

Så om de toppar av en tusing som jag ska leva på, får jag använda den till hyran plus en tusing som skulle vara till nya madrasser, lite bättre matm den få också gå till hyra. OK, att då blir i realiteten min hyra 1000 mindre men jag är fortfarande under där jag var för fem år sedan.

Jag minns tryggheten att min hyra i mycket betalades av bostadstillägg ioch resten var mina pengar, Man hade koll. Men nu måste man hela tiden minska på sina inköp, man mest, annars blir det för lite pengar till hyran.

Ska något bli bra ska man inte bara ge en tusing för att återställa misären för 6 år sen.Vi måste upp med bostadstillägget för vad våra lägenheter kostar idag, Och vad maten kostar idag.

Ursäkta dåligt skrivet men är inte nykter.

Dår att fråga mig senare vad jag menade.
Citera
2021-12-10, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det kan aldrig vara sant. Du menar att jag skulle ha råd att köpa mat igen? Ingen kommer släppa igenom det.

Det är redan släppt igenom, som jag har förstått det. Partiledaren för vänsterpartiet har skrivit såhär:

Många har hört av sig till mig och varit oroliga för vad som hände med de förbättringar av sjukförsäkringen som Vänsterpartiet fått igenom, när regeringens budget föll. Därför vill jag vara tydlig: dessa förbättringar riskerade aldrig att försvinna och nu kommer de att genomföras. De har redan röstats igenom riksdagen.

För den som har sjukpenning, sjuk- eller aktivitetsersättning kommer det bli mer pengar att leva på. Dessutom blir det lättare att kvalificera sig för sjukpenning. En viktig förbättring. Den som är sjuk ska inte misstänkliggöras. Detta är vad som införs efter årsskiftet:

➞ Bättre ekonomi för den med sjuk- eller aktivitetsersättning
• Garantiersättningen höjs med drygt 1000 kr per månad för den med sjuk- eller aktivitetsersättning.
• Taket i bostadstillägget höjs till 7 500 kr och kommer att ligga på samma nivå som för ålderspensionärer.
• Den extra skatt som personer med sjuk- eller aktivitetsersättning har betalat försvinner.
• Fler ska få rätt till sjukersättning.
Detta innebär att personer med sjuk- eller aktivitetsersättning sammanlagt kan få som högst mellan 2 240 och 2 770 kronor mer varje månad.

➞ En ny trygghetspension införs
Du som är äldre och utsliten efter ett långt arbetsliv ska ha en trygghet även om du inte klarar av att jobba fram till ordinarie pensionsålder. Därför ser vi till att det blir lättare för äldre att få sjukpenning och sjukersättning.

➞ Det blir enklare att få sjukpenning och taket höjs
• Genom att flera lagändringar genomförs kommer det bli enklare att få sjukpenning.
• Taket i sjukpenningen höjs, så att fler får en högre ersättning. Det innebär att minst 70 procent av löntagarna kan få ersättning i relation till sin inkomst. I genomsnitt ökar sjukpenningen för de personer som berörs med ca 9 200 kronor per år. Majoriteten av dem som omfattas är kvinnor.

➞ Försäkringskassan
Regeringen har också sagt att dom gått oss till mötes om kravet på ett tydligare regleringsbrev till Försäkringskassan och en översyn för att ge dom som blivit utförsäkrade under åren med en dåligt fungerande sjukförsäkring upprättelse. Att läkarintyget ställning ska stärkas och att ingen ska kunna hamna mellan stolarna för att Försäkringskassan gör en bedömning och Arbetsförmedlingen en annan. Här kommer Vänsterpartiet att ligga på så att det som utlovats också blir verklighet.

Nu fortsätter arbetet med att förbättra sjukförsäkringen. Sjukförsäkringen ska ge ekonomisk trygghet till den som är för sjuk för att arbeta och möjligheter till rehabilitering för återgång i arbete. Människor ska inte nekas den ersättning de har rätt till. Det finns mycket kvar att göra. Men jag är glad att vi nått en bit på vägen.
Citera
2021-12-10, 19:38
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shakinah

Det är redan släppt igenom, som jag har förstått det.

• Garantiersättningen höjs med drygt 1000 kr per månad för den med sjuk- eller aktivitetsersättning.
• Taket i bostadstillägget höjs till 7 500 kr och kommer att ligga på samma nivå som för ålderspensionärer.
• Den extra skatt som personer med sjuk- eller aktivitetsersättning har betalat försvinner.
• Fler ska få rätt till sjukersättning.
Detta innebär att personer med sjuk- eller aktivitetsersättning sammanlagt kan få som högst mellan 2 240 och 2 770 kronor mer varje månad.

Du som är äldre och utsliten efter ett långt arbetsliv ska ha en trygghet även om du inte klarar av att jobba fram till ordinarie pensionsålder. Därför ser vi till att det blir lättare för äldre att få sjukpenning och sjukersättning.

