2021-12-20, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb7
Ligger för hans barn som kommer leva det året han kommer ut ifrån psyk.
Fyfan vad rädd jag hade varit💔

Theo var bekymrad och hade funderingar kring när han och pappa kunde se fotboll tillsammans igen.
Redan under förhören.

Han verkar inte livrädd.
Citera
2021-12-20, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Pressetik är en sak att diskutera. Men jag undrar över knorren du kompletterar med:

Hur får du en intervju om nominering till svenska hjältar till "oavsett om mamman vill driva en vårdnadstvist"?

Naturligtvis baserar jag det inte på enbart ABs intervju. Jag har följt detta fall från början och kollat upp det noggrant då jag har vissa möjligheter till det.

Läs FUP.

Dagens lokalpress.
"Pappan bröt ihop.
Jag älskar dom så in i helvete mycket"
Senast redigerad av Remark 2021-12-21 kl. 00:20.
Citera
2021-12-21, 01:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Naturligtvis baserar jag det inte på enbart ABs intervju. Jag har följt detta fall från början och kollat upp det noggrant då jag har vissa möjligheter till det.

Läs FUP.

Dagens lokalpress.
"Pappan bröt ihop.
Jag älskar dom så jävla mycket"
Läs Fup?

Jag frågar varför du drar in detta:
"Detta oavsett om mamman vill driva på en vårdnadstvist" ang en artikel där T nominerats.

Han kan älska dem till månen och tillbaka, men det centrala problemet är att han inte skött medicinering.

Om nån lyssnat och om alla orosanmälningar tagits mer på allvar - dvs tillsyn och stöd - så hade han möjligen inte försökt mörda sina barn.

Om han skulle bedömas olämplig som vårdnadshavare så har han fixat det galant på egen hand och utan en artikel som nåt sorts forum för vårdnadstvist.
Myndigheter lär nämligen vara varse om vad han gjort eftersom soc finns i förhör och rättegång pågår.

Sen står det helt klart att T vill träffa sin far via hans förhör och deras mor säger "att både T och M tycker otroligt mycket om sin pappa och de tycker att det är roligt att vara med honom. Efter skilsmässan tycker M att R engagerar sig mycket mer i barnen."

För att han tidigare haft anknytningsproblem men blivit bättre via psykolog på barnmottagningen.
De har även gått på öppenvårdsbehandling för bättre samverkan i föräldraskap, främst för T:s skull och via skolans orosanmälan har T fått en kontaktperson.
Det har med andra ord inte fungerat optimalt.

"M säger att när R varit sjuk har han fått för sig att M inte är hans men det har han släppt då han blivit frisk. R är väldigt stolt och glad över pojkarna säger M."

Det sistnämnda citatet är identiskt vad som framkommer i förhör med R som psykotisk och paranoid:

"Jag hämtade yxan först. Det känns som man är knäppjävel som slår ihjäl sina barn, men det är inte mina barn.
Vems är barnen?
-Det är M som älskat med en annan man.
Vad är anledningen till varför du slår barnen?
-För jag har inga barn, så illa är det."

För övrigt tenderar han att prata i gåtor, vilket ses då han lurar dit sin 77-åriga mor för att slå ihjäl henne.
T överhör telefonsamtalet, att farmor ska få veta vad han vill när hon kommer dit.

Man kan osökt undra vad som rört sig i huvudet på honom en tid då mamman säger att;
" För 3-5 veckor sedan sa R att det skulle bli en förändring, det skulle bli annorlunda. Då M frågade vad som skulle hända ville R inte berätta det."

Varav mamman trodde det berörde underhållsavtalet, att han vill ha mer tid.
Frågan är väl om det har en obehaglig koppling till det som skett - för mer tid med barnen har han då inte skaffat sig via det överjävliga han nu gjort.
Citera
2021-12-21, 04:43
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Läs Fup?

Jag frågar varför du drar in detta:
"Detta oavsett om mamman vill driva på en vårdnadstvist" ang en artikel där T nominerats.

Han kan älska dem till månen och tillbaka, men det centrala problemet är att han inte skött medicinering.

Om nån lyssnat och om alla orosanmälningar tagits mer på allvar - dvs tillsyn och stöd - så hade han möjligen inte försökt mörda sina barn.

