2021-11-23, 21:12
Moderator
Allaballawallas avatar
Coronaviruset och covid-19 --> Coronapandemin
/Moderator
Citera
2021-11-23, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tveksamt om du ens släpps in i Tyskland (för köpa billig bärs) om du vägrar vaccin.
Du är inte tvingad för fem öre att vaccinera dig. Däremot blir det "knepigare" i vardagslivet om du envisas att vara "spruträdd". -Rädd för nålar brukar bara småbarn vara. De gråter lite vid sticket, men därefter är de glada igen!

Är "vaccvägrare" nålrädda småbarn egentligen?
(Mamma kan "pussa bort där det gör ont", har ni aldrig haft mammor?)
Jag Är mer rädd för vaccinet än sjukdomen.
Det är statistisk sätt större chans för mig (man 41) att få allvarliga biverkningar eller dö av Comirnatyvaccinet än att få allvarliga symptom eller dö av viruset.

Nu är jag försåvitt inte rädd för några av de, men min riskanalys av egen situation, gör att jag avstår.

Hade det varit en klar sammanhang mellan vaccin och smittspridning, så hade jag tagit vaccinet för att skydda de i riskgruppen, men det finns ingen sammanhang mellan vaccin och smitta.

https://www.lakemedelsverket.se/4ac9c1/globalassets/dokument/behandling-och-forskrivning/coronavirus/misstankta-biverkningar/comirnaty-handlagda-rapporter-om-misstankta-biverkningar-2021-11-17.pdf
Citera
2021-11-23, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
https://www.theguardian.com/world/2021/sep/16/anti-vaxxer-mother-and-daughter-die-from-covid-in-northern-ireland-hospital
Min brors son fick Corona för en vecka sen och ända han hade var lite snuva EN dag. Ingen feber eller hosta och han testade positivt......
Senast redigerad av joohnn 2021-11-23 kl. 21:24.
Citera
2021-11-23, 21:25
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Jag Är mer rädd för vaccinet än sjukdomen.
Det är statistisk sätt större chans för mig (man 41) att få allvarliga biverkningar eller dö av Comirnatyvaccinet än att få allvarliga symptom eller dö av viruset.

Nu är jag försåvitt inte rädd för några av de, men min riskanalys av egen situation, gör att jag avstår.

Hade det varit en klar sammanhang mellan vaccin och smittspridning, så hade jag tagit vaccinet för att skydda de i riskgruppen, men det finns ingen sammanhang mellan vaccin och smitta.

