Citat:
Ska erkännas att jag aldrig läst historian om Job i bibeln. Tror jag har skummat halva men fått den berättad tillräckligt många gånger att jag tror jag vet hur den går. Satan och gud slår vad. Om satan får plåga Job utan att denne förbannar gud så vinner gud. Satan gör skit av allt Job älskar men gud vinner vadet. Något åt det hållet i alla fall.
Som en reklam för att välja en kristen gud fungerar den dåligt. Vem vill vara undersåte till en ledare som behandlar sitt folk så?
Men som en analog för ödet är den jävligt bra. Krafter du inte rår över kan stundtals förvandla dit liv till rent kaos. En del lever stora delar av sitt liv med det kaoset. Du får göra så gått du kan men om ödet pissar dig i ansiktet så är du maktlös att påverka det. Att någon kör full och dödar någon som står dig nära till exempel. Men att förbanna "gud" är inte bara något lönlöst utan det gör även dig illa som person. Det påverkar din själ negativt att gå och hata världen eller livet. Ibland med katastrofala följder även för omgivningen. Att hata och bli bitter det är inte ett bra liv och sen dör du. Kanske på dödsbädden att du inser hur meningslöst livet blev men då är livet redan bortslösat.
När jag ser historian på det sättet så kan jag lära mig något av den. Hata skapelsen är en synd. Jag är beredd att hålla med. Synd är ett bra ord. Det är en varning för något man bör hålla sig borta ifrån.
Som en reklam för att välja en kristen gud fungerar den dåligt. Vem vill vara undersåte till en ledare som behandlar sitt folk så?
Men som en analog för ödet är den jävligt bra. Krafter du inte rår över kan stundtals förvandla dit liv till rent kaos. En del lever stora delar av sitt liv med det kaoset. Du får göra så gått du kan men om ödet pissar dig i ansiktet så är du maktlös att påverka det. Att någon kör full och dödar någon som står dig nära till exempel. Men att förbanna "gud" är inte bara något lönlöst utan det gör även dig illa som person. Det påverkar din själ negativt att gå och hata världen eller livet. Ibland med katastrofala följder även för omgivningen. Att hata och bli bitter det är inte ett bra liv och sen dör du. Kanske på dödsbädden att du inser hur meningslöst livet blev men då är livet redan bortslösat.
När jag ser historian på det sättet så kan jag lära mig något av den. Hata skapelsen är en synd. Jag är beredd att hålla med. Synd är ett bra ord. Det är en varning för något man bör hålla sig borta ifrån.
Jag håller med dig i allt. Inget av vad du skriver stör mig. Totalt perfekt. Utom en sak, som egentligen ligger lite utanför ämnet.
"På det sättet kan jag lära mig något av den." Kunde du lärt dig detta av någon annan myt? Eller på ngt annat sätt. Har du lärt dig det på andra sätt. Ty om man säger att man lär sig något - alltså uppskattar - av en myt, som är sprungen ur en ganska barnslig religiös skrift, som givetvis har som syfte att mana till underkastelse, så stödjer man ju denna tarvliga religion. ( Alla religioner är ju tarvliga och fördärvliga, då de syftar till att förtrycka folk.)
Var glad över att du lever, och var rädd om ditt dyrbara Jag! Tolka gärna ovarsamhet mot detta Jag eller Själv såsom synd. Det kan man väl lära sig nån annan stans. Och ta fasta på att förkasta vedervärdiga maktmedel som Judendom, Kristendom och Islam.
Det primära är att se vilken illistig skrift Jobs bok är. Den ingår ju i en tradition av sofism som odlades av rabbiner och drevs till nåt slags mästerskap. Inte bara rabbiner använde ju sofism, men även senare Jesus. ( Jesus som enligt min mening = Paulus, en judisk lärd. Men det hör inte dit.)