Citat:
Ursprungligen postat av
Teddyrosevelt
Nej, men om Daniel Craig skjuter någon i en film så är inte det representativt för vad han står för i verkligheten. Han skulle fördöma det direkt och skulle aldrig vara kriminell. Jag orkar inte diskutera, du har liksom 0 högskolepoäng som fortsätter försvara det där.
Citat:
Ursprungligen postat av
eoku
Det är nog väldigt sällan som föräldrar i Sverige uppfostrar sina barn till att bli kriminella. Problemet är snarare att vissa barn inte får någon uppfostran alls av sina föräldrar, och därför inte får lära sig rätt och fel. Och om sådana barn spelar våldsamma dataspel eller tittar på våldsfilmer, då förstår de kanske därför inte att det är fel att hålla på med sådant på riktigt, och de fortsätter kanske därför sedan med sådant på riktigt.
Och om sådana barn dessutom har en idol som poserar med vapen och som sjunger om att begå brott, då försvinner lätt alla eventuella tankar som de har om att det skulle vara något fel med våld och brott.
Och därför är varken gangsta rap eller GTA lämpligt för barn och ungdomar. Och alla skapare av sådant material bär ett tungt ansvar för barns och ungdomars kriminalitet.
För barn och ungdomar är det olämpligt att titta på våldsfilmer.
Ber om ursäkt för mitt tramsande igår.
Min värdelösa grammatik är pinsam, jag är medveten om att det framställer mig som ointelligent. Jag slutade använda det svenska språket under en längre tid och det har drabbat mina meningsuppbyggnader enormt mycket.
Jag vill gärna hitta lite gemensam mark att stå på eftersom jag bryr mig väldigt mycket om den här sortens samhällsutvecklingen.
Teddy: Jag vill inte försvara våldsamma och kriminella rappare. Jag tycker att det är djupt tragiskt. Jag är övertygad om att vi behöver arbeta med att komma åt där det svider mest, genom att ta kontroll över den svarta marknaden. Jag har inte ett dolt intresse här. Det är pest eller kolera.
Jag tolkar den nya vågen av Svensk förorts-rap som en indikator för framtida utvecklingar, och jag tror och hoppas att staten gör ett bättre jobb än gatan när det gäller aktiv skademinimering av drogmissbruk.
Jag tycker att själva musiken i sig är fel variabel att fokusera på. Glorifieringen som sker öga-mot-öga med ungarna är mycket farligare.
eoku: Jag försökte uppdatera mig snabbt om nuvarande forskningen på våldsamma spel, och även om man kan se en förhöjd aggression hos individer inom vissa studier så kan man inte knyta det direkt till våldsamma handlingar.
Man blir aggressiv av skjutspel, men det är inte en bakomliggande orsak till våldsdåd.
Jag respekterar om föräldrar vill undvika det oavsett.
Här finns studier om du av någon orsak vill gräva i det på egen hand.