2021-10-26, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonsaft94
jag lovar å svär på gud nils blev klippt för han bröt gatu coden så haval åkte in är så över heela världen i dom kretsarna. snitchar man blir man klippt. Snitches get stitches som man borde säga. i detta fallet döden! han fick efter det ett pris på sitt huvud att han ska bort. Å folk sa ju de i instagram livesen han körde till och med!

Havals dagar är räknade med om det är han som är anstiftaren till mordet.
Senast redigerad av avskildhet 2021-10-26 kl. 19:33.
Citera
2021-10-26, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkenochalgen
Förut var det viktigt och coolt att vara en rappare som var före detta kriminell.

numera måste man va pågående kriminell, insyltad i nätverken, ha pågående utredningar där man är misstänkt, och helst sitta lite på häktet också för att småbrudarna ska lägga upp sig och alla ska säga att man är äkta...

Va är nästa grej? att man rånar folk på sina egna spelningar? kanske skjuter nån i publiken?
vad kommer den idiotiska fjortispubliken kräva för att spela dom på Spotify och tycka dom är äkta?

det har spårat, ingen verkar fan veta vad hiphop är i sverige längre, knappt nån skriver bra texter som handlar om nåt annat än skit (bara organismen och nån till) tyvärr har äldre rappare inte vågat säga nåt förrens einar dog. vart var alex cesay innan einar blev skjuten? kunde han kommit ut och sagt hörni grabbat ta chilla ner lite? nej han som alla andra var rädda att få stämpel tönt och fake...

ganska pinsamt och svagt men förstår att många vill hålla sig utanför
Hiphop förr i tiden var lyrik och poesi i oftast fantasifulla klanger som fick lyssnaren att tänka och reflektera men nu för tiden är hiphop en slags industri som säljer själva personligheten och inte själva musiken.

Denna trenden med fixeringen kring kriminella personligheter och vara verksam i kriminalitet i hiphop började ta sin verk i 2012 då Chief keef, en Chicago baserad rappare aktiv i "drill" musik scenen började komma ut med låten. "i dont like". I videon så visar dom sina pistoler och dansar så där lite häftigt ungefär som en 40 årig man vill visa sin ölmage. Chief keef verkar ha influenserat en hel del skitmusik som vi kan se i Sverige nu.

Dagens ungdomar kan inte ens ta en bok och läsa, dom vill ha allt så tydligt som möjligt och allt ska vara ballt och häftigt till den grad att det blir idioti. Det är en tråkig utveckling
Senast redigerad av Xxrudeacidxx 2021-10-26 kl. 19:42.
Citera
2021-10-26, 19:36
Medlem
Ringmuskeldofts avatar
Tycker Einars hipp-hopp är riktigt bra. Vad heter den där låten där dom först stönar "öööh öööh öööh öööh" för att sedan gå på refrängen direkt som lyder: "Ey walla bror, jag ska glocka din mor. Fattar du bror, jag ska glocka din mor. Sluta att stamma, jag ska glocka din mamma."

Vad är glocka ? Menar dom inte knocka eller plocka ? Jag vet att ni ungdomar säger "bror" om vänner och att ni ska "plocka" någon när ni ska ge hen smäll på käften, så denna låt verkar handla om någon som ska ge sin kompis mamma på käften. Gillar inte budskapet, men musiken är jättebra.

Har för mig jag hörde den den på P3 i våras men får inga träffar på google och minns inte om dom sa låtnamnet. Skulle vilja köpa den skivan på cd, den hade härligt beat. Jag är 50+ men tycker rap och hipp-hopp är riktigt bra musik.
Senast redigerad av Ringmuskeldoft 2021-10-26 kl. 19:53.
Citera
2021-10-26, 19:43
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Jag tror inte jag vet. Inte ens länka bevis fungerar mot de ignoranta😂

Lägg ned direkt.
En jättebaby håller på och hävdar sig märker vi.
Citera
2021-10-26, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonsaft94
jag lovar å svär på gud nils blev klippt för han bröt gatu coden så haval åkte in är så över heela världen i dom kretsarna. snitchar man blir man klippt. Snitches get stitches som man borde säga. i detta fallet döden! han fick efter det ett pris på sitt huvud att han ska bort. Å folk sa ju de i instagram livesen han körde till och med!

