2021-10-20, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumanjii
Varför utgår de flesta ifrån att han har begått detta hemska brott på grund av psykisk ohälsa? För att han lidit av det tidigare eller för att han har har försökt att ha ihjäl sina barn? Eller både och?

Varför ska folk alltid ha någon form av förklaring till ett sånthär agerande?

Det finns idioter därute som begår de mest fruktansvärda handlingarna utan att för den sakens skull vara sjuka.

Jonas Runnemark är en av dessa.

Var och varannan människa lider av psykisk ohälsa men de allra flesta springer inte omkring och attackerar sina barn med en kofot.

Galet trött på att psykoser och annat skit ska ge människor någon form av frikort för att vara fullständiga idioter.

Han har försökt slå ihjäl sina barn med en kofot och är därmed ett förlorat kapitel. Är han sjuk går han inte att vårda. Är han frisk finns inget att försöka vårda. Lås in, kasta nyckel och glöm bort.

Man söker förklaringar, man försöker absolut inte ursäkta dåden med något.

Det är helt enkelt så att dom allra flesta människor inte kan begripa hur en fullt frisk människa kan ta livet av någon annan.

Dom allra flesta har utsatts för oförätter i livet utan att ta till våld, så man har absolut ingen förståelse för varför någon gör sådant, därför är man snabba att ta till psykisk ohälsa som möjlig förklaring.
(återigen, inte ursäkt, utan förklaring)

Det sista, fetade stycket håller jag fullständigt med om
Citera
2021-10-20, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Man söker förklaringar, man försöker absolut inte ursäkta dåden med något.

Det är helt enkelt så att dom allra flesta människor inte kan begripa hur en fullt frisk människa kan ta livet av någon annan.

Dom allra flesta har utsatts för oförätter i livet utan att ta till våld, så man har absolut ingen förståelse för varför någon gör sådant, därför är man snabba att ta till psykisk ohälsa som möjlig förklaring.
(återigen, inte ursäkt, utan förklaring)

Det sista, fetade stycket håller jag fullständigt med om

Fullt förståeligt att man önskar en förklaring men många gånger känns det mer som att det är något som folk kräver.

Det finns ju alltid en förklaring och ofta är förklaringen den att gärningsmannen är en idiot. Ibland begår folk grova våldsbrott under påverkan av allvarlig psykisk störning. Sägs det i alla fall. Personligen anser jag att diagnoser idag är ett resultat av människors önskan/vilja/krav att få en förklaring på människors udda beteende.

"Den pojken är inte som andra pojkar i samma årskurs. Han måste ha en diagnos"

Och så människor som själva använder sig av sina diagnoser "jag är såhär gör jag är bipolär. Jag kan inte rååååå för det". Usch!

Någonstans djupt därinne så vet denna man att när han lyfter kofoten för att slå första slaget så är det fel. Och det vet han förmodligen oavsett vad det är för diagnos de eventuellt väljer att sätta på honom.

Personligen så tror jag att han är en svag, försmådd man som inte klarar av att alla människor inte avgudar honom. Det hade ju inte varit första gången i historien vi stöter på en sådan man och det lär definitivt inte vara den sista.
Citera
2021-10-20, 02:19
Medlem
Citat:
Fullt förståeligt att man önskar en förklaring men många gånger känns det mer som att det är något som folk kräver.

Det finns ju alltid en förklaring och ofta är förklaringen den att gärningsmannen är en idiot. Ibland begår folk grova våldsbrott under påverkan av allvarlig psykisk störning. Sägs det i alla fall. Personligen anser jag att diagnoser idag är ett resultat av människors önskan/vilja/krav att få en förklaring på människors udda beteende.

"Den pojken är inte som andra pojkar i samma årskurs. Han måste ha en diagnos"

Och så människor som själva använder sig av sina diagnoser "jag är såhär gör jag är bipolär. Jag kan inte rååååå för det". Usch!

Någonstans djupt därinne så vet denna man att när han lyfter kofoten för att slå första slaget så är det fel. Och det vet han förmodligen oavsett vad det är för diagnos de eventuellt väljer att sätta på honom.

Personligen så tror jag att han är en svag, försmådd man som inte klarar av att alla människor inte avgudar honom. Det hade ju inte varit första gången i historien vi stöter på en sådan man och det lär definitivt inte vara den sista.

Jag håller med dig om att psykisk sjukdom och diagnoser slängs runt lättvindligt i dag.

Samtidigt hade jag klasskompisar som inte fungerade bra, men aldrig fick någon diagnos förän långt upp i åldern (en fick sin diagnos när hennes som utreddes för sina problem, och det förklarar en hel del)

Men den här mannen har en historia av psykiska problem som han också vårdats för (sen att vården numera är ett papper med en diagnos och en burk piller som man själv ska se till att ta är en annan sak, han borde ha suttit inlåst på den typen av mentalsjukhus som vi inte längre har) så det är ju inte alls långsökt att fundera i dom banorna.
Citera
2021-10-20, 03:08
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gonatcha
Om en frivilligt vårdad patient börjar prata om att skrivas ut kan läkaren konvertera denne till LPT, om grund för LPT föreligger.

