2025-07-14, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/...20d-xdrive.bmw

Inte heller i dina exempel är det 500kg +

/Dick

425kg är rätt så nära ett halvt ton. Men då är det en hybrid diesel. En ren bensinare utan hybrid hade varit ännu lättare.
Citera
2025-07-14, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse63
425kg är rätt så nära ett halvt ton. Men då är det en hybrid diesel. En ren bensinare utan hybrid hade varit ännu lättare.

Inte ett halvt ton dock, och fortfarande "hade"... ;-)
Man kan ju förstås undra varför skillnaden är större på sedanerna, det verkar ju inte bero på batterierna.

/Dick
Citera
2025-07-14, 11:53
Moderator
Citat:
Då köper du en ren bensinare utan hybrid nästa gång du byter till ny bil förstår jag?
Citera
2025-07-14, 13:34
Medlem
Citat:
Kamkedja, tror jag väntar tills jag hör något rassel från kedjan. Det är en Nissan Sunny, har alltid haft den typen av billigare japsare, sällan jag har haft problem.

Nissan Sunny? Ja, då förstår jag att du inte kastar sten i glashus om "bögbil" som andra elbilshatare.
När kamkedjan väl har blivit sträckt är det skroten nästa. Jag satt en gång i situationen att jag skulle hjälpa min flickvän att köpa bil. Vi hittade en Toyota Corolla på Blocket, enligt principen om japaners och särskilt Toyotas förträfflighet. (Även jag har alltså kört en del japanskt / Toyota!) Det slog mig dock att något inte stämde. Varför hade inte den här blivit såld på över en månad om nu Toyota är så jävla bra? Afrikaexportörerna brukar ju ringa direkt när begagnade Toyotor kommer ut på annons? Jag googlar på fenomenet och inser att den är en vvti motor och det är en av de sämsta motorer Toyota någonsin byggt!
Kamkedjan ofta slut efter 20 000 mil! Kostar tydligen uppåt 40 000 att byta på Toyotas verkstad...
Åker i a f och tittar på den och när jag bläddrar bland en bunt verkstadspapper som medföljer bilen ser jag faktiskt en notering från verkstaden om sträckt kamkedja! Plus att man hör det där "flappandet" från kedjan som ska indikera att man inte alls ska köpa den bilen...
ÖVERVÄGER det hur som helst ändå enligt "gasar tills det rasar"-principen och att priset redan är nerprutat från 15 000 till en 7 - 8 från tidigare spekulanter som ska "fundera" men förmodligen ångrade sig när de också läste på... Det som fäller avgörandet blir att även vinterdäcken är sopslut...
Ringer någon månad senare och frågar hur det gick med försäljningen i baktanke att skambjuda ett par tusenlappar för bilen. Det visar sig att han gett upp försäljningen och GETT bort bilen till en släkting istället...!
Så det här med att "japsare" är världens bästa bilar är en sanning med modifikation...

Citat:
Peak oil är en teori som är i princip helt övergiven idag. Teknologin har lett så att vi har mer olja än vi någonsin kan göra av med, tack vare fracking och djupare och djupare borrning. Sen kan vi framställa billigare och billigare syntetisk bensin om vi vill det. Endast i Kanada tros det kunna finnas olja för att göda världen med dagens konsumtion av olja i flera hundra år.
PEAK OIL är övergiven, ja. I betydelsen att vi hade gjort av med hälften av jordens olja och bara hade några årtionden kvar innan den tog slut... Det är däremot INGEN utom Trump och liknande hardcore klimatförnekare som tror att oljan är en OÄNDLIG resurs! Ditt snack om att "vi har mer olja än vi någonsin kan göra av med" är så jävla dumt att det avslöjar hur av banan du faktiskt är i de här diskussionerna!