Om han skulle bedömas olämplig som vårdnadshavare så har han fixat det galant på egen hand och utan en artikel som nåt sorts forum för vårdnadstvist.
Myndigheter lär nämligen vara varse om vad han gjort eftersom soc finns i förhör och rättegång pågår.

Sen står det helt klart att T vill träffa sin far via hans förhör och deras mor säger "att både T och M tycker otroligt mycket om sin pappa och de tycker att det är roligt att vara med honom. Efter skilsmässan tycker M att R engagerar sig mycket mer i barnen."

För att han tidigare haft anknytningsproblem men blivit bättre via psykolog på barnmottagningen.
De har även gått på öppenvårdsbehandling för bättre samverkan i föräldraskap, främst för T:s skull och via skolans orosanmälan har T fått en kontaktperson.
Det har med andra ord inte fungerat optimalt.

"M säger att när R varit sjuk har han fått för sig att M inte är hans men det har han släppt då han blivit frisk. R är väldigt stolt och glad över pojkarna säger M."

Det sistnämnda citatet är identiskt vad som framkommer i förhör med R som psykotisk och paranoid:

"Jag hämtade yxan först. Det känns som man är knäppjävel som slår ihjäl sina barn, men det är inte mina barn.
Vems är barnen?

För övrigt tenderar han att prata i gåtor, vilket ses då han lurar dit sin 77-åriga mor för att slå ihjäl henne.
T överhör telefonsamtalet, att farmor ska få veta vad han vill när hon kommer dit.

Man kan osökt undra vad som rört sig i huvudet på honom en tid då mamman säger att;
" För 3-5 veckor sedan sa R att det skulle bli en förändring, det skulle bli annorlunda. Då M frågade vad som skulle hända ville R inte berätta det."

Varav mamman trodde det berörde underhållsavtalet, att han vill ha mer tid.
Frågan är väl om det har en obehaglig koppling till det som skett - för mer tid med barnen har han då inte skaffat sig via det överjävliga han nu gjort.

Citat:
Jag hämtade yxan först. Det känns som man är knäppjävel som slår ihjäl sina barn, men det är inte mina barn.
Vems är barnen?

Det var ju också en ursäkt! Att det skulle vara OK att slå ihjäl barn om de inte är ens egna.

Om han tvivlade kunde han ju ha gjort ett faderskapstest. Gjorde han inte det?

Även om han inte varit far till dem så kan ju inte barnen rå för det.

Så fegt och sjukt att ge sig på försvarslösa barn.
Citera
2021-12-21, 09:42
Medlem
radfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det var ju också en ursäkt! Att det skulle vara OK att slå ihjäl barn om de inte är ens egna.

Sant. Och varför försökte han döda sin mamma? Var hon inte heller hans?
Citera
2021-12-21, 15:12
Medlem
Åklagaren yrkar på livstids fängelse. Det kan han ju drömma om. Det kommer att bli sluten psykiatrisk vård.
Citera
2021-12-21, 18:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater

Undrar om det ligger nåt och pyr och som poppar upp och växer i hans paranoida hjärna när han slutar ta medicin.
Han började förändras 2013 då T föddes, började arbeta mer, brände ut sig. Då tolkades depression som kopplat till hans adhd.
Inte ett helt ovanligt mönster vid debut av bipolär sjd.
R hade problem med anknytning men fick bra hjälp via psykolog. Nästa barn ville han inte ha, kräver abort annars ska han hänga sig. Han accepterar dock M när han föds.
2018 får han psykos, tvångsvård och får diagnosen. 2019 skiljer de sig.

Sin mor är han mer diffus kring, det är mest irrationellt svammel kring makt, pengar, dålig uppväxt. Barnens mor berättar dock att Rs mor ställt upp mycket, snudd på bortskämd.

Det jag reagerat på är att han i grunden anklagar barnens mamma.
Om inte T lyckats fly, om han inte slutat slå/hugga för att han tror M är död så har de nog vart döda allihop.

