2021-10-17, 12:02
Men handdukstorken.
Har aldrig någonsin stängt av den.
Vet inte ens om det går. Ett långt kurvigt rör som ett gammalt snakespel i gammal Nokia mobil med varmt vatten i sig.

Antar att ni diskuterar en annan typ av handdukstork?
Citera
2021-10-17, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FISK-MASKIN
Perfekt, vid minsta lilla överslag så kommer hela lägenheten bli strömlös, du kan sova tryggt.

Oklart om du driver eller ej men med hög sannolikhet kommer bara gruppsäkringen gå på badrummet och inget annat. Hade ju ställt till problem om kylskåpet/frys annars
Citera
2021-10-17, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Men handdukstorken.
Har aldrig någonsin stängt av den.
Vet inte ens om det går. Ett långt kurvigt rör som ett gammalt snakespel i gammal Nokia mobil med varmt vatten i sig.

Antar att ni diskuterar en annan typ av handdukstork?

Det finns dom som är kopplade på elementslingan i lägenheter och dom som går på el.
Oavsett så är det ingen fara för brand!
Citera
2021-10-17, 15:32
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnand-fejsplantis
Med en ICKE AVSTÄNGNINGSBAR, d v s utan avstängningsventil,
handdukstork finns ingen som helst risk för legionellasjuka.

Häromdagen upptäckte jag att firman inte dragit fram VVC-ledningen in
i badrummet utan i stället anslutit/avslutat den under diskbänken.

Rörfirman vägrar att återställa VVC-ledningen och handukstorken. De har dessutom skrotat handukstorken.
Ja kanske för att det inte längre är tillåtet att koppla in handdukstork på VVC- ledningen.

Är rätt övertygad om att ts inte oroar sig över legionella dock.
Citera
2021-10-17, 16:10
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thefalln
Hej!
Det här är kanske ett larvig fråga men jag reste iväg och kom nu på att jag glömde stänga av min handdukstork. Det hänger en handduk på den och jag har ingen möjlighet att åka hem. Ingen annan har hellre nycklar in. Men den borde väl klara att stå på ett par dygn utan brandrisk? Är det bara mina nojor? Vad tror ni?
Är inte handdukstorkar gjorda för att alltid vara på? För du har väl inte nån konstig modell utan termostat som bara blir varmare och varmare tills handduken fattar eld?

Annars är väl problemet att den drar en massa svindyr ström till ingen nytta.
Citera
2021-10-17, 19:43
Medlem
Värst idag är att elektriska torkar drar en del ström.
Min är på 80 watt men på en månad blir det 57,6 kWh och med dagens elpris så blir det en hel del.
Citera
2021-10-17, 20:14
Medlem
godboys avatar
Som sagts, inga som helst bekymmer att lämna en handdukstork, det enda som kommer hända är att du kommer ha varma goa handdukar när du kommer hem. Har även för mig att de har överhettningsskydd vilket gör att de stänger av sig själv om så skulle vara fallet. Har faktiskt aldrig hört talas om att en handdukstork ställt till med något.
Citera
2021-10-17, 23:17
Medlem
Det enda TS behöver bry sig om är huruvida elen dragits av fackmän eller billiga "elektriker" från öst.
Citera
2021-10-18, 00:19
Medlem
Mandingos avatar
min är på hela vinterhalvåret, annars funkar inte elementen i lägenheten, jävligt korkad förrförre ägare som kopplade in den på samma slinga, men den gör sitt jobb, både i att hålla badrummet i någorlunda temperatur så spegeln inte immar igen och torka allehanda tyg jag hänger dit...

antar att TS har en elektrisk, är den korrekt kopplad går proppen om det blir nåt fel, är den inte jordad bör TS ringa en elektriker...
Citera
2021-10-21, 02:28
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thefalln
Hej!
Det här är kanske ett larvig fråga men jag reste iväg och kom nu på att jag glömde stänga av min handdukstork. Det hänger en handduk på den och jag har ingen möjlighet att åka hem. Ingen annan har hellre nycklar in. Men den borde väl klara att stå på ett par dygn utan brandrisk? Är det bara mina nojor? Vad tror ni?

Det händer brand olyckor med dessa handdukstorkare så jag skulle vara orolig om jag var du. Sen beror det på hur gammal din är?
Citera
2021-10-21, 02:37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajjamenassovafan
Jag är säker på att det är detta svar som är till störst hjälp för TS.

TS:
De tillfällen man läser om där elektriska handdukstorkar har orsakat bränder brukar handla om handdukstorkar som varit felaktiga. Det ska såklart normalt inte innebära någon risk, isf hade de inte fått installeras till höger och vänster …

Vet inte vad MTBF är på handdukstorkar, men i alla fall 100.000 timmar skulle jag tro. Så det är nog ingen större fara. Sedan finns/fanns det system (med handdukstorkar och golvvärme) som är/var vattenburna. Sådana får "aldrig" kortslutning. TS har inte berättat vilken typ "hen" har.

Själv kör jag luftvärmepumpar i huset, som håller luftfuktigheten på 40-60% och tempen på 20 grader året runt. Handdukar torkar löjligt snabbt! Utan dedikerade handdukstorkar alltså.
Citera
2021-10-21, 06:29
Moderator
Tystnads avatar
Till TS : som andra sagt Inga problem "glömma den på" värsta som kan hända är att elelementen inne i den går sönder, men då utlöser jordfelsbrytaren , eller så vilket är vanligast går den bara sönder och ger ingen värme.

Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Min har varit på i 9 år nu

Det är bra att köra dem jämnt så att badrummet torkar ut lite.

Har aldrig i mitt liv hört att man borde stänga av dem.

Jag har försökt elda gammalt tyg och sådant ibland när man gör en liten majbrasa på tomten, och det brinner ju för fan inte, bara pyr och jäklas.

Så sov lugnt du!

Så det är därför Karlshamns kraftverk får gå för fulla muggar
skämt åsido ... visst har man inget annan uppvärmning i badrummet så blir det torrt och mögelfritt vilket ju är bra , men elräkningen kan blir hög , brukar sätta min handukstork på någon av dom lägsta temperaturerna på termostaten, onödigt den går för fullt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in