Citat:
Ursprungligen postat av
Hasse63
Kamkedja, tror jag väntar tills jag hör något rassel från kedjan. Det är en Nissan Sunny, har alltid haft den typen av billigare japsare, sällan jag har haft problem.
Nissan Sunny? Ja, då förstår jag att du inte kastar sten i glashus om "bögbil" som andra elbilshatare.
När kamkedjan väl har blivit sträckt är det skroten nästa. Jag satt en gång i situationen att jag skulle hjälpa min flickvän att köpa bil. Vi hittade en Toyota Corolla på Blocket, enligt principen om japaners och särskilt Toyotas förträfflighet. (Även jag har alltså kört en del japanskt / Toyota!) Det slog mig dock att något inte stämde. Varför hade inte den här blivit såld på över en månad om nu Toyota är så jävla bra? Afrikaexportörerna brukar ju ringa direkt när begagnade Toyotor kommer ut på annons? Jag googlar på fenomenet och inser att den är en vvti motor och det är en av de sämsta motorer Toyota någonsin byggt!
Kamkedjan ofta slut efter 20 000 mil! Kostar tydligen uppåt 40 000 att byta på Toyotas verkstad...
Åker i a f och tittar på den och när jag bläddrar bland en bunt verkstadspapper som medföljer bilen ser jag faktiskt en notering från verkstaden om sträckt kamkedja! Plus att man hör det där "flappandet" från kedjan som ska indikera att man inte alls ska köpa den bilen...
ÖVERVÄGER det hur som helst ändå enligt "gasar tills det rasar"-principen och att priset redan är nerprutat från 15 000 till en 7 - 8 från tidigare spekulanter som ska "fundera" men förmodligen ångrade sig när de också läste på... Det som fäller avgörandet blir att även vinterdäcken är sopslut...
Ringer någon månad senare och frågar hur det gick med försäljningen i baktanke att skambjuda ett par tusenlappar för bilen. Det visar sig att han gett upp försäljningen och GETT bort bilen till en släkting istället...!
Så det här med att "japsare" är världens bästa bilar är en sanning med modifikation...
Citat:
Ursprungligen postat av
Hasse63
Peak oil är en teori som är i princip helt övergiven idag. Teknologin har lett så att vi har mer olja än vi någonsin kan göra av med, tack vare fracking och djupare och djupare borrning. Sen kan vi framställa billigare och billigare syntetisk bensin om vi vill det. Endast i Kanada tros det kunna finnas olja för att göda världen med dagens konsumtion av olja i flera hundra år.
PEAK OIL är övergiven, ja. I betydelsen att vi hade gjort av med hälften av jordens olja och bara hade några årtionden kvar innan den tog slut... Det är däremot INGEN utom Trump och liknande hardcore klimatförnekare som tror att oljan är en OÄNDLIG resurs! Ditt snack om att "vi har mer olja än vi någonsin kan göra av med" är så jävla dumt att det avslöjar hur av banan du faktiskt är i de här diskussionerna!
Citat:
Ursprungligen postat av
Hasse63
Kineserna kan tillverka massa annat vi inte kan tillverka här med vinst, smarttelefoner t,ex. Varför tror vi att batterier ska vara ett undantag? Sen så sitter dom på massiva litium reserver så du kommer göda kineserna hursomhelst.
De sitter inte direkt på "massivare" Lithium-reserver än andra. De importerar t o m från andra länder. Det har ju tvärtom varit ett argument från motståndare till elbilar att barn gräver fram råmaterial med hink och spade på Madagaskar!
Faktum är att dessa mineraler finns lite överallt på jordklotet egentligen. Det är dock BETYDLIGT svårare att få brytningstillstånd för att öppna gruvor i lite mer utvecklade länder i västvärlden...
Citat:
Ursprungligen postat av
Hasse63
Nu är du bara oärlig och det kan jag bevisa väldigt enkelt då det finns bilmodeller som tillverkas både som bensinbil, dieselbil, hybrid och elbil.
Ta Peugeot 208 som exempel:
Bensin 1.2 puretech 75 Vikt 1090 kg. (räckvidd 72 mil på blandad körning)
Diesel 1.5 Vikt 1,178 kg.
Hybrid Vikt 1295 kg.
Elbil Vikt 1530 kg. (räckvidd 40 mil)
Elbilar är tunga as och det kan du inte komma runt. 440 kg till på samma bil är en enorm viktökning och leder till dyrare kostnader för bromsar, fjädring, däck, stötdämpare och annat. Sen är det också en trafikfara, du har större risk att döda en fotgängare eller en cyklist med den viktökningen på bilen.
Nu skrev jag ju dock skillnaden mellan en GENOMSNITTLIG elbil och GENOMSNITTLIGA diesel / hybridbilar. Du ser ju själv i ditt ganska så körsbärsplockade exempel att skillnaden mellan t ex hybriden och den rena elbilen bara är 235 kilo. Det GÖR liksom ingen enorm skillnad i praktiken när vi snackar saker som redan väger uppåt ett och ett halvt ton.
När du t ex skriver "dyrare kostnader på bromsar" så avslöjar du att du inte alls fattar hur regenererande bromsar på elbilar funkar...

Tvärtom, det som SKULLE kunna bli dyrare är att de kan behöva smörjas upp eftersom de används mindre än på vanliga bilar.
När det gäller däck, fjädring och dämpning o d hänvisar jag till BAB7's på Flashback världsberömda ZOE där han de facto inte haft några större kostnader än normalt på den punkten trots 30 000 mil med elbilen!
När det gäller trafikfaror så råkar det förhålla sig så att bilar generellt stadigt har blivit tyngre de senaste åren samtidigt som antalet döda och skadade i trafiken har gått ner markant! Det är alltså i betydligt större utsträckning andra faktorer som styr det.