Skriv ordentligt för fan så vi alla förstår vad du vill få fram
Citera
2021-10-26, 20:01
Medlem
Polispotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringmuskeldoft
Tycker Einars hipp-hopp är riktigt bra. Vad heter den där låten där dom först stönar "öööh öööh öööh öööh" för att sedan gå på refrängen direkt som lyder: "Ey walla bror, jag ska glocka din mor. Fattar du bror, jag ska glocka din mor. Sluta att stamma, jag ska glocka din mamma."

Vad är glocka ? Menar dom inte knocka eller plocka ? Jag vet att ni ungdomar säger "bror" om vänner och att ni ska "plocka" någon när ni ska ge hen smäll på käften, så denna låt verkar handla om någon som ska ge sin kompis mamma på käften. Gillar inte budskapet, men musiken är jättebra.

Har för mig jag hörde den den på P3 i våras men får inga träffar på google och minns inte om dom sa låtnamnet. Skulle vilja köpa den skivan på cd, den hade härligt beat. Jag är 50+ men tycker rap och hipp-hopp är riktigt bra musik.

Glocka = Skjuta någon med en Glock
Glock = En typ av Pistol

Fast jag antar att du trollar, men skickar detta ifall att du inte gör det
Citera
2021-10-26, 20:02
Medlem
Ringmuskeldofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polispotatis
Glocka = Skjuta någon med en Glock
Glock = En typ av Pistol

Fast jag antar att du trollar, men skickar detta ifall att du inte gör det

Oj då, usch !
Citera
2021-10-26, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Nej, men om Daniel Craig skjuter någon i en film så är inte det representativt för vad han står för i verkligheten. Han skulle fördöma det direkt och skulle aldrig vara kriminell. Jag orkar inte diskutera, du har liksom 0 högskolepoäng som fortsätter försvara det där.

Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Det är nog väldigt sällan som föräldrar i Sverige uppfostrar sina barn till att bli kriminella. Problemet är snarare att vissa barn inte får någon uppfostran alls av sina föräldrar, och därför inte får lära sig rätt och fel. Och om sådana barn spelar våldsamma dataspel eller tittar på våldsfilmer, då förstår de kanske därför inte att det är fel att hålla på med sådant på riktigt, och de fortsätter kanske därför sedan med sådant på riktigt.

Och om sådana barn dessutom har en idol som poserar med vapen och som sjunger om att begå brott, då försvinner lätt alla eventuella tankar som de har om att det skulle vara något fel med våld och brott.
Och därför är varken gangsta rap eller GTA lämpligt för barn och ungdomar. Och alla skapare av sådant material bär ett tungt ansvar för barns och ungdomars kriminalitet.

För barn och ungdomar är det olämpligt att titta på våldsfilmer.

Ber om ursäkt för mitt tramsande igår.

Min värdelösa grammatik är pinsam, jag är medveten om att det framställer mig som ointelligent. Jag slutade använda det svenska språket under en längre tid och det har drabbat mina meningsuppbyggnader enormt mycket.

Jag vill gärna hitta lite gemensam mark att stå på eftersom jag bryr mig väldigt mycket om den här sortens samhällsutvecklingen.

Teddy: Jag vill inte försvara våldsamma och kriminella rappare. Jag tycker att det är djupt tragiskt. Jag är övertygad om att vi behöver arbeta med att komma åt där det svider mest, genom att ta kontroll över den svarta marknaden. Jag har inte ett dolt intresse här. Det är pest eller kolera.

Jag tolkar den nya vågen av Svensk förorts-rap som en indikator för framtida utvecklingar, och jag tror och hoppas att staten gör ett bättre jobb än gatan när det gäller aktiv skademinimering av drogmissbruk.

Jag tycker att själva musiken i sig är fel variabel att fokusera på. Glorifieringen som sker öga-mot-öga med ungarna är mycket farligare.

eoku: Jag försökte uppdatera mig snabbt om nuvarande forskningen på våldsamma spel, och även om man kan se en förhöjd aggression hos individer inom vissa studier så kan man inte knyta det direkt till våldsamma handlingar.

