2006-06-08, 19:24
Medlem
pentrys avatar
Nu är det så att min lokala matvarubutik allt som ofta har varor för halva priset, dvs varor som går ut samma dag alt. dagen efter. Idag, och vid flera tillfällen har stora mängder av diverse delikatessostar, dvs mjukostar reats ut. Var bara tvungen att köpa en bit smaskig saint Akbray. Kom att tänka på att man här har möjligheten att köpa ett gäng goa ostar till bra pris för att ha vid senare tillfällen, men blev osäker om det överhuvudtaget är lyckat att slänga dom i frysen för att sedan tina upp när man blir sugen.

Jag har hört att hårdostar går att frysa men att dessa lätt då kan bli mjöliga efter tining. Nu är jag dock intresserad av om det är lyckat att frysa in diverse mjukostar eller blir dom mindre aptitliga efter en sådan behandling?
Citera
2006-06-08, 19:31
Medlem
theDungs avatar
Tipset är väl i princip att ju fetare osten är desto mer ok är det att frysa den. Men inte alltför lång tid, då blir den smaklös. Eller smakar illa.
Citera
2006-06-08, 19:45
Medlem
Deannas avatar
Tina den långsamt i kylskåp är mitt råd..
Citera
2006-06-09, 12:09
Medlem
Neguss avatar
...och använd kanske ffa i matlagning.
Citera
2006-06-09, 12:12
Medlem
winglesss avatar
Riven ost brukar ju gå utmärkt att frysa. Mjukare ostar är jag mer tveksam till, om den ska ätas "som den är". Ska du ha den i matlagning är det inga problem men en upptinad dessertost på fredagsmysbrickan...
Citera
2006-06-09, 18:02
Medlem
pentrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wingless
Riven ost brukar ju gå utmärkt att frysa. Mjukare ostar är jag mer tveksam till, om den ska ätas "som den är". Ska du ha den i matlagning är det inga problem men en upptinad dessertost på fredagsmysbrickan...

Sant, riven ost är ju inga problem, samt även vanlig hårdost tydligen. Jag får helt enkelt chansa på en bit mjukost och sedan se om resultat är lyckat eller inte.....

Citat:
Ursprungligen postat av Negus
...och använd kanske ffa i matlagning.

?
Citera
2006-06-09, 18:39
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pentry
Sant, riven ost är ju inga problem, samt även vanlig hårdost tydligen. Jag får helt enkelt chansa på en bit mjukost och sedan se om resultat är lyckat eller inte.....

?

Hårdosten blir betydligt smuligare i konsistensen är min erfarenhet. Jämför en väldigt vällagrad Grevé.

Förklaring av ffa i matlagning - framför allt i matlagning.
Citera
2006-06-09, 18:40
Medlem
manners avatar
Tänk på att fett härsknar trots att det är fryst. Härsknar långsammare än annars dock.
Citera
2006-06-09, 19:21
Medlem
apanola IIs avatar
Det är inga problem med att frysa ost, men som tidigare nämnts i tråden så ska fet ost inte ligga för länge, men som sagt det är inget som helst problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in