2021-10-16, 15:07
Medlem
Drottning Victoria skänkte 1880 "The Resolut Desk" som gåva och det blev de amerikanska presidenternas skrivbord i Vita Husets Oval Office sedan dess. Mot bakgrund av att britterna brände ned Vita Huset 1812 och ville visa att vi vill vara vänner nu. Ända till nu när Joe Biden har övergett Vita Huset och verkar ha flyttat över gatan.

I diplomatiska sammanhang är känsligt att neka gåvor från nära allierade. Det är något av en förolämpning(*). Jag kan tänka mig att Vita Husets budskap är att det inte finns någon att förhandla med här. Vårt ultimatum är ett slutgiltigt bud, inga telefonsamtal kommer att besvaras, bara total underlydnad accepteras. Finns ingen som kan justera det budet. Det är så jag skulle tolka det i alla fall. Att budskapet är att lagt kort ligