2021-10-24, 09:57
Medlem
I min ungdom gick det ett ett helrör varje helg plus en massa burkar öl.
Idag medelålders och inga tecken på några alkoholskador.

Är du en flicka?
Citera
2021-10-24, 10:34
Medlem
Tycker inte mängden isig är något större hälsoproblem. Förstås är det alltid bra dricka mindre men några extrema mängder är det inte. Det sagt så upplever man att sitt drickande får negativa konsekvensen bör man väl göra ett försök ändra det. Kanske försöka ta en vit månad och se efter det.

Känner igen mig i det där sitta ensam framför datorn och dricka på fredag och lördagskvällar. Jag har på några år gått från att uteslutande dricka ute på barer och nattklubbar till nästan uteslutande dricka ensam hemma framför datorn. Även om jag dricker betydligt mindre mängder nu än då jag som ung var ute och festade var och varannan dag känns mina nuvarande alkholvanor på vissa sätt mera osunda. Blir också lätt man skriver för mycket strunt i forum, chattar och sociala medier då man blir lite berusad.
Citera
2021-10-24, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Min normala alkoholkonsumtion är alltså 1 liter vin (12.5% alkohol) på en fredag och 4 folköl på lördagen. Jag tycker faktiskt det är i överkant att dricka så varje helg. Jag tror ej det är bra för hjärnan, levern eller kroppen i sig att dricka så mycket.

Vilken är din synpunkt på saken?
1 liter vin på en gång låter mycket. 4 folköl är inget att bry sig om, det går väl inte att bli berusad på folköl? Om vinet däremot vore 1 glas, 15 cl, per dag vore det inte heller något att bry sig om.
Citera
2021-10-24, 10:55
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Gränsen för riskkonsumtion i Sverige ligger på 14 enheter per vecka för män (förut låg den på 21 så den är lägre än nånsin)
En flaska vin motsvarar 6 enheter och en 50 cl folkis 1 enhet.
Du dricker alltså ungefär 9 enheter vin och 4 enheter öl, alltså precis under gränsen för rekomenderad mängd.
Min slutsats är att det är helt ok, kom ihåg som sagt att mängden är satt väldigt lågt och är högre i andra länder.
Man rekommenderar dock att inte överstiga 4 enheter per dag och det går du över rätt rejält så det är ju inte direkt hälsosamt.
Senast redigerad av NuLugnarDuNerDig 2021-10-24 kl. 11:09.
Citera
2021-10-24, 11:07
Medlem
Waross avatar
Kan du hålla dig till 1 liter vin på fredagen och 4 folkisar på lördagen så är det OK. Det är mer skadligt att dricka 1 liter vin på en kväll än 0,5 liter två kvällar i veckan.
Citera
2021-10-24, 12:19
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Då har du verkligen ett vanedrickande, att alkoholen ska finnas med varje dag, och annars känns det typ konstigt.

Som andra skriver, det är både mängden men framför allt principen.

Jag tror du har ett riskbruk som har hälsoeffekter både kortsiktigt och långsiktigt.

Jag tycker det är konstigt att planera sitt drickande och ha så fast ritual. Varför inte hoppa över ibland och vara fräschare.

Här har vi svaret som bäst talar om och sammanfattar mitt problem. Jag får göra så här. Ej tänkt i termer rituellt drickande + att det i sig är närmare ett riskbruk. Hej då rituellt drickande.
Citera
2021-10-24, 12:58
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Här har vi svaret som bäst talar om och sammanfattar mitt problem. Jag får göra så här. Ej tänkt i termer rituellt drickande + att det i sig är närmare ett riskbruk. Hej då rituellt drickande.
Du bor i Sverige, det är ju så mestadels av alla svennar dricker, alltså planerat och rituellt.
Fredag, lördag hur mycket du vill, resten av veckan inte en droppe.
Svenskarna fattar inte att det är mer hälsofarligt än att sprida ut drickandet.
Citera
2021-10-24, 14:18
Medlem
mrtowlies avatar
Rent fysiskt är det nog ingen större fara, då det inte direkt är några extrema mängder. Däremot måste det vara mentalt utmattande att vakna med en rejäl vinbaksmälla varje lördag. Själv vill jag inte ens dricka vin till maten längre pga detta, hatar den där huvudvärkiga rödvinsbaksmällan.
Citera
2021-10-24, 15:37
Medlem
ersattningsids avatar
Jag tippar jag dricker 2-3 flaskor vin i veckan , dricker öl & sprit också , men det är omräknat i den mängden. Är inte i nån riskzon anser jag själv
Citera
2021-10-24, 15:42
Medlem
-charliesheens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
TS är orolig över sitt vindrickande och du tipsar om att gå över till en illegal drog...?

Om man dricker för att jaga ett rus är man knarkare. Känns inte som att TS jagar trippar.

Läs mer än endast trådstarten.
” I den bästa av världar hade jag gärna bytt ut alkohol mot en drog som påverkar kroppen mindre, jag tänker där thc, cbd eller likvärdigt ofarligt.”
Var det jag besvarade.

Vad menar du egentligen att alla som dricker för att få ett rus är knarkare. Lever du i villfarelsen att folk på riktigt endast använder alkohol för att det är gott, eller vad menar du?

Förstår du ens vad tråden handlar om?
Senast redigerad av -charliesheen 2021-10-24 kl. 15:45.
Citera
2021-10-24, 15:54
Medlem
bushuss avatar
Vänta va? 1 liter är 1.3 flaskor vin. Verkligen inte mycket.

En vanlig fredakgkväll med middag+utgång tror jag de flesta dricker betydligt mer än så. Och fyra folköl blir man ju knappt ens full av.

Verkligen inget du behöver oroa dig för. Så länge det inte blir en vardagsgrej eller ensamdrickande behöver du verkligen inte oroa dig.

Skulle gissa att 90% av folk under 30 dricker mer än så på en helg.

Att oroa sig för leverskador vid din konsumtion är bara löjligt.
Senast redigerad av bushus 2021-10-24 kl. 15:58.
Citera
2021-10-24, 16:27
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdstyrelsen
Fransmännen snittet 2-3 glas vin per dag.

En extrem suput är den franske skådespelaren Gérard Depardieu.

I en tidningsintervju säger han:

”På morgonen börjar jag med champagne eller rödvin före tiotiden.
Därefter byter jag ut rödtjutet mot fransk aperitif. Till lunchen? Två flaskor vin.
På eftermiddagen väljer jag vodka eller whisky. Jag blir aldrig full, bara lite lullig.
Allt du behöver är tio minuters sömn då och då, en slurk rosévin och voila, du kommer känna dig fräsch som en nyponros”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in