2021-10-21, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Folk som inte jobbar gör ingen nytta i samhället och borde därför avlivas!

Detsamma gäller ju sjuka, gamla, barn, studerande, folk som jobbar på kommunala låtsasjobb, folk som bara "jobbar" för egen vinning(en framgångsrik daytrader exmpelvis är ju egentligen en bra mycket värre parasit än en socialbidragstagare). Dessutom finns det ju en uppsjö jobb som är direkt skadliga för samhället(typ nattklubbar, tobakshandlare och liknande), en rutten fotbollsspelare kan tjäna _miljarder_ som uppkommer från lån, låtsaspengar osv trots att de tillför NOLL av värde.

Rika människor(ja även medelsvensson) har helt orimliga ekologiska fotavtryck och förstör mer än de bidrar med alldeles oavsett vad de jobbar med i princip.

Egentligen är de flesta helt värdelösa. Undantaget är hantverkare,(folk som fysiskt skapar någonting som behövs i vardagen), sjukvårdspersonal(med forskare) och matproducenter i princip.

Resterande är på ett eller annat vis parasiter eller direkt skadliga om de jobbar(ofta för egen vinning) eller inte är ganska oväsentligt. För att inte tala om alla skojare inom bankväsende och liknande som tjänar pengar på trixa med siffror.

Säkrast kanske vore att bara avliva allihop?
Senast redigerad av Periodic 2021-10-21 kl. 14:49.
Citera
2021-10-21, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Detsamma gäller ju sjuka, gamla, barn, studerande, folk som jobbar på kommunala låtsasjobb, folk som bara "jobbar" för egen vinning(en framgångsrik daytrader exmpelvis är ju egentligen en bra mycket värre parasit än en socialbidragstagare). Dessutom finns det ju en uppsjö jobb som är direkt skadliga för samhället(typ nattklubbar, tobakshandlare och liknande), en rutten fotbollsspelare kan tjäna _miljarder_ som uppkommer från lån, låtsaspengar osv trots att de tillför NOLL av värde.

Rika människor(ja även medelsvensson) har helt orimliga ekologiska fotavtryck och förstör mer än de bidrar med alldeles oavsett vad de jobbar med i princip.

Egentligen är de flesta helt värdelösa. Undantaget är hantverkare(folk som fysiskt skapar någonting som behövs i vardagen) och sjukvårdspersonal(med forskare) och matproducenter i princip, resten är på ett eller annat vis parasiter eller direkt skadliga om de jobbar(ofta för egen vinning) eller inte är ganska oväsentligt. För att inte tala om alla skojare inom bankväsende och liknande som tjänar pengar på trixa med siffror.

Säkrast kanske vore att bara avliva allihop?

Extremt märklig kommentar. Barn, sjuka och de övriga som inte kan förmå sig att arbeta betalar jag gärna skatt för. Däremot de som faktiskt kan arbeta och sedan sitter på en piedestal och anser resterande vara idioter i ett ekorrhjul stör jag mig enormt mycket på. Finns ju arbeten som faktiskt är givande för både samhället och personen i fråga.

S.k. daytraders skattar på vinster, inte mycket, men fortsatt skatt. Finns även andra fördelar, läs ” https://tradeveda.com/are-day-traders-bad-for-the-economy/

Fotbollspelare tjänar pengar på att vara ”entertainers”, vilket kan likställas med artister som bidrar med kulturellt värde. Sedan att pengarna har blivit absurda är ju ett resultat att de blivit en bransch med enormt mycket uppmärksamhet. Ed Sheeran tjänar ju pengar för att folk är villiga att lyssna på han, som de sedan får utbyte av i form av glädje(?).

Däremot håller jag med om de ekologiska fotavtrycket och att mycket pengar är korrelerat till det. Men har väl förhoppningen att människan kommer lösa problemet någon gång i framtiden, troligtvis genom vetenskaplig framgång av s.k. utbildade ”parasiter”.
Citera
2021-10-21, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimColo

Extremt märklig kommentar. Barn, sjuka och de övriga som inte kan förmå sig att arbeta betalar jag gärna skatt för. Däremot de som faktiskt kan arbeta och sedan sitter på en piedestal och anser resterande vara idioter i ett ekorrhjul stör jag mig enormt mycket på. Finns ju arbeten som faktiskt är givande för både samhället och personen i fråga.

S.k. daytraders skattar på vinster, inte mycket, men fortsatt skatt. Finns även andra fördelar, läs ” https://tradeveda.com/are-day-traders-bad-for-the-economy/

Fotbollspelare tjänar pengar på att vara ”entertainers”, vilket kan likställas med artister som bidrar med kulturellt värde. Sedan att pengarna har blivit absurda är ju ett resultat att de blivit en bransch med enormt mycket uppmärksamhet. Ed Sheeran tjänar ju pengar för att folk är villiga att lyssna på han, som de sedan får utbyte av i form av glädje(?).

