Citat:
Ursprungligen postat av
Stygotius
Varken eller, tycker jag. Som jag skrev var vaccinet inte godkänt när de sålde. Det är då förstås en stor risk att behålla aktierna. Högre risk = hög möjlighet att tjäna pengar. Alltså hade de kunnat behålla aktierna med hög risk och stor potentiell avkastning, eller sälja och säkra en garanterad, stor, förmögenhet. Vilket beslut man tar i det fallet beror på vilken riskprofil man har och hur stor förmögenhet man har utanför bolaget. I detta fallet tog nog de flesta ett klokt beslut när de sålde, i och med att många säkert hade 80-90 % av sin förmögenhet i bolaget. Då vill man inte ta stora risker med de aktierna, även om det kan innebära en stor ytterligare avkastning.
Dessutom är det möjligt att de vägde in ev. konkurrenters kandidater och marknadsandel om de skulle okats före.
Och just de som innehar direktörstitlar lär även vara del i större bonusprogram och då blir det kanske mer begripligt: Sälja av aktierna blir en diversifiering placerad utanför Moderna och den rörliga lönen blir det ägg man har kvar i korgen.
Alternativt ville man jämna ut inkomsterna mellan åren; aktier 2020, rörliglön 2021.
Det är väl de två orsaker jag ser somvnaturliga.