Och nej, man behöver inte vara "batshit galen" för att tvångsvårdas.
Kan och gör är dock skilda saker, jag har sett upprepade tillfällen när precis det jag skrev har hänt.

Nä, absolut, det är jättelätt att bli tvångsvårdad i Sverige.
Citera
2021-10-20, 03:11
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimonleaug
Blattarna gör dedär på en vecka. Fossmo var väl 15 år sen. Sen är svenskarna en majoritet på 90 % så vi är långt efter bidragsindianerna.
Nu var frågan om ens svenskar gör sådant och jag svarade på påståendet.

Frågan var: ”svenska män” som att svenska män inte utgör gärningsmän i dylika brott, vilket jag visade motsatsen på.
Citera
2021-10-20, 03:16
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpan-1
Reta inte upp dig på inläggen. Vi alla avskyr handlingen som denne man gjort.!!! Dock är det bra att lägga pusslet, försöka förstå hur detta gått till. Det är bara så vi kan förändra systemfel i detta jävla samhället… Många tjänstemän har brustit i sin tjänsteutövning i detta case. Samhället svek denna familj.. Exakt detta hände min familj.. I många år har denna familj levt i ett helvete och det borde många fattat i en så liten ort som Lycksele.
Lustigt att det ALDRIG dyker upp saker som ”samhället har svikit dem” när det kommer till om en ”blatte” står som gärningsman, då är inte empati på tapen, men så fort gärningsmannen är svensk så ska alla förklaringsmodeller vägas mot varandra för att undersökas om vi inte kan ha en snyftvinkel här.

I det här fallet har inte samhället svikit familjen då man faktiskt har tvångsvårdat flera gånger, gärningsmannen säger ju själv i ett yttrande angående vapenlicensen att han har sjukdomsinsikt samt avhållsamhet från alkohol.

Annat vore om denne man skulle varit vårdsökande och inte fått någon hjälp, DÅ kan vi prata om ett svek.

När samhället faktiskt gått in och gjort den ultimata frihetskränkningen genom att med tvång vårda individen så har man ju gjort sin del.

Vad ska man mer göra? Åka hem till vederbörande och fråga dagligen??

Det är i grund och botten frågan om ifall gärningsmannen varit vårdsökande och blivit avspisad, vilket inte verkar föreligga.

I vad ligger sveket?
Hur skulle man ha agerat?

Du kan omöjligt ha din egen familj som referenspunkt, då ingen kan ha en aning om vad som menas..
Jag har ingen som helst kunskap om din situation och hur den kan vara applicerbar i detta fall.
Citera
2021-10-20, 06:19
Medlem
Citat:
Varför utgår de flesta ifrån att han har begått detta hemska brott på grund av psykisk ohälsa? För att han lidit av det tidigare eller för att han har har försökt att ha ihjäl sina barn? Eller både och?

Det finns idioter därute som begår de mest fruktansvärda handlingarna utan att för den sakens skull vara sjuka.

Var och varannan människa lider av psykisk ohälsa men de allra flesta springer inte omkring och attackerar sina barn med en kofot.

Galet trött på att psykoser och annat skit ska ge människor någon form av frikort för att vara fullständiga idioter.

Han har försökt slå ihjäl sina barn med en kofot och är därmed ett förlorat kapitel. Är han sjuk går han inte att vårda. Är han frisk finns inget att försöka vårda. Lås in, kasta nyckel och glöm bort.

Du tar fakta ur din egen röv. Nej varanann person är verkligen inte psykiskt ostabil.
Dom flesta svenskar har inte problem med psyket eller gått på antidepressiva stora delar av livet.

Så sluta försök förminska psykisk hälsa bara för du själv mår bra din luffare.
Citera
2021-10-20, 06:33
Medlem
Citat:

Det är skillnad på psykisk ohälsa och en diagnosticerad psykisk sjukdom. Allmän psykisk ohälsa, stress och dåligt mående är en sak, men en psykisk sjukdom något annat. Var och varannan person har inte en psykisk sjukdom (som ofta är kronisk), men många har psykisk ohälsa någon gång i livet. Vet ej vad denna person var diagnosticerad för, men om han haft psykoser bör det vara någon form av sjukdom.
Citera
2021-10-20, 06:46
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Då han varit tvångsvårdad och fått vapnen omhändertagna handlar det inte om något lindrigare (åt utmattningshållet till) utan snarare allvarlig psykisk störning (med psykos-inslag). Bipolär, skrev någon, och kanske kan han haft inslag av mani, men jag tror djup depression och paranoia har varit de mest tydliga inslagen i hans sjukdom. Om hans fru tagit initiativet till separation, staten tagit hans vapen och hans mamma stödjer både exfrun och staten så kan han mycket väl känt att "alla är emot mig" och att detta kanske spillt över att även gälla barnen?