• Genom att flera lagändringar genomförs kommer det bli enklare att få sjukpenning.
• Taket i sjukpenningen höjs, så att fler får en högre ersättning. Det innebär att minst 70 procent av löntagarna kan få ersättning i relation till sin inkomst. I genomsnitt ökar sjukpenningen för de personer som berörs med ca 9 200 kronor per år. Majoriteten av dem som omfattas är kvinnor.

➞ Försäkringskassan
Regeringen har också sagt att dom gått oss till mötes om kravet på ett tydligare regleringsbrev till Försäkringskassan och en översyn för att ge dom som blivit utförsäkrade under åren med en dåligt fungerande sjukförsäkring upprättelse. Att läkarintyget ställning ska stärkas och att ingen ska kunna hamna mellan stolarna för att Försäkringskassan gör en bedömning och Arbetsförmedlingen en annan. Här kommer Vänsterpartiet att ligga på så att det som utlovats också blir verklighet.

Hoppas det blir så och att det inte finns smygvägar där de kan ta bort pengar för att man får andra pengar.

Kod:
• Garantiersättningen höjs med drygt 1000 kr per månad för den med sjuk- eller aktivitetsersättning. BRA 
• Taket i bostadstillägget höjs till 7 500 kr och kommer att ligga på samma nivå som för ålderspensionärer. SKITBRA STORHÖJNING
• Den extra skatt som personer med sjuk- eller aktivitetsersättning har betalat försvinner. FÖRSTÅR INTE
• Fler ska få rätt till sjukersättning. YAY

Du som är äldre och utsliten efter ett långt arbetsliv ska ha en trygghet även om du inte klarar av att jobba fram till ordinarie pensionsålder. Därför ser vi till att det blir lättare för äldre att få sjukpenning och sjukersättning. UNDRA OM MIN KOMPIS KLARAR SIG PÅ DEN

➞ Försäkringskassan
Regeringen har också sagt att dom gått oss till mötes om kravet på ett tydligare regleringsbrev till Försäkringskassan och en översyn för att ge dom som blivit utförsäkrade under åren med en dåligt fungerande sjukförsäkring upprättelse. Att läkarintyget ställning ska stärkas och att ingen ska kunna hamna mellan stolarna för att Försäkringskassan gör en bedömning och Arbetsförmedlingen en annan. Här kommer Vänsterpartiet att ligga på så att det som utlovats också blir verklighet. FK BORDE BRÄNNAS
Citera
2021-12-10, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Hoppas det blir så och att det inte finns smygvägar där de kan ta bort pengar för att man får andra pengar

Ang skatten där. Vi som får aktivitets och sjukersättning betalar mer i skatt än vad en person som jobbar och får samma summa varje månad betalar i skatt. Jobbskatteavdragen har skapat den klyftan. (Som jag förstått det). Om du googlar så kallas denna extra skatt som vi betalar för funkisskatten. Men Moderaterna, KD och SD lyckades få igenom ytterligare ett jobbskatteavdrag, så även om vår skatt sänks i och med nästa år, så försvinner inte klyftan.

Enligt mig så är det ett win, win. Du och Jag får sänkt skatt, de som jobbar får sänkt skatt. Många får sänkt skatt, även pensionärerna kommer få sänkt skatt men vet dock inte när.
Citera
2021-12-10, 19:54
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shakinah
Ang skatten där. Vi som får aktivitets och sjukersättning betalar mer i skatt än vad en person som jobbar och får samma summa varje månad betalar i skatt. Jobbskatteavdragen har skapat den klyftan. (Som jag förstått det). Om du googlar så kallas denna extra skatt som vi betalar för funkisskatten. Men Moderaterna, KD och SD lyckades få igenom ytterligare ett jobbskatteavdrag, så även om vår skatt sänks i och med nästa år, så försvinner inte klyftan.

Enligt mig så är det ett win, win. Du och Jag får sänkt skatt, de som jobbar får sänkt skatt. Många får sänkt skatt, även pensionärerna kommer få sänkt skatt men vet dock inte när.

Aha.
Citera
2021-12-10, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Med SD/M/KD-budgeten kommer personer med sjuk- och aktivitetsersättning få i genomsnitt cirka 20 000 kronor mer i plånboken nästa år.

https://www.facebook.com/photo?fbid=...90420265788364

Kan det verkligen stämma.. låter för bra för att vara sant

SD/M/KD kommer snarare se till att folk blir utkastade från sin sjuk/aktivitetsersättning.
Det är ju bidrag enligt dom....
Citera
2021-12-10, 20:10
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balderis
SD/M/KD kommer snarare se till att folk blir utkastade från sin sjuk/aktivitetsersättning.
Det är ju bidrag enligt dom....
Vad är det då? En försäkring eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in