2021-10-17, 10:44
Medlem
rtyuios avatar
Hej!

Jag skrev följande inlägg i en tråd (FB) Slut på PCR tester för vaccinerade!
Frågeställningen i TS var "Så nu är det alltså bara ni ovaccinerade som ska upp och rota i näsan så fort ni blir förkylda. Hur känns det?"

Mitt inlägg i tråden fick en varning för 0.03 Trams och Off Topic. Jag bad berörd moderator om en förklaring och att min varning skulle strykas då mitt inlägg var seriöst, men moderatorn vägrar stryka varningen. Jag anser att moderatorn har fel i detta fall.

Mitt inlägg var.
"Har hört att endast vaxxade ska fortsättningsvis endast ska få bli testade med sticka genom anus som de gjort i Kina och ovaxxade endast genom näsan. Stämmer detta? "

Nedan följer PM konversation med berörd moderator.
rtyuio
https://www.nbcnews.com/news/world/u...id-19-n1258844

Hej. Jag undrar varför jag fått en varning? Vänligen se länk ovan. Frågan var seriöst ställd så jag skulle vilja ha en förklaring, samt att du stryker varningen.

Mvh

rtyuio
Siegfrid:
Förklara varför den var seriöst ställd.
rtyuio
Läste du ens artikleln?

"Some health experts say the*anal swab tests*are more accurate than nasal and mouth swabs to detect*virus traces."

"Anal swabs could be more effective*because traces of the virus stay in fecal matter for a longer time than those in the respiratory tract, Dr. Li Tongzeng, a respiratory diseases doctor in Beijing, told Chinese state television last month."

Det påstås ju att vaxxade utsöndrar mindre virus än ovaxxade. Därav behöver de bättre test. Så varför får jag en varning för en legitim fråga och undran?
Siegfrid
Såg ingen sådan länk i ditt inlägg. Sen undrar jag var du "har hört" att provtagningen ska gå till som du beskriver?
rtyuio
Detta har jag hört från en bekant som är sjuksköterska. Därför jag undrade om någon har mer info, om det stämmer?
Då kunde du ju frågat i tråden istället för att ge mig en Varning. Eller er policy är att skjuta först och fråga sedan? Gör ni detta med alla inlägg där ni inte delar åsikt? Jag trodde detta var ett forum för yttrandefrihet, eller är det bara åsikter som moderatorerna inte gillar där skribenten varnas för sin åsikt?
Eller det är när kiss & bajs och anus blir inblandat som ni per automatik tror att man tramsar?
Om jag skrivit för 2 år sedan att hela världen skulle stanna upp för ett virus. Hade du varnat mig då också för "trams" ?

Här har du mer info.

"The European Commission will follow the science when it comes to potentially recommending coronavirus tests that are administered anally, a spokesperson said Thursday."

https://www.politico.eu/article/eu-c...navirus-swabs/

Jag vill gärna ha en förklaring och att min varning tas bort.

MVH

rtyuio
Siegfrid
Det handlar inte om åsikt, det handlar om att du försöker sabba diskussionen genom att slänga in en helt orelaterad och tramsig kommentarer utan källa. Sånt gillar vi inte.
Och ja, sannolikheten att det handlar om trams ökar exponentiellt med minskande avstånd till analen.
rtyuio
På vilket sätt är den orelaterad? Topic var PCR test. Jag har nu gett dig TVÅ länkar till seriösa källor att detta diskuterats från NBC news och Politico att det diskuterats på EU nivå och det sägs att dessa tester är mer säkra än de test som tas i näsan och du hävdar fortfarande att det jag skrev var trams. Du själv har gett exakt NOLL länkar att detta skulle vara trams. Jag hävdade inte i mitt inlägg att detta påståendet var sant, utan jag frågade i tråden om det är någon som hört något mer om detta? Och ändå vill du varna mig för att jag tramsar.
Siegfrid
Vet inte om vi kommer så mycket längre, jag har redovisat varför du fått en varning, du kan starta en klagotråd i (FB) Klagomål och kritik om du önskar diskutera detta i ett bredare forum.
rtyuio
Jepp då får jag väl göra det.

Här har du fler källor.

https://www.mabra.com/halsa/ar-anala...testet/7341907
Ju mer jag forskar i detta desto mer kött på benen får jag för att moderatorn Seigfrid dragit sina egna felaktiga slutsatser och tystat debatten för att den inte passat honom i smaken.

Länkar:
Expressen
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/kina-covidtest-i-analen-kan-ge-mer-exakt-resultat/
Må Bra
https://www.mabra.com/halsa/ar-anala-coronatest-sakrare-sa-gors-det-omtalade-testet/7341907
Citera
2021-10-17, 10:53
Medlem
Entjockbanans avatar
Du skriver att du hört, frågar om det stämmer. Du länkade ingen källa på ditt "trams" så varningen är helt korrekt. Men sedan så kom du med länkar som stöder det du säger så varningen borde tas tillbaka med att du i fortsättningen ska länka dina källor så du inte drar på dig onödiga varningar.
Citera
2021-10-17, 10:55
Medlem
sugmag-ses avatar
Var någonstans i dina länkar står det att "endast vaxxade ska endast bli testade med en sticka i röven" och att ovaccinerade testas endast i näsan? Om vaccinerade inte behöver testas längre så gäller det naturligtvis också analtest. Det står inte heller att ovaccinerade inte kommer att rövtestas om ett sånt test införs i Sverige. Du fick inga rätt alls i ditt inlägg och det är uppenbarligen trams.
Citera
2021-10-17, 11:26
Medlem
Finisterres avatar
Du skriver inte din fråga seriöst, du skriver slarvigt och då blir man lätt missförstådd. Visst, du menar "allvarlig" när du säger "seriös" men kvalitetskravet är inte enbart att man ska mena allvar. På ett anonymt forum kan du inte utgå ifrån att allt löst tyckande utan referens eller förklaring måste godtas.

Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
90% av mods på Flashback är utstötta nördar med Napoleonkomplex som är riktiga fittor. Jag har fått varningar och avstängningar i lass. vart medlem sen papperstiden man fick på lådan. Tyvärr har standarden på Flashback sjunkit markant sen vissa mods anslutit med sina blygdläppar.

Tycker du att en nivå som det där inlägget är att höja nivån? Dessutom, varför bryr sig TS om en varning som om det påverkar honom negativt? Jag har också fått massa varningar, det är bara roligt.
Citera
2021-10-17, 11:30
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Du skriver inte din fråga seriöst, du skriver slarvigt och då blir man lätt missförstådd. Visst, du menar "allvarlig" när du säger "seriös" men kvalitetskravet är inte enbart att man ska mena allvar. På ett anonymt forum kan du inte utgå ifrån att allt löst tyckande utan referens eller förklaring måste godtas.

Tycker du att en nivå som det där inlägget är att höja nivån? Dessutom, varför bryr sig TS om en varning som om det påverkar honom negativt? Jag har också fått massa varningar, det är bara roligt.

Vad du tycker är din smak och jag bryr mig föga.. Röven är delad och alla tycker olika.

Vissa människor tycker om att äta skit,jag tycker inte om det ... Varning !!
Citera
2021-10-17, 12:14
Moderator
Siegfrids avatar
Vet inte om jag har så mycket mer att tillägga än det jag redan meddelat i PM-växlingen.

Men kan sammanfatta:
Inlägget saknar länkar eller källa, inte ens till den här "ssk" som användaren påstår sig ha hört det av.
De länkar som efter vvarningen ges i PM är inaktuella och har ingen bäring på om provmetoden ska tas upp igen med inriktning mot ovaccinerade.
Frågan om provtagning därbak aktualiserades för något år sen och gav upphov till en del försök att göra sig lustig redan då. Sedan dess verkar frågan ha dött ut inom medicinen ända tills #rtyuio :s sagesman, av alla verksamma i virusbranschen, plockar upp den. Resten av den medicinska världen verkar inte känna till det som den här sagesmannen framför.
Så jag ser inlägget som ett senkommet och misslyckat försök att göra bajshumor av provtagningsfrågan.
Därav varningen.
/S
Citera
2021-10-17, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Entjockbanan
Du skriver att du hört, frågar om det stämmer. Du länkade ingen källa på ditt "trams" så varningen är helt korrekt. Men sedan så kom du med länkar som stöder det du säger så varningen borde tas tillbaka med att du i fortsättningen ska länka dina källor så du inte drar på dig onödiga varningar.
Vilken regel säger att man måste länka källa vid varenda läge för att det inte ska uppfattas som trams?
Citera
2021-10-17, 14:06
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:

Håller med.
Citera
2021-10-17, 14:29
Avslutad
Sorry TS. Omöjligt att tro på den källa du anger, särskilt när den kommer efter varningen.

Så varningen var berättigad. Hade skämtet varit bättre hade jag försvarat dig.
Och ja, sannolikheten att det handlar om trams ökar exponentiellt med minskande avstånd till analen.
Vänder mig mot ordet "exponentiellt" här. Annars är det en välformulerad maxim.
Citera
2021-10-17, 15:31
Medlem
Entjockbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abdalah
Vilken regel säger att man måste länka källa vid varenda läge för att det inte ska uppfattas som trams?
ingen, men ibland vissa saker verka vara trams, då bra backa upp det med en källa för att inte dra på sig onödiga felaktiga varningar som hände här. Hade TS länkat med inlägg så hade det inte blivit någon varning.
Citera
2021-10-17, 19:24
Medlem
sugmag-ses avatar
Citat:
ingen, men ibland vissa saker verka vara trams, då bra backa upp det med en källa för att inte dra på sig onödiga felaktiga varningar som hände här. Hade TS länkat med inlägg så hade det inte blivit någon varning.
Fast det är trams även med källa för källan säger inte det som TS skriver i sitt inlägg.
Citera
2021-10-18, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugmag-se
Fast det är trams även med källa för källan säger inte det som TS skriver i sitt inlägg.

Och oavsett källa eller inte, hör det hemma i tråden??

Ämnet för tråden är alltså en förändring av teststrategi för personer som tagit vaccinet. Hör då verkligen en ändring av testmetoden hemma i den tråden??

Dock måste jag erkänna att jag ärligt talat ser båda sidorna för tillfället. Inlägget var dåligt, med tanke på KFK så var det helt rätt att plocka bort inlägget. Att utdela en varning för inlägget var dock lite väl hårt kan tyckas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in