• 1
  • 2
2021-10-21, 08:51
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsociety
Jag skulle vända på frågan och istället fråga hur man spårar någon via mail? En mobiltelefon kan man spåra eftersom informationen skickas från ett nät, dvs data går från telefonen upp till en satellit men en dators IP-adress går bara till en ISP.
Satellit? Vilken mobiloperatör har du?
Citera
2021-10-21, 09:01
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det brukar gå att spåra fram vilken smtp-server som används.

Sedan är det inte säkert att man kommer längre. Det är inte säkert att serven har sparat vilka IP eller MAC-adresser som mailet har kommit ifrån. Och så kan servarna finnas i länder där Sverige har svårt att begära ut information ifrån.

Avsändarmailadressen är oftast inte relevant alls, då det är avsändaren som anger avsändareadresen när man skickar mailet (om man har riktigt e-postprogram).
Mailadressen var nog riktig, då dom troligen hade dialog den vägen. Men, det räcker ju att sitta på McDonalds nät och skapa mailboxen + maila, så kommer ingen att kunna spåra nåt.

En SMTP-server jobbar på OSI Layer 7 och har inte en susning om MAC-adress, som ligger på Layer 2.
IP-adressen leder till McDonalds och där tar det stopp.
Citera
2021-10-21, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zixl
Det finns bibliotek som tillhandahåller publika datorer utan någon verifiering av användaren alls, där vet dom inte vem du är.

Inte Sverige va?
Jag har varit inne i många svenska bibliotek på alla möjliga orter men aldrig sett något sådant.
Citera
2021-10-21, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
Satellit? Vilken mobiloperatör har du?
mast -> satellit, du vet vad jag menar
Citera
2021-10-21, 09:26
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsociety
mast -> satellit, du vet vad jag menar
Nej, faktiskt inte. Det är inga satelliter inblandade i normal mobiltrafik
Citera
2021-10-22, 13:15
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Inte Sverige va?
Jag har varit inne i många svenska bibliotek på alla möjliga orter men aldrig sett något sådant.
Jo i detta land, på landet kanske oftare än i city. Jag bor och verkar utanför city i bl.a dessa kretsar.
Citera
2021-10-22, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zixl
Jo i detta land, på landet kanske oftare än i city. Jag bor och verkar utanför city i bl.a dessa kretsar.
Oavsett vad finns det krogar och restauranger utan verifiering. Typ McDonald's, Max, BK, O'learys, vad fan vet jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in