2021-10-20, 20:41
Medlem
Finns det nåt sett att se hur man ligger till med avdragen skatt för pågående år 2021? Alltså om man riskerar att få kvarskatt eller kan få tillbaka? Kan man jämföra med tidigare år på nåt vis?

2020 betalade jag en del extra skatt via lönen fick ändå lite kvarskatt.
Hittills 2021 har jag inte betalat extra skatt via lönen eftersom jag är sjukskriven. Är orolig att F-kassan drar för lite skatt och att jag kommer få massa kvarskatt för 2021. Bor i hyresrätt och har ej köpt/sålt bostad eller aktier elller dyl. om det påverkar.
Senast redigerad av DjungelJumbo 2021-10-20 kl. 20:58.
Citera
2021-10-20, 21:00
Bannlyst
Ja du kan ju själv räkna ut hur mycket skatt du har betalt och sedan se om det är för lite… om din arbetsgivare är f-kassan så får du även lönespec där du kan kika på
Citera
2021-10-20, 21:02
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Finns det nåt sett att se hur man ligger till med avdragen skatt för pågående år 2021? Alltså om man riskerar att få kvarskatt eller kan få tillbaka? Kan man jämföra med tidigare år på nåt vis?

Hittills 2021 har jag inte betalat extra skatt via lönen eftersom jag är sjukskriven. Är orolig att F-kassan drar för lite skatt och att jag kommer få massa kvarskatt för 2021. Bor i hyresrätt och har ej köpt/sålt bostad eller aktier elller dyl. om det påverkar.

Kolla dina lönespecar där står hur mycket skatt din arbetsgivare dragit och betalat in
Citera
2021-10-20, 21:15
Medlem
Riddarhusets avatar
Ring lönekontoret och be dem justera inbetalningen av preliminärskatt för dina två återstående månadslöner
Citera
2021-10-21, 03:11
Medlem
Citat:

https://app.skatteverket.se/rakna-sk...dina-uppgifter
Citera
2021-10-21, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Ja du kan ju själv räkna ut hur mycket skatt du har betalt och sedan se om det är för lite… om din arbetsgivare är f-kassan så får du även lönespec där du kan kika på
Min arbetsgivare är inte Försäkringskassan utan det är dem som gett mig sjukpenning.

Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Kolla dina lönespecar där står hur mycket skatt din arbetsgivare dragit och betalat in
Jag har alltstså varit sjukskriven hela 2021 så jag har ingen inkomst eller skatt från min arbetsgivare, därför har jag inte kunnat betala extra skatt som tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Ring lönekontoret och be dem justera inbetalningen av preliminärskatt för dina två återstående månadslöner

Fast jag har varit sjukskriven hela året och kommer sannolikt att vara det året ut. Så den enda skatt som dragits för mig är på sjukpenning från F-Kassan.
Citera
2021-10-21, 13:21
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Fast jag har varit sjukskriven hela året och kommer sannolikt att vara det året ut. Så den enda skatt som dragits för mig är på sjukpenning från F-Kassan.
Ok.
Vet du nu hur mycket du tjänat brutto och hur mycket som är inbetalat i prel.skatt??
Citera
2021-10-21, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Ok.
Vet du nu hur mycket du tjänat brutto och hur mycket som är inbetalat i prel.skatt??

Tips om du TS inte känner till det: på Skatteverket kan du logga in på Mina sidor och se hur mkt F-kassan betalat ut i skattepliktiga pengar samt hur mkt skatt som betalats in.
Citera
2021-10-21, 18:11
Bannlyst
Citat:
Min arbetsgivare är inte Försäkringskassan utan det är dem som gett mig sjukpenning.
Har du varit sjukskriven hela 2021 känns det som din arbetsgivare än pappa staten men till ämnet, även hos försäkringskassan kan man se inbetald skatt och på så sett kunna se hur man ligger till. Förstår inte riktigt frågan du undrar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in