Man blir aggressiv av skjutspel, men det är inte en bakomliggande orsak till våldsdåd.
Jag respekterar om föräldrar vill undvika det oavsett.

Här finns studier om du av någon orsak vill gräva i det på egen hand.
Citera
2021-10-26, 20:16
Medlem
Helt seriöst, synd om hans familj som måste begrava en nära familjmedlem som blev mördad i ung ålder.

Utöver det väcker hans död inga känslor för mig. Han var en normal kille som ville leka gangster, något han inte var, och fick betala priset för det. Han var en tönt som blev känd och rik på noll talang. Ja, noll talang. Han sjöng kanske i rytm, men hans texter och rim var barnsliga. Han var en dålig influencer till många barn som på grund av honom tycker wannabe gangster livet är något kul.

Borta är dagarna då rappare som Nas och Tupac existerade. Rappare som inte tyckte gangsterlivet var coolt utan var något hemskt. De sjöng vad de har gått igenom och sett genom åren och hur samhället förrådde dem.

I Sverige kan du inte vara gangster. Du har förutsättningarna för att få mat på bordet och tak över huvudet. Löjlig rappare som försökte leva tuff och få fitta.
Citera
2021-10-26, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Det finns en intervju med Ayye i Shottaz om du googlar.
Där berättar han om vem han hade respekt för och att han tidigt bestämt sig för att hänga med de kriminella fast han var livrädd för sina föräldrar.
Han var inte rädd för polisen men för sina föräldrar.

Jag tror inte alls det handlar om uppfostran utan mer om miljön där man väver upp och vilka man dras till
Personlighet är självklart en stor del.

Det finns dom med bra uppväxt och alla förutsättningar som bli kriminella och dom utan föräldrar som inte blir det.
Många föräldrar med stökiga barn kämpar för att de ska bli bra men det går kanske inte.

Barn uppfostras av sin uppväxtmiljö, av föräldrar, syskon, kompisar, idoler, filmer, musik och allt annat som påverkar dem. Och det finns attraktiva saker med det kriminella livet, tex pengar, makt, adrenalinkickar, tjejer, sex. Och därför är det lätt för barn och ungdomar att dras in i det kriminella livet, speciellt om deras idoler sjunger positivt om det.
Och varför ska man sjunga ett enda ord positivt om något som är så destruktivt som kriminalitet?

I en situation där en människa ska välja att begå en kriminell handling eller inte, så kan det räcka med några positiva tankar om kriminalitet för att han ska bestämma sig för att begå handlingen.
Därför fungerar det inte att tycka att det kriminella livet är "lite häftigt trots allt" och hylla gangsta rap och gangsterfilmer mm, speciellt inte inför barn. Man måste ta fullständigt avstånd från kriminalitet och tycka att det är skit, annars duger man inte som uppfostrare av barn.
Senast redigerad av eoku 2021-10-26 kl. 20:30.
Citera
2021-10-26, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Jösses, Mamsen skådespelaren är en MILF.

Respekt.

Källa, länk, bild: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ein-rs-mammas-forsta-ord-om-sonens-dod-nils-vi-alskar-dig-sa-mycket

Jupp, detta är skvadertråden. Om du finner vårt inlägg osmakligt i en svår stund så vänligen överväg istället läsa andra trådar.
vad menar du? Tycker du hon är snygg?
Citera
2021-10-26, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av razizov
Mother of the year, verkligen.

Alla såg detta mer eller mindre komma, troligen även Löfven. Har väl även han gjort om han upplevde en hotbild.

Undrar om mamman tyckte det var värt allt så här när allt spelat ut sig. Undrar om Nisse tyckte det när han insåg att det är kört?

Man kan inte snacka/skryta om att man fimpat någon när motparten är tunga kriminella.

Det hela har ju spårat ur. Straight out of Hammarby Sjöstad
Skyll inte på mamman. Det var hon som LVU:ade honom när han började spåra ur i unga år. Tydligen hjälpte det inte för att hålla honom från kriminella kretsar. Vad kan en mamma göra för sina vuxna barn, annat än att älska dem och oroa sig för dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in