Citat:
Kineserna kan tillverka massa annat vi inte kan tillverka här med vinst, smarttelefoner t,ex. Varför tror vi att batterier ska vara ett undantag? Sen så sitter dom på massiva litium reserver så du kommer göda kineserna hursomhelst.
De sitter inte direkt på "massivare" Lithium-reserver än andra. De importerar t o m från andra länder. Det har ju tvärtom varit ett argument från motståndare till elbilar att barn gräver fram råmaterial med hink och spade på Madagaskar!
Faktum är att dessa mineraler finns lite överallt på jordklotet egentligen. Det är dock BETYDLIGT svårare att få brytningstillstånd för att öppna gruvor i lite mer utvecklade länder i västvärlden...

Citat:
Nu är du bara oärlig och det kan jag bevisa väldigt enkelt då det finns bilmodeller som tillverkas både som bensinbil, dieselbil, hybrid och elbil.

Ta Peugeot 208 som exempel:
Bensin 1.2 puretech 75 Vikt 1090 kg. (räckvidd 72 mil på blandad körning)
Diesel 1.5 Vikt 1,178 kg.
Hybrid Vikt 1295 kg.
Elbil Vikt 1530 kg. (räckvidd 40 mil)

Elbilar är tunga as och det kan du inte komma runt. 440 kg till på samma bil är en enorm viktökning och leder till dyrare kostnader för bromsar, fjädring, däck, stötdämpare och annat. Sen är det också en trafikfara, du har större risk att döda en fotgängare eller en cyklist med den viktökningen på bilen.
Nu skrev jag ju dock skillnaden mellan en GENOMSNITTLIG elbil och GENOMSNITTLIGA diesel / hybridbilar. Du ser ju själv i ditt ganska så körsbärsplockade exempel att skillnaden mellan t ex hybriden och den rena elbilen bara är 235 kilo. Det GÖR liksom ingen enorm skillnad i praktiken när vi snackar saker som redan väger uppåt ett och ett halvt ton.
När du t ex skriver "dyrare kostnader på bromsar" så avslöjar du att du inte alls fattar hur regenererande bromsar på elbilar funkar... Tvärtom, det som SKULLE kunna bli dyrare är att de kan behöva smörjas upp eftersom de används mindre än på vanliga bilar.
När det gäller däck, fjädring och dämpning o d hänvisar jag till BAB7's på Flashback världsberömda ZOE där han de facto inte haft några större kostnader än normalt på den punkten trots 30 000 mil med elbilen!
När det gäller trafikfaror så råkar det förhålla sig så att bilar generellt stadigt har blivit tyngre de senaste åren samtidigt som antalet döda och skadade i trafiken har gått ner markant! Det är alltså i betydligt större utsträckning andra faktorer som styr det.
Citera
2025-07-14, 13:37
Medlem
Citat:
Vänta tills vintern kommer, förra vintern blev det trafikkaos i Sverige då urladdade elbilar blockerade vägen.
Nä, det var ju inte så när allt kom omkring. Det var någon slags anka som uppstod och elbilshatare så gärna ville tro på eftersom det passade deras agenda...
Redde vi inte ut det där i en tråd här på flashen?
Citera
2025-07-14, 14:09
Medlem
Citat:
Elbilar var dyra tunga as 2015 och det är dom nu också. Behövs inte direkt några nya argument.

Istället kan man ju fråga vad ni har för argument mot fossilbilar borträknat moraliskt klimatskit.
Skojar du? Det har vi ju tagit upp en massa gånger... I Sverige har vi inte en enda droppe olja att utvinna inom våra gränser. ALL olja importeras till dyra pengar! Vi är däremot riktigt bra på att tillverka bra, billig och någorlunda miljövänlig el! Gissa två gånger vad vi borde driva våra fordon med om vi har möjlighet att välja...
Fossilkramandet ter mig ungefär som den där klassiska sketchen om nazisterna med Killing-gänget... https://www.youtube.com/watch?v=D9Sv4XHWc7o
"Nå, nu kan farbror välja vilket drivmedel vi ska använda till våra fordon i Sverige. Någorlunda miljövänlig el vi kan producera själva inhemskt i Sverige och låta de pengarna stanna inom landets gränser och användas till att bygga upp infrastruktur och välfärd i samhället. ELLER oljebaserade bränslen som vi måste importera långt bort ifrån i stora tankfartyg och ge alla dessa miljarder till odemokratiska skitstater som Iran, Saudiarabien och Ryssland. Vad väljer farbror?
Diiiiesel."