https://www.lakemedelsverket.se/4ac9c1/globalassets/dokument/behandling-och-forskrivning/coronavirus/misstankta-biverkningar/comirnaty-handlagda-rapporter-om-misstankta-biverkningar-2021-11-17.pdf
Det är helt ok du väljer själv om du vill ta vaccinet eller inte. Ingen tvingar dig...
Citera
2021-11-23, 21:27
Medlem
hyssasess avatar
Jag tycker absolut att vaccinbeviset är en bra grej om det finns klara bevis på att ovaccinerade sprider smittan mer. Som någon tidigare skrev så är dödligheten låg men man kan ju fortfarande bli sjuk även fast man är vaccinerad, både lite sjuk och väldigt sjuk.
Citera
2021-11-23, 21:34
Medlem
Sveriges utformning av vaccinpassen gör dom i princip meningslösa.
Dels gäller dom bara vissa event dels är dom valfria om man som arrangör gör lite avståndsanpassningar och bokade platser. Religiösa församlingar har ju tidigare visat sig vara masspridare av covid men vill man stoppa viruset på deras möten räcker inte 1 m mellan sällskapen som får vara 8 pers.
Dessa 1 m har ingen praktisk betydelse.
Dom flesta större arrangörer utanför kyrkorna kommer nog att köra med vaccinpass. En hockeyklubb eller basketklubb kan inte hålla på att övervaka så att avstånd mellan sällskap upprätthålls.
Citera
2021-11-23, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Konfirmeringsbias säger du? Det lider nog varenda vaccinerad av som vill motivera sitt meningslösa val. Om man inte tillhör en riskgrupp såklart. Det är ju endast några procent av de smittade som behöver vård och av dessa tillhör nästan 90% en riskgrupp. Så vi kan konstatera att det inte finns något behov av att reducera risken utanför riskgrupperna.
Man kan förstås ha olika åsikter om huruvida man ska skita i människor som far illa av en samhällsfarligt klassad sjukdom. Jag kan bara konstatera att jag har en betydligt mer pragmatisk syn på frågan än du samt är öppen för nya studier och forskning.
Citat:
Långtidscovid har ju dessutom bevisats vara inbillning så det argumentet biter inte heller.
Faktoid nummer 2. Långtidseffekter av sjukdomen är en realitet. Framför allt förlorad lukt och smak är väldokumenterade långtidseffekter men även en mängd andra symptom har samstämmigt rapporterats.
Citat:
Vi vet även att vaccinets effekt på smittspridningen är nära noll efter ett halvår. Det är ju bara att se hur det ser ut i de flesta massvaccinerade länder i Europa. Det är värre än innan vaccineringen. I Sverige var hälften av alla nya fall vecka 45 genombrottsinfektioner, trots att vaccinerade knappt testar sig. Bara en tidsfråga innan den siffran är 70% vilket innebär noll effektivitet. Vad blir då nettoresultatet av massvaccinering kontra att bara vaccinera riskgrupperna? Lite lägre smittspridning i några månader och sedan blir det värre pga olika faktorer. Eftersom nästan ingen utanför riskgrupperna har behov av vård så har vi inte heller reducerat något signifikant vårdbehov. Ja alltså har vi knappt uppnått någonting.
Nej, det vet vi inte alls. Vi är tillbaka till den första faktoiden igen. Tvärtom så har det nu börjat komma studier som visar att vaccinerade både insjuknar mer sällan och sprider smittan i lägre omfattning än ovaccinerade. Det är sant att effekten på smittspridningen verkar avta med tiden, varför boosterdoser diskuteras men att effekten skulle vara noll eller nära där på finns det inget som säger.
Citat:
Tänkvärt är att det genomförts 1 miljon vårdtillfällen pga alkohol sedan pandemin började — alltså 10X fler än covid. Så om du tycker det är så extremt viktigt att minska belastningen på vården finns det många andra orsaker att fokusera på. Men som sagt, med konfirmeringsbias och tunnelseende står man och stampar på samma plats.
Whataboutism, det finns gott om restriktioner på alkoholkonsumtion i syfte att dämpa dess vårdtryck.
Citat:
Till och med ”experterna” börjar erkänna vilken chansning massvaccineringen var. Vi gick från löfte om flockimmunitet vid 60% till fullständigt skenande smitta efter 80%.
Att det finns en och annan förvirrad "expert" som ifrågasätter vaccineringen må nog vara hänt.
Citera
2021-11-23, 21:38
Medlem
Citat:
Är det inte då bara enklare att gå och ta sprutan? Ingen av de 7 miljarder doser som distribuerats har gett minsta lilla biverkning (förutom en o annan som blivit lite öm i armen) dessutom är det helt gratis, förmodar att det inte är det om du skall muta någon...

Det är fult att ljuga. Folk har till och med dött. Men självklart har fler dött av covid.

En elev på min skola fick åka ambulans efter första dosen då eleven inom ett par minuter fick sån huvudvärk att eleven bara skrek rakt ut. Inte rädd för vaccinet innan, ingen orolig själ. Utan ren jävla biverkning. Fortfarande är eleven inte återställd.

Många som haft covid lider idag av långtidsbiverkningar av vaccinet. Sök upp valfri grupp på facebook som samlar sjuka av covid och läs deras berättelser.

Du läser inte om detta i MSM för de vill inte skriva om det.
Citera
2021-11-23, 21:38
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det är helt ok du väljer själv om du vill ta vaccinet eller inte. Ingen tvingar dig...

Precis exakt så!
-Ingen "tvingas till krogen", "åka till Tyskland för att köpa billig öl" etc. Ingen tvingas heller till vaccin.

Ingen "tvingas" heller att ta körkort för att köra bil.. Vill man "köra bil" ska man dock ha körkort. Men det ena hör ihop med det andra. (Tror kanske att jag inte behöver utveckla det mer?)
Citera
2021-11-23, 21:40
Medlem
Citat:

Det är inget fritt val längre, antingen tar du vaccinet och kan leva som vanligt eller förlorar du mycket din frihet. Det handlar inte längre om covid 19, det handlar om att du ska ta vaccinet.

Ett exempel bara av många... Välkommen mina vänner, till det nya Sverige
https://feber.se/samhalle/filmstaden-borjar-krava-vaccinpass-for-dem-16-ar-och-aldre/432238/
Citera
2021-11-23, 21:41
Medlem
kimdah2002s avatar
Nu när Tyskland inför obligatorisk vaccinering skall det bli intressant om vi i Sverige gör likadant.
Citera
2021-11-23, 21:47
Medlem
Ni som skriver att de flesta som dör av covid är vaccinerade - källa på det, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in