2021-10-21, 16:38
Bannlyst
Hej flashbackare,

Hur hanterar ni sorg, t.ex. en plötslig dödsolycka. Om man drabbas av en plötslig bortgång av en närstående, är det bättre att hantera sorgen och bita ihop, eller lindra sorgen och chocken med alkohol och droger?
Citera
2021-10-21, 16:41
Bannlyst
sover mycket , vill vara helt själv , undviker droger helt och låter det ta den tid det tar

festa kan man göra sedan när man är glad om man har lust , för vem vill supa när man mår piss
Citera
2021-10-21, 16:43
Medlem
vadsadusadus avatar
Jag upplever själv att det är bättre för mig att hantera sorgen när den kommer. Annars finns risk att jag trycker ner och bygger på för att sen explodera när det är för sent och istället leder till grova problem. Det är samma med ångest, det är så bekvämt att ta tabletter för att den ska försvinna men sen
kommer den alltid tillbaka och ofta ännu starkare.

Det gäller egentligen alla känslor för mig. Ta hand om det som kommer när det kommer istället för att skjuta på det. Men det har tagit mycket övning och dbt/kbt-terapi för att nå hit.
Citera
2021-10-21, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spenatkungen
Hej flashbackare,

Hur hanterar ni sorg, t.ex. en plötslig dödsolycka. Om man drabbas av en plötslig bortgång av en närstående, är det bättre att hantera sorgen och bita ihop, eller lindra sorgen och chocken med alkohol och droger?

Det går inte att supa bort sorg. Allt blir bara värre.
Citera
2021-10-21, 16:45
Medlem
Att lindra den akuta sorgen för att kunna bearbeta den i vettig takt utan att kolappsa är ju på sitt sätt vettigt. Att göra det med sprit är väl förvisso inte optimalt, men knappast sämsta tänkbara alternativ heller.
Citera
2021-10-21, 16:48
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Hej flashbackare,

Ja det är fegt.
Alkohol förvärrar ju måendet.
Och det kan sluta illa.
Det vet jag av erfarenhet i min bekantskapskrets.
Bita ihop är heller ingen lösning.
Det bästa är att prata om det med personer som kan lyssna, förstå och vara ett stöd
Citera
2021-10-21, 16:48
Medlem
rtyuios avatar
Ångest kommer med alkohol. Efter min farsa gick bort höll jag mig nykter i ett helt år utan ens en lättöl. På årsdagen söp jag skallen i bitar 2 veckor i sträck och grät oavbrutet. Sedan försökta jag ta mig samman.
Jag gick på antidepressiva första 3 månaderna efter hans död däremot.
Each to their own. Skada inte dig själv bara.
Citera
2021-10-21, 16:52
Medlem
Inte värt det att dricka och ta droger för att bli av med sorgen.
För det första blir det inte bättre, du får ingen tid att hantera det på riktigt utan du förtränger det bara och det blir bara värre.
För det andra kommer det garanterat gå över av sig självt, bara du låter det ta sin tid och du gör det som känns bäst för dig själv.
Hoppas att du kommer över sorgen snart.
Citera
2021-10-21, 17:27
Medlem
WrenchZeMonkeys avatar
Felpost
Citera
2021-10-21, 17:42
Medlem
Jagozars avatar
Inte fegt, men dumt.

Man behöver bearbeta sorg för att utvecklas emotionellt och för att kunna ta sig vidare i livet. Om man dricker alkohol så tar det bara längre tid och man mår även sämre.

Det kan även bli så att hjärnan bearbetar sorgen på fel sätt och allt blir bara sämre än det kunnat bli om man inte är vid sina sinnes fulla bruk det mesta av tiden.
Citera
2021-10-21, 17:53
Medlem
Citat:
Hej flashbackare,

Fegt? Vem fan bryr sig när man har sorg, vem skall man impa på?
Inte supa i dagar, men dom få gånger jag har haft sorg så har alkohol hjälpt.
T ex att man somnar lättare istället för att man ältar sorgen i tankarna hela natten.
Citera
2021-10-21, 18:12
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Hej flashbackare,

Lindra den första smällen kanske. Om man tycker det hjälper. Det får inte bli en permanent lösning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in