Någon annan skrev att han har ADHD och att han medicinerat mot det, det vittnar om att han kan varvat upp lite (misstas för/ gränsa till mani) och att han kanske är en smula impulsiv och lynnig.

Oavsett vilket blir det intressant att se vilka mediciner han fått sig förskrivet, hur han tagit dessa och hur det följts upp av vården. Om han haft tillgång till både centralstimulerande medel, antipsykotika, SSRI och hypnotika/sedativa så kan ju dessa ställa till det rejält i pallet, om de tagits felaktigt eller inte tagits alls...
Citera
2021-10-20, 07:00
Medlem
Någon som vet hur de skadade mår?
Citera
2021-10-20, 07:01
Medlem
varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Lustigt att det ALDRIG dyker upp saker som ”samhället har svikit dem” när det kommer till om en ”blatte” står som gärningsman, då är inte empati på tapen, men så fort gärningsmannen är svensk så ska alla förklaringsmodeller vägas mot varandra för att undersökas om vi inte kan ha en snyftvinkel här.

I det här fallet har inte samhället svikit familjen då man faktiskt har tvångsvårdat flera gånger, gärningsmannen säger ju själv i ett yttrande angående vapenlicensen att han har sjukdomsinsikt samt avhållsamhet från alkohol.

Annat vore om denne man skulle varit vårdsökande och inte fått någon hjälp, DÅ kan vi prata om ett svek.

När samhället faktiskt gått in och gjort den ultimata frihetskränkningen genom att med tvång vårda individen så har man ju gjort sin del.

Vad ska man mer göra? Åka hem till vederbörande och fråga dagligen??

Det är i grund och botten frågan om ifall gärningsmannen varit vårdsökande och blivit avspisad, vilket inte verkar föreligga.

I vad ligger sveket?
Hur skulle man ha agerat?

Du kan omöjligt ha din egen familj som referenspunkt, då ingen kan ha en aning om vad som menas..
Jag har ingen som helst kunskap om din situation och hur den kan vara applicerbar i detta fall.
Jag är inne på samma spår, även om han har en psykossjukdom har man ett ansvar att söka vård "i tid".
Först för att försöka trycka ned psykosen med ytterligare mediciner.
När personen sedan är såpass klar att denne inte fått sina sinnen helt kapade men inte längre avfärdar alla psykotiska symptom som sådana direkt är det nog dags att själv se till att komma under slutenvård.
(Resonemanget ovan gäller endast de med psykotisk historik, är det den första så är det mkt mer svårnavigerat...)

För de med historik av psykoser är det inte speciellt svårt att få slutenvård när patienten ber om det, spec. om han behövt LPTas flera ggr...
De tillhör en patientgrupp som vid behov i princip går före alla köer både till läkare och slutenvård.

Sedan är det väl en tragisk händelse, och jag förstår att man vill förklara den.
Men psykossjuka är underrepresenterade i (grova?) våldsbrott så att anta att GM X bestialiska handling Y "måste" vara sjuk i huvudet är att göra det för enkelt.

Psykossjuka personer lallar inte runt fullständigt frikopplade från verkligheten konstant, inte heller är det som att tända och släcka en lampa utan de har psykotiska symptom när de fortfarande begriper att dessa är just symptom...
Den normala människan är helt enkelt fullt kapabel till att utsätta sina medmänniskor för ohyggliga grymheter, ibland helt utan orsak.

Det enda som skaver för mig i den här historien är om man verkligen kan säga att han har sjukdomsinsikt, men ändå behövt LPTas flera ggr?
Det låter mer som klassikern i sammanhanget:
Patient blir symptomfri av mediciner, patient anser sig däarav vara frisk, eftersom han nu är "frisk" kan man avsluta kvarvarande stabiliserande läkemedelsbehandling utan att kontakta läkare.
Kriminella handlingar under dyl. upptåg anser jag ska straffas på samma sätt som frivillig berusning.

Alt. en felbedömd tjackis som tagit återfall flera ggr, mem det borde synas i testbatterierna...
Senast redigerad av varfor 2021-10-20 kl. 07:07.
Citera
2021-10-20, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Kan väl aldrig komma på fråga att släppa honom!?

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nä. Det är ett rutinsvar bara. Han blir häktad.

Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag tror inte man känner sig ensam av att leva i en by med 50 pers och en pingstkyrka. Så ser ju alla byar ut. Man måste hitta på saker själv. Barnen hittar alltid på något, dom leker med dom andra barnen i byn.
Som vuxen kan man besöka grannen. Hjälpa någon äldre person med att stapla ved. Laga något som är trasigt. Dricka kaffe hos granne 2. Köra skoter på vintern. Diskutera älgjakten på hösten.

Dessutom hade han arbete med arbetskompisar och även kunder så inte pga ensamhet han blivit tokig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in