Edit.
Glömde
Han skyller på sin mor i förhör 2. Dock hade han redan hämtat mordvapnen i garaget innan:

"R säger att det var hans mors röstläge som startade upp Rs handling. Han är inte stolt för vad han gjort.
Varför ringde du dit mamman?
R säger att han var dålig. R säger att man skulle åka på dagis.
När mamma kom blev det fel. På fråga om det var något mamman sa säger Ronald att hon bara som skrek.
På fråga säger R att han hade hämtat tillhygge innan mamman kom.
R säger att det här vet Ni ju redan. R säger att han hämtade kobenet i garaget."
Senast redigerad av develi 2021-12-21 kl. 18:49.
Citera
2021-12-21, 20:10
Medlem
Planen för sin mamma hade han redan när han ringde efter henne, det tror jag stenhårt på. Problemet med hennes röstläge uppstod nog på grund av att han gav sig på henne och barnen snarare än tvärt om. Det verkar som om detta med barnen och därmed alla inom räckhåll som sagt något annat har legat och grott länge. Personligen blir jag rätt fundersam över vad som egentligen pågick redan under de där åren där först aborten genomgicks och sedan två barn till som han inte ville ha.
Citat:
Undrar om det ligger nåt och pyr och som poppar upp och växer i hans paranoida hjärna när han slutar ta medicin.
Han började förändras 2013 då T föddes, började arbeta mer, brände ut sig. Då tolkades depression som kopplat till hans adhd.
Inte ett helt ovanligt mönster vid debut av bipolär sjd.
R hade problem med anknytning men fick bra hjälp via psykolog. Nästa barn ville han inte ha, kräver abort annars ska han hänga sig. Han accepterar dock M när han föds.
2018 får han psykos, tvångsvård och får diagnosen. 2019 skiljer de sig.

Sin mor är han mer diffus kring, det är mest irrationellt svammel kring makt, pengar, dålig uppväxt. Barnens mor berättar dock att Rs mor ställt upp mycket, snudd på bortskämd.

Det jag reagerat på är att han i grunden anklagar barnens mamma.
Om inte T lyckats fly, om han inte slutat slå/hugga för att han tror M är död så har de nog vart döda allihop.

Edit.
Glömde
Han skyller på sin mor i förhör 2. Dock hade han redan hämtat mordvapnen i garaget innan:

"R säger att det var hans mors röstläge som startade upp Rs handling. Han är inte stolt för vad han gjort.
Varför ringde du dit mamman?
R säger att han var dålig. R säger att man skulle åka på dagis.
När mamma kom blev det fel. På fråga om det var något mamman sa säger Ronald att hon bara som skrek.
På fråga säger R att han hade hämtat tillhygge innan mamman kom.
R säger att det här vet Ni ju redan. R säger att han hämtade kobenet i garaget."
Citera
2021-12-21, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lustigkulla
Åklagaren yrkar på livstids fängelse. Det kan han ju drömma om. Det kommer att bli sluten psykiatrisk vård.

Nån som har tillgång till de låsta artiklarna i lokaltidningen Västerbottens Kuriren? Tänkte om han låter mer sammanhängande när han svarar än i FU. Jag undrar om han hunnit tillfriskna en del sedan mordförsöken eller om han fortfarande är i risigt skick.

Jag tror att han kan gå fängelse ändå, eller blur det automatiskt vård eftersom han tydligt var sjuk när det hände?

Tycker att hans beteende ändå visar viss planläggning innan han attackerade.
Citera
2021-12-21, 21:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kharthoum
Planen för sin mamma hade han redan när han ringde efter henne, det tror jag stenhårt på. Problemet med hennes röstläge uppstod nog på grund av att han gav sig på henne och barnen snarare än tvärt om. Det verkar som om detta med barnen och därmed alla inom räckhåll som sagt något annat har legat och grott länge. Personligen blir jag rätt fundersam över vad som egentligen pågick redan under de där åren där först aborten genomgicks och sedan två barn till som han inte ville ha.
Ja, hon är inringd. T har ju överhört samtalet, sen beskriver han hur R frågar efter T då hon kommer på farstutrappen och att farmor säger "nej, nej R*land". Han hör henne även säga "kom" då T flyr ut.

