Citat:
Ursprungligen postat av
DAMAC
Tack för att du tog tid och skriva detta inlägg. Skulle du kunna utveckla den sista delen, hur går man tillväga för att öva på de sakerna?
Jag kan försöka beskriva lite hur jag jobbat med min perfektionism, men det är ju inte säkert att det tillvägagångssättet är rätt för dig. Man får prova sig fram, men man får ge momenten lite tid, för det är bokstavligen nervbanor som ska programmeras om.
Jag var som du - det var tvunget att vara perfekt, annars kunde jag lika gärna låta bli. Om det ändå blev kasst (i mina ögon), så störde jag mig i evigheter. Hang-ups. Detta påverkade min skolgång, med prestationsångest, allt jag gjorde med hobbys och skapande osv. Det blev handikappande till slut.
Det jag pysslat med är i princip exponeringsterapi, med långsam upptrappning av de triggande faktorerna. Jag byggde saker lite snett med flit. Bara lite, några millimeter hit eller dit. Jag tvingade mig att tänka frasen: vad gör det om hundra år? Sjukt svårt, men jag kom nästan aldrig på nåt bra motargument. Idag väljer jag med flit "dåligt virke" på brädgården - kvistar, snett och vint, och så lägger jag en känsla på det och säger "men era stackare, ingen vill ha er för ni är fula i deras ögon, jag ska göra något fint av er!". Och så blir det en utmaning att göra det bästa av det "dåliga". Vilken jävel som helst kan beställa en lastbil med prima virke och bygga nåt snyggt, men det är ganska få som kan göra något vackert av skräp.
Jag skrev en dålig text. Först små grejer, kanske bara en lite tveksam meningsbyggnad som jag fick tvinga mig att inte ändra, som jag normalt gjorde. Sedan större. Vad gör det om hundra år? Det var ju inte så att jag siktade på Nobelpris i litteratur direkt. Idag vill jag fortfarande skriva korrekt och strukturerat, men jag har övat på olika forum sedan 1994 att tillåta mig "slarva" i olika sammanhang. Skit i en versal här och ett komma där. Träning på good enough. Jag vet att jag ändå är bättre än de flesta på att uttrycka mig i text, om jag vill.
Jag dansade som att ingen såg på, sjöng dåligt, sportade mediokert, lagade trist mat, kort sagt övade stenhårt på att vara kass. Lättast var det när jag utmanade mig själv med att göra saker som jag aldrig gjort förr. Ingen förväntade sig att jag skulle kunna det direkt. Allt detta under tvånget: vad gör det om hundra år? Sakta men säkert så upptäckte jag att jag mådda bättre, var lugnare, fann mer glädje i det jag gjorde. Till slut blev processen det som drev mig, snarare än resultatet.