Däremot håller jag med om de ekologiska fotavtrycket och att mycket pengar är korrelerat till det. Men har väl förhoppningen att människan kommer lösa problemet någon gång i framtiden, troligtvis genom vetenskaplig framgång av s.k. utbildade ”parasiter”.

Fast den jag svarade skrev ju uttryckligen att folk som inte arbetar bör avlivas.

Personligen får jag ut mera underhållning av att läsa om somaliska klankrig än att kolla på någon som sparkar på en boll så då bör ju även de premieras? Exempelvis pengarna som en fotbollsspelare tjänar finns ju i praktiken inte utan det är lån och på mindre skala även kommunala satsningar(skatter) som gör att de kan hålla så höga löner.

En parasit är en parasit även om denne skattar, att någon är intelligent eller påläst gör ingen skillnad för mig lever man på andras arbete så kvittar det vad det kallas. Någon som sitter och bollar siffror tillför rent praktiskt ingenting och lyckas i många fall roffa åt sig en stor del av kakan. Bankväsendet är i princip ett pyramidspel och alla som på något vis lever av detsamma är delar i världshistoriens största scam.
Senast redigerad av Periodic 2021-10-21 kl. 15:19.
Citera
2021-10-21, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Fast den jag svarade skrev ju uttryckligen att folk som inte arbetar bör avlivas.

Personligen får jag ut mera underhållning av att läsa om somaliska klankrig än att kolla på någon som sparkar på en boll så då bör ju även de premieras?

En parasit är en parasit även om denne skattar, att någon är intelligent eller påläst gör ingen skillnad för mig lever man på andras arbete så kvittar det vad det kallas. Någon som sitter och bollar siffror tillför rent praktiskt ingenting och lyckas i många fall roffa åt sig en stor del av kakan. Bankväsendet är i princip ett pyramidspel och alla som på något vis lever av detsamma är delar i världshistoriens största scam.
Om du och flertalet miljoner hade betalat för att läsa om somaliska klankrig så hade det skett.

Vi har väldigt olika syn på ekonomi och nytta. Att du enkomt anser värde vara något som man måste ta på känns ju väldigt uråldrigt. Vad är din lösning på bankers frånvaro om vi ska skippa att gå tillbaka till byteshandeln?
Citera
2021-10-21, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimColo
Om du och flertalet miljoner hade betalat för att läsa om somaliska klankrig så hade det skett.

Vi har väldigt olika syn på ekonomi och nytta. Att du enkomt anser värde vara något som man måste ta på känns ju väldigt uråldrigt. Vad är din lösning på bankers frånvaro om vi ska skippa att gå tillbaka till byteshandeln?

Ja det får väl börja ta betalt helt enkelt. Fast de får ju förstås betalt via bistånd på plats i Somalia samt livstidsförsörjning här i Sverige då såklart.

Jag hade nog föredragit om vi gick tillbaka till byteshandel, helst ser jag att människan som art dör ut(eller i sämsta fall att världsbefolkningen minskar med sisådär 99,9%). Skulle väl säga att jag skriver under på mycket av det UNA-bombaren hävdar och med facit delvis i hand så tycker jag nog att han hade(eller ja har) rätt i det mesta- men det är ju såklart off topic.

Finns ju egentligen mycket att säga på temat men du måste väl förstå att även arbetslösa bidrar med skatteintäkter? Både direkt och indirekt. Dessutom vilka är dessa du inbillar dig som "kan arbeta men inte vill", de allra flesta som hamnar utanför arbetsmarknaden gör det självklart inte genom ett aktivt val. Vidare är just det du framhåller som någonting "logiskt" att värdelös sportstjärnor och artister tjänar multum någonting som gör att det är just vad många vill bli, hellre aspirerande youtuber än hederlig knegare.

Något annat ha i åtanke är att om alla skulle jobba och tjäna lika många låtsassiffror så skulle allting helt enkelt trissas upp i pris och defakto skulle underklassen bara bli större.
Senast redigerad av Periodic 2021-10-21 kl. 15:57.
Citera
2021-10-21, 15:30
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Svaret är nog ganska enkelt. De slöar och konsumerar film, internet, sociala media, pratar med folk och så vidare. Hänger mycket på flashback.