Han insjuknar 2013 med depression. En driftig personlighet varav överarbete som leder till utbrändhet. Ang diffdiagnoser kan det gränsa till hypomani och troligen svårbedömt med tanke på adhd, likaväl som utmattningsdepression vs bipolär depression.
Han har även hotat med suicid, ett ganska drastiskt förslag i sammanhanget...
När han får diagnosen skenar han rejält med psykos, så våldsam att akuten bär handräckning och sen transport med fotfängsel.
Ergo: han har troligen mått dåligt länge och hållit näsan över ytan och sen brakar det rejält i psykos - 18 och skilsmässan har väl spätt på den psykiska belastningen.

Nu går rätten troligen på RPU men ändå inte helt förvånad att ÅK prövar åtalet:
Citat:
Åklagare Andreas Nyberg vill att rätten prövar frågan om att döma den misstänkte Lyckselepappan till fängelse. Han yrkar då på livstid. Om det inte blir fängelse yrkar han på rättspsykiatrisk vård."

Mannen har under sin tid i häktet genomgått en rättspsykiatrisk undersökning som visar på att han vid tidpunkten för dådet led av en allvarlig psykisk störning.

Visste om sin störning
Åklagare Andreas Nyberg menar i sitt slutanförande att mannen visste om sin störning och att att han varit i kontakt med vård och medicinerat, men att han slutat ta medicinen dagarna innan attacken."
https://www.google.com/amp/s/amp.svt...lyckselepappan
I förhör erkänner han våldsbrotten och säger att hans intention var att döda:

" Ville du döda din mor och dina två barn vid det här tillfället?
Just då ville jag det."

"På fråga om M sov, då R slog honom i huvudet med kofoten och stack han i halsen med kniven säger R "Ja".
Varför slog du M i huvudet med en kofot och stack kniven i halsen på honom under
tiden han sov, ditt eget barn?
-Det är inte så lätt och veta om det är ens eget barn. R säger att han skäms."

" R tillfråga om han tror M är död, om det är därför han slutar?
-Ja jag tror han är död.
Tystade det i ditt huvud?
-Det tystnade.
Vad gjorde du med kofoten och kniven?
Kniven sitter kvar i halsen på honom, kofoten låg bredvid."

19 oktober säger hans försvarare att han medger gärningarna:
https://sverigesradio.se/artikel/eft...annen-erkanner

Nu förnekar han, vill inte betala skadestånd till offren:

"Under måndagsförmiddagen meddelade mannens advokat att hans klient nekar till alla brott som han står åtalad för. Han bestrider även skadeståndet som målsägande har krävt."
https://www.google.com/amp/s/amp.svt...det-i-lycksele

Advokaten menar att han inte hade nåt uppsåt relaterat till utlåtande via RPU.
Citera
2021-12-21, 22:23
Medlem
Citat:
Ja, hon är inringd. T har ju överhört samtalet, sen beskriver han hur R frågar efter T då hon kommer på farstutrappen och att farmor säger "nej, nej R*land". Han hör henne även säga "kom" då T flyr ut.

Han insjuknar 2013 med depression. En driftig personlighet varav överarbete som leder till utbrändhet. Ang diffdiagnoser kan det gränsa till hypomani och troligen svårbedömt med tanke på adhd, likaväl som utmattningsdepression vs bipolär depression.
När han får diagnosen skenar han rejält med psykos, så våldsam att akuten bär handräckning och sen transport med fotfängsel.
Ergo: han har troligen mått dåligt länge och hållit näsan över ytan och sen brakar det rejält i psykos - 18 och skilsmässan har väl spätt på den psykiska belastningen.

Just då ville jag det."

"På fråga om M sov, då R slog honom i huvudet med kofoten och stack han i halsen med kniven säger R "Ja".
Varför slog du M i huvudet med en kofot och stack kniven i halsen på honom under

-Ja jag tror han är död.
-Det tystnade.

"Under måndagsförmiddagen meddelade mannens advokat att hans klient nekar till alla brott som han står åtalad för. Han bestrider även skadeståndet som målsägande har krävt."

De första förhören skedde när R led av allvarlig psykisk störning.
Citera
2021-12-21, 22:25
Medlem
Citat:

Just då ville jag det."

-Ja jag tror han är död.
-Det tystnade.

Ja, jag tror att han menar att eftersom han inte själv hade uppsåt, utan att han är sjuk, så förnekar han brott. Och med den logiken vill han heller inte vara betalningsskyldig för några skadestånd. Så tolkar jag det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in