Vi kan ta ett av de FÅ faktiskt demokratiska länderna i Europa som utvinner olja inom sitt territorialgräns. Norge.
Utnyttjar de det till skitbillig olja till bilismen i Norge? Nej, tvärtom! Världens kanske högsta koncentration elbilar istället! "Vi SÄLJER skiten dyrt och kör själva på billig el! Muhahahaha, snart är vi ikapp Saudiarabien om att vara världens rikaste!!!"
Norge sitter ju med facit i hand. De om någon inser ju att varenda krona de får in är en krona t ex vi i Sverige FÖRLORAR!

Att man sedan kan lägga till att man faktiskt anser miljön vara viktig är ju en annan sak. Där hjälper ju tydligen inga argument alls mot puckon som dig som bestämt sig för att miljön bara är "fake news".
Citera
2025-07-14, 14:33
Medlem
Citat:
Bensinmotorer är i grunden väldigt simpla, det är lite därför du kan lämna din bensinbil på ett motorjobb till vilken byamekaniker som helst typ. Det är därför också dom väger så lite och kan tillverkas så billigt.

Bensinmotorer kommer inte oundvikligen krångla om du bara servar dom som du ska. Själv som sagt kör jag en 32 år gammal bil som aldrig krånglat, du hade aldrig kunnat köra på samma elbils batteri i 32 år hur du än försöker.
Moderna förbränningsmotorer är inte särskilt simpla längre. En djungel av elektriska sensorer som skickar signaler till elektriska datorer som skickar signaler tillbaka till elektriska styrdon... Att det I GRUNDEN är samma kolvar som går upp och ner i samma cylindrar som redan på gamle herr Otto's tid är en annan sak. Det kanske inte hann bli så mycket elektronisk styrning på din 32 år gamla Nissan Sunny, men alla kan / vill ju knappast köra runt i dylika bilar.

Batterierna får vi helt enkelt se var utvecklingen tar vägen. Tidens gång har ju redan visat att de håller ganska så mycket bättre än vad gemene man trodde. (För att inte tala om vad elbilshatarna trodde...!)
Det är ju också en fråga om det är någon större katastrof om man EN enda gång i en elbils livslängd behöver byta batteri. Mer än så verkar det ju i praktiken inte vara fråga om.

Citat:
Service är väldigt simpelt på en bensinbil och alla klarar av att göra det hemma på gården. Om man bara vill lära sig.
De flesta har inget som helst intresse av att stå och skruva på skitiga gamla bilar. Det moderna samhället funkar lite på så sätt att jag gör det jag är duktig på och förhoppningsvis tycker är OK att jobba med och sedan gör du samma sak och så byter vi pengar med varann för våra respektive insatser på arbetsmarknaden...

Citat:
Jag har haft så många gamla bensin japsare i mina dagar och dom har aldrig kostat mig mer än normala servicen. Det är anledningen till att folk litar på japanska bensinbilar och köper dom, inget annat.
Du vet att det säljs drösvis av ANDRA bilar än japanska också, va...?
Citera
2025-07-14, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Då köper du en ren bensinare utan hybrid nästa gång du byter till ny bil förstår jag?

Ja, det lär det bli. Kommer nog vara en begagnad bil dock.
Citera
2025-07-15, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Batterierna får vi helt enkelt se var utvecklingen tar vägen. Tidens gång har ju redan visat att de håller ganska så mycket bättre än vad gemene man trodde. (För att inte tala om vad elbilshatarna trodde...!)
Det är ju också en fråga om det är någon större katastrof om man EN enda gång i en elbils livslängd behöver byta batteri. Mer än så verkar det ju i praktiken inte vara fråga om.

