2021-10-26, 09:20
Medlem
Hej!

Jag är vuxen och skulle vilja genomgå en ADHD-utredning, och tänkte därför höra mig för om det finns någon som lyckats få en remiss i vuxen ålder.

I region Stockholm, där jag bor, krävs det "Remiss måste komma från regionfinansierad psykiatrisk mottagning eller habilitering för vuxna och från BUP eller habilitering för barn." för att bli remitterad till en klinik som genomför dessa utredningar.

Om någon har erfarenhet av detta så får ni gärna ange vilken psykiatrisk mottagning som gav er remissen.

Tack på förhand!
Senast redigerad av lawnmowermike02 2021-10-26 kl. 09:21. Anledning: Glömde inkludera en fråga
Citera
2021-10-26, 10:35
Medlem
För mig var det bara att gå till vårdcentral så skickar dom remiss, för mig blev det till vuxenpsykiatrin, inget komplicerat.

Lycka till!
Citera
2021-10-26, 10:43
Medlem
Pippipipparpippins avatar
regionfinansierad psykiatrisk mottagning tror jag äver att räknas som då det (tror jag) har ett uppdrag att vara första instans att omhänderta psyikatrisk problematik/ohälsa eller dyliga begrepp.
Citera
2021-10-26, 15:55
Medlem
KnullaFlashbackMors avatar
Varför behöver du diagnos? Det kommer inte göra ditt liv enklare på något sätt. HÅLL DIG BORTA!!!
Citera
2021-10-27, 01:52
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaFlashbackMor
Varför behöver du diagnos? Det kommer inte göra ditt liv enklare på något sätt. HÅLL DIG BORTA!!!
Vissa blir hjälpta av adhd medicin, centralstimulantia, men förutom det har du rätt.

Tror man att man har adhd kan man lära sig allt om hur man hanterar och lever med det på bra sätt.
Alltså lära sig coping.

Diagnosen kan försämra möjligheter att få vissa jobb eller göra att man får sämre villkor på sjuk- och livförsäkringar.

Människor älskar inte en medmänniska för att den fått en diagnos, men däremot kan de gilla en person som lärt sig hantera sitt sätt att vara och bete sig på ett hyggligt vis (=coping).
Citera
2021-10-30, 22:47
Medlem
Rebali179s avatar
Jag skall påbörja min utredning på onsdag nästa vecka.
undrar hur det kommer att sluta tro?
Citera
2021-10-31, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Vissa blir hjälpta av adhd medicin, centralstimulantia, men förutom det har du rätt.

Tror man att man har adhd kan man lära sig allt om hur man hanterar och lever med det på bra sätt.
Alltså lära sig coping.

Diagnosen kan försämra möjligheter att få vissa jobb eller göra att man får sämre villkor på sjuk- och livförsäkringar.

Människor älskar inte en medmänniska för att den fått en diagnos, men däremot kan de gilla en person som lärt sig hantera sitt sätt att vara och bete sig på ett hyggligt vis (=coping).

Alla mår bra av tjack i rätt dos. Problemet är bara att "ADHD" personer lider av underliggande problem som påverkar fokus mm, men aldrig får det behandlat. Stimulanter lindrar symptomen men de kvarstår i botten och förvärras med tiden. Stimulantia sliter på kropp och hjärna samt belöningssystem. Det är mycket tragiskt att var och varenda jävel vill ha dessa diagnoser idag helt i onödan.
Jag blev diagnostiserad asperger i tonåren sedan helt plötsligt fick jag tydligen ADD 10 år senare. Det är skrattretande.
Allt visade sig vara utbrändhet, insomnia, depression och testosteronbrist. Alla symptom borta idag men det tog bra länge att läka från skadorna all psykofarmaka orsakade och alla år jag lidit i onödan får jag aldrig tillbaka.
Citera
2021-11-01, 00:17
Medlem
Niguers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr

Gäller det för autismspektrumdiagnoser också? Jag antar att det gäller diagnoser i allmänhet, men det bör ju finnas grader i hur förödande de kan vara.
Citera
2021-11-01, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niguer
Gäller det för autismspektrumdiagnoser också? Jag antar att det gäller diagnoser i allmänhet, men det bör ju finnas grader i hur förödande de kan vara.

Sinnessjukt många personer med denna typ av personlighet är extremt framgångsrika i yrkeslivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in