2021-10-19, 17:15
Medlem
Ensundmans avatar
Jag har en enkel fråga: När man kör bänkpress, hur mycket väger egentligen själva stången? Det står på båda sidorna av stången att den väger 20kg. Betyder detta att just den sidan väger 20kg eller betyder det att stången väger 20kg totalt?
Citera
2021-10-19, 17:17
Medlem
Negressdrottningens avatar
Det betyder att bara den sidan väger 20kg fattar du väl, precis som att 4kg på ena sidan av en hantel betyder totalvikt 8kg.
Citera
2021-10-19, 17:19
Medlem
Ensundmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negressdrottningen
Det betyder att bara den sidan väger 20kg fattar du väl, precis som att 4kg på ena sidan av en hantel betyder totalvikt 8kg.
Det var det jag trodde tills polarn sa att det var stångens totala vikt.
Citera
Medlem
Rymdstyrelsens avatar
Stången väger 20kg allt som allt.
Citera
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ensundman
Jag har en enkel fråga: När man kör bänkpress, hur mycket väger egentligen själva stången? Det står på båda sidorna av stången att den väger 20kg. Betyder detta att just den sidan väger 20kg eller betyder det att stången väger 20kg totalt?

Hela stången väger 20 kg, förstås. Negressdrottningen trollar dig.
Citera
2021-10-19, 17:21
Medlem
knullklassons avatar
Den väger 20 kg totalt.
Citera
2021-10-19, 17:23
Medlem
Ensundmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdstyrelsen
Stången väger 20kg allt som allt.

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Hela stången väger 20 kg, förstås. Negressdrottningen trollar dig.

Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Den väger 20 kg totalt.
Okej, jag litar på er.
Citera
2021-10-19, 17:23
Avslutad
Stången i smithmaskin brukar väga 20 kg men är lite tyngre i verkligheten i den konsentriska fasen då du måste räkna in friktion. Lite lättare i den excentriska fasen.
Citera
2021-10-19, 18:50
Avslutad
om det var 20 på var sida då hade jag fan fått kämpa med bara stången
Citera
2021-10-19, 20:04
Medlem
Det beror på vilken typ av gym du går på.

Kommersiella gym använder ofta lättare stänger men skriver ändå 20 kilo på stången. Detta eftersom deras kunder ska känna sig starkare. Nöjd kund = bra business.
Citera
2021-10-19, 23:21
Medlem
stockcocks avatar
Vanliga stången för "olympiska vikter" väger 20 kg totalt. Det finns även en s.k. "damstång" som väger 15 kg. Den är smalare till diametern där man greppar och har samma dimension som skivstänger som tar skolvikter, alltså 25 mm. Detta då kvinnor i regel har mindre händer.

På mitt gym finns en mindre stång med kortare dimensioner/längd för vikthäng. Lämpar sig bra till typ tricepsövningar eller andra övningar där man vill använda sig av en kortare stång som är mer smidig.

Sedan skriver vissa ut idioti här. Står det t.ex. 12 kg på just en hantel så är det självklart dess totala vikt. Inte att den enbart väger en viss massa på ena sidan.
Citera
2021-10-20, 11:45
Medlem
Rymdstyrelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamer007
Det beror på vilken typ av gym du går på.

Kommersiella gym använder ofta lättare stänger men skriver ändå 20 kilo på stången. Detta eftersom deras kunder ska känna sig starkare. Nöjd kund = bra business.

Har nog aldrig hänt någonsin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in