Grejen är att du kan mest troligen inte byta batteri på en elbil som är 20-30 år gammal så enkelt. För det första är jobbet betydligt dyrare än att byta en gammal bensinmotor som du kan få lokala svartmekarn att göra för 10 papp plus 5-10 papp för motorn på bildelsbasen.

Du kan inte ta ett annat 20 år gammalt batteri från bildelsbasen. Och jobbet kommer kosta betydligt mer än 10 papp. Så vem vill lägga runt 100 000 på en 20-30 år gammal elbil? ingen.
Citera
2025-07-15, 23:24
Medlem
Citat:
Grejen är att du kan mest troligen inte byta batteri på en elbil som är 20-30 år gammal så enkelt. För det första är jobbet betydligt dyrare än att byta en gammal bensinmotor som du kan få lokala svartmekarn att göra för 10 papp plus 5-10 papp för motorn på bildelsbasen.

Du kan inte ta ett annat 20 år gammalt batteri från bildelsbasen. Och jobbet kommer kosta betydligt mer än 10 papp. Så vem vill lägga runt 100 000 på en 20-30 år gammal elbil? ingen.

Så kanske det ser ut idag, men det är ju för att elbilar är så nya. bensinbilar har funnits i över 100 år.
Om bara några år kommer det säkert vara lika vanligt att byta ut ett batteri som en gammal sliten motor, men det kommer inte hända över en natt. Vi måste få mer och mer elbilar först så att det blir så vanligt som bensinbilar, då kommer priserna rasa för det gör det alltid på saker som blir mer och mer vanligt.

Ingen förväntade sig att det skulle vara billigt att ha den första smarphonen. HELL, det kostar ju för fan 15 000 kr att köpa en ny iphone om man är lagd åt det hållet och inte kan leva med Android, men för den som kan det så kan man köpa en relativt bra smarthopne för 5000 kr idag och det går att reparera den för överkomliga priser. Allt för att det blivit vanligt. Elbilar är inte vanliga nog än, men är det mycket snart.
Citera
2025-07-16, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Så kanske det ser ut idag, men det är ju för att elbilar är så nya. bensinbilar har funnits i över 100 år.
Om bara några år kommer det säkert vara lika vanligt att byta ut ett batteri som en gammal sliten motor, men det kommer inte hända över en natt. Vi måste få mer och mer elbilar först så att det blir så vanligt som bensinbilar, då kommer priserna rasa för det gör det alltid på saker som blir mer och mer vanligt.

Ingen förväntade sig att det skulle vara billigt att ha den första smarphonen. HELL, det kostar ju för fan 15 000 kr att köpa en ny iphone om man är lagd åt det hållet och inte kan leva med Android, men för den som kan det så kan man köpa en relativt bra smarthopne för 5000 kr idag och det går att reparera den för överkomliga priser. Allt för att det blivit vanligt. Elbilar är inte vanliga nog än, men är det mycket snart.

Du kommer inte runt saken att man inte kommer kunna hitta ett gammalt batteri på skroten på samma sätt som du kan hitta en bensinmotor på skroten som är helt okej att köra i 20 år till.

En bensinmotor som är 20 år kan vara som ny eftersom det är användningen och skötseln av motorn som avgör hur den åldras. Det finns klipp på youtube där dom startar upp bilar som stått i 50 år ute på nån åker och rostat.

Ett batteri försämras mest av bara tiden, oavsett användning.

Du kommer behöva köpa ett nytt batteri till din 20 år gamla elbil eller göra en vädligt dyr reparation av battericellerna.

Kan man komma på ett batteri som är billigt, försämras ej av tid, väger lika lite som en bensinmotor och fortfarande ger samma räckvidd som en typisk bensinbil. Då kan jag börja tro på elbilar.
Senast redigerad av Hasse63 2025-07-16 kl. 00:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in