Har inte arbetat sedan 2005 i princip.
Däremot har jag fullt upp.
Barn och barn-barn som det satsas mycket på, som en halvtid i princip.
Alltså laga mat städa mm.
Vidare min egen tid ha ha ha som är full av aktiviteter av allehanda slag.
Läser väldigt mycket biblioteket är kanon i Sverige, samt skogen och mark som
är gratis då blir det svamp och bärplockning.
Mår alldeles utmärkt av att slippa vara löneslav åt några kapitalistsvin.
Lever på andra medel så att säga, som jag själv tjänat in så att säga.
Citera
2021-10-21, 16:23
Medlem
Elvis avatar
Är arbetslös just nu, går på A-kassa sedan en tid tillbaka. Är UTBILDAD inom transportsektorn, motviktstruck samt ledstaplare. Har LÄNGE funderat på att starta eget och hyra ut mig själv till industriföretag eller åkeriföretag.

Men är förtillfället jävligt nöjd med min SITUATION!

En vanlig dag:

Vaknar runt 10-11.00, glider upp. Kör överkropp med hantlar 20 min. Tar en kaffe och cigg, gärna på balkongen. 12-13.00 går ner till pizzerian, snacka lite med bagarna och sen kebabtallrik eller rulle (äter inte jämt ute). Gärna en pint till!

Knata hem. Kolla lite ultasforum och gå igenom lite SUPPORTERPODDAR. Spela lite PS4. 5:an beställd. Runt 17-18.00 knatar ner och köper några cheese, stor pommes och dip. Knatar hem. Ringer polare och folk INITIERADE i HIF. Drar en pint, några cigg. Sen spela, läsa forum eller så vankas match!

På helger kan man unna sig lite BILJARD och nån PINT. Kan bli utgång, hänga med några riktigt sjuka polare. Fan livet!

Trivs som fan just nu, om 3 år när jag är 40 hade jag tänkt starta eget. Köra några år. Dubbla lön mot vanlige Svensson. Sen leva life. Vem vet, kanske skaffa donna.
Citera
2021-10-21, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Har inte arbetat sedan 2005 i princip.
Däremot har jag fullt upp.
Barn och barn-barn som det satsas mycket på, som en halvtid i princip.
Alltså laga mat städa mm.
Vidare min egen tid ha ha ha som är full av aktiviteter av allehanda slag.
Läser väldigt mycket biblioteket är kanon i Sverige, samt skogen och mark som
är gratis då blir det svamp och bärplockning.
Mår alldeles utmärkt av att slippa vara löneslav åt några kapitalistsvin.
Lever på andra medel så att säga, som jag själv tjänat in så att säga.

Gör likadant! Livet är fint. Brukar sjunga för mina barn freestyleat på morgonen att livet är så jävla FINT! Sen skickar jag de till dagmamma eller mina föräldrar medan jag tar det piano hemma i lyan. De trivs superbra med farsan trots att jag inte jobbar. Deras söta mor är också arbetslös men vi gnuggar på och vill inte ge oss in på arbetsmarknaden. Hua för den.
Citera
2021-10-21, 19:33
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetThorns
Jag var arbetslös i några månader, kanske ett halvår och förutom att söka jobb (vilket går snabbt) så var det inte mycket mer än att sitta vid datorn, spela datorspel eller glo på Netflix/YouTube. Man har inte råd att göra något roligare. Det är lätt att önska sig bort från sitt halvtråkiga jobb men att vara arbetslös är fan det värsta jag varit med om.

Tänk om alla daytrader-crypto-miljardär-yacht-ägande arbetslösa snubbar på Flashback hade mod nog att erkänna det du just erkände. Det kräver balls. Stort eloge till dig, min vän!
Citera
2021-10-21, 21:42
Medlem
oceandrives avatar
Runkar! alla som sitter hemma runkar minst 2 gånger om dagen.
Citera
2021-10-21, 21:50
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100yearsold
Ni som inte arbetar och bara går hemma av en eller annan anledning, vad gör ni om dagarna? Hur fördriver ni tiden.. Är ni arbetslösa och går på akassa, eller vad händer i era liv..

Vad skulle ni vilja göra? Vilka ambitioner har ni framöver?
Både jobbar o pluggar, så gör mycket om dagarna. Men umgås inte socialt så blir en del hemmasittande ändå (speciellt när plugget är på distans pga corona).

Händer inte mycket i mitt liv.. tynar bort typ rent psykiskt. Människan behöver ett socialt sammanhang för att överleva, vilket jag saknar. Så känner mig som 65 fast jag inte ens fyllt 30. Köpte ett pussel häromdagen som jag lägger för tillfället, i min ensamhet, precis som en pensionär. Men mår ändå konstigt nog bra överlag.. Har bra rutiner o investerar i mig själv på många sätt (förutom socialt då), så mår ganska bra ändå. Hur länge det komr att hålla vet jag inte.
Citera
2021-10-21, 22:05
Medlem
kajus333s avatar
Skriver böcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in