Mitt tips är att gå till en klätterhall, bestäm dig på vilken typ at klättring du vill fokusera dig på, bouldring, toprepsklättring etc etc.. prata med dom där få tips på utrustning.
Inskaffa egen utrustning, skaffa ett säsongskort eller liknande (då brukar det ingå ett medlemsskap i svenska klättringsförbundet, vilket gör att du får en bättre försäkring om något händer)
Börja klättra, börja lätt och jobba dig uppåt, försök också hitta en kompis att klättra med, det är roligare så ovavsett om du bouldrar eller klättrar toprep, bouldrar du kan din kompis "spota" åt dig och framförallt peppa dig, samma sak gäller för toprepsklättring och där behöver du även nån som säkrar dig.
Prata som sagt med folket på din klättringshall, dom är oftast kunniga och brukar bara tycka det är roligt att dela med sig av sin kunskap, dom kan ge dig tips på både övningar på väggen och i gymmet.
Tänk också på att olika typer av klättring fokuserar på olika aspekter och kan vara väldigt olika varandra.
Bouldring är väldigt teknisk och kräver mycket styrka i fingrar och armar, ofta mycket explosiv styrka eftersom du klättrar kortare stäckor och ofta inverterade väggar.
Toprepsklättring brukar kräva mer uthålliga muskler, en bra träning för detta är att köra en lätt led 2-3 gånger i snabb följd, så fort du kommer ner så kör du igen.
Detta skulle vara mina tips till dig, jag har klättrar en del själv men aldrig speciellt seriöst.
Angående ålder så har du nog inte mycket att oroa dig för, om inte jag har helt fel så är det ofta i din ålder kanske lite yngre, i 16-17 år åldern som många börjar med klättring och jag har mött flera helt otroliga klättrare som har passerat 35 år.. Hurvida dom klättrat på elitnivå kan jag dock inte svara på
Sist men inte minst, inskaffa dig en campusbräda, otroligt bra redskap vars ändamål är just att träna upp fingerstyrka, brukar finnas att köpa på en del sport/friluftsbutiker såsom naturkompaniet eller på din lokala klätterhall, dessutom brukar det följa med ett litet häfte med övningar, om det inte gör det.. ja kolla på internet det finns fullt med övningar för campusbrädor där.
http://www.indoorclimbing.com/climbing_training.html
http://www.abc-of-rockclimbing.com/training/
Detta är bara två av dom sidorna jag hittade när jag sökta på "climbing training" på google.