Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Sluta missinformera. Vaccinet ger inte något skydd mot omikron. Jag har massor av personer i min närhet - inklusive jag själv - som är både dubbel- och trippelvaccinerade - men som fått covid nu i jul. Siffrorna från det berömda julbordet i Norge:
https://sverigesradio.se/artikel/omikromsmittade-efter-norska-julbordet-var-fullvaccinerade
Jo, det skyddar mot Omikron. T.o.m. i två doser ser man nu ett visst skydd. Vår goda vaccinationstäckning som vi har tillsammans med många andra länder i väst är det som kommer att göra att vi slipper lindrigt undan från Omikron-vågen.
Det är ganska uppenbart i andra länder att det är de ovaccinerade som drabbas. Där har vi många barn samt en hel del unga människor som kanske inte brytt sig om att vaccinera sig. Naturligtvis har vi tyvärr också stora grupper anti-vaxxare i flera länder länder och det är de som fortfarande ockuperar platser på IVA-avdelningarna.
Vad vi inte ser är någon större spridning bland de allra äldsta. Smittspridningen verkar ha helt uteblivit bland dem. Åtminstone så här långt. Nästan samtliga länder i väst har lyckats bra med vaccineringen av dessa och även administrerat tredje dosen bland dem.