2021-10-20, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurskamanveta
Hur påverkas brottsrubriceringen av MGMs mentala status? Om han bekräftas ha lidit av en allvarlig psykisk störning, kan det bli dråpförsök då, eller något annat?
Som jag förstår det så är han nu häktad för försök till mord i tre fall. Den häktade vill tydligen inte gå med riktigt på den brottsrubriceringen. Hur han vill ha rubriceringen är dock oklart.

Han kommer bli fälld, men det kan bli RPV om RPUn visar att han är allvarligt psykiskt störd.
Citera
2021-10-20, 19:18
Medlem
Citat:
Hur påverkas brottsrubriceringen av MGMs mentala status? Om han bekräftas ha lidit av en allvarlig psykisk störning, kan det bli dråpförsök då, eller något annat?

Av 30 kap. 6 § brottsbalken (BrB) följer, att den som begått ett brott under påverkan av en allvarlig psykisk störning inte får dömas till fängelse. Fängelseförbudet är undantagslöst, någon begränsning med avseende på brottets svårhet eller den psykiska störningens varaktighet har ej föreskrivits. Om den som begått ett brott under påverkan av en allvarlig psykisk störning lider av en sådan störning även vid domstillfället uppstår inga problem, personen kan då dömas till rättspsykiatrisk vård.
Citera
2021-10-20, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, det är bara straffutmätningen som skiljer. Blir han kryssad så blir det rättspsyk.

Men i det här fallet blir det inte det.

Du verkar säker på att det blir fängelse, varför?
Citera
2021-10-20, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Som jag förstår det så är han nu häktad för försök till mord i tre fall. Den häktade vill tydligen inte gå med riktigt på den brottsrubriceringen. Hur han vill ha rubriceringen är dock oklart.

Han kommer bli fälld, men det kan bli RPV om RPUn visar att han är allvarligt psykiskt störd.

Ja någonting far de efter med rubriceringen, borde inte spela så stor roll för honom, han är körd oavsett.
Tänkte om en eventuell psykos kan påverka rubriceringen men så verkar det inte funka.
Citera
2021-10-20, 19:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Du verkar säker på att det blir fängelse, varför?
Ja, det är en gissning.

Men jag känner mig ganska säker där.
Citera
2021-10-20, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Han hade nog använt hagel om vapen används och han haft dom kvar, pappan som sköt sina pojkar innan han sköt sig själv använde väl hagel?
För drygt 20 år sedan mellan umeå-Skellefteå sköt en hela familjen med hagel en söndag morgon innan han gick ut på gräsmattan och sköt sig själv.
Mamman då hon kom upp ur källaren sedan rusat till övervåningen där förmodligen dottern öppnat sovrumsdörren då hon hört/vaknat av smällen där hon sköts sedan sonen som låg död i sin säng, polisen trodde de tog max 30 sekunder från första till tredje skottet. Sedan sköts alla med ett skott till troligen för att han skulle va säker på att dom va död sedan gick han ut å sköt sig själv.

Hmm det fallet har jag förträngt eller inte hört om. Men en hagelbrakare är väl effektiv på 0-40 m? lite beroende på vilken sorts hagel man använder..med rådjurhagel ökar väl räckvidden avsevärt..jag är dock ingen jägare och vet för lite för att uttala mig säkert. Men det finns säkert jägare här på forumet som kan tillrättavisa mina teorier och påståenden. Sjukt iallafall att folk tar ihjäl sina familjer istället för att söka hjälp.
Citera
2021-10-20, 19:35
Medlem
Citat:
Ja någonting far de efter med rubriceringen, borde inte spela så stor roll för honom, han är körd oavsett.
Tänkte om en eventuell psykos kan påverka rubriceringen men så verkar det inte funka.
Nej. Hans tillstånd har bara med om han skall få en straffutmätning på ett antal år i fängelse, eller vårdas på rättspsyk på obestämd tid.
Citera
2021-10-20, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Exakt, att det inte sker liknande grejer där uppe mer frekvent är förvånande faktiskt. Norrland inland och dess invånare är ett kapitel i sig.

Kanske en något grov generalisering......
Citera
2021-10-20, 19:45
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Såvitt jag kan läsa så erkänner han gärningen men nekar till brott. Var har du läst att han erkänner brott?

Det handlar nog om brottsrubriceringen, som högst sannolikt i nuläget är mordförsök i fler än ett fall. Den är nog den han inte köper, utan vill ha till något "lindrigare".

Gärningarna erkänner han ju att han utfört.
Citera
2021-10-20, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det handlar nog om brottsrubriceringen, som högst sannolikt i nuläget är mordförsök i fler än ett fall. Den är nog den han inte köper, utan vill ha till något "lindrigare".

Du citerar ett dygnsgammalt inlägg. Det har hänt mycket i ärendet sedan dess. Han erkänner brott nu, men tydligen inte rubriceringen.
Senast redigerad av Picasso2 2021-10-20 kl. 19:57.
Citera
2021-10-20, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darentekappe
Hur är det möjligt att omgivningen ej har reagerat / sett / misstänkt att barn far illa med GM innan detta hänt? Svårt att greppa.

Innan han blev akut sjuk 2018 var han väl helt frisk? Efter behandlingen på sjukhuset (1 mån + medicinering) förklarades han återställd. De vapen som man tagit av honom fick han också då tillbaka.

Under fjolåret återinsjuknade han och vårdades åter på sjukhus. Vapnen togs då åter om hand. Han överklagade men fick avslag 12 dagar innan denna incident.

Huruvida han haft delad vårdnad som ev krävt översyn av annan person (hans mor?) vet vi inte. Inte heller verkar han tidigare skadat barnen eller annan person.
Citera
2021-10-20, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan

Han vill väl som vanligt ha det till "misshandel"

Det brukar ju dom som skjuter på varandra försöka med också, och förvånansvärt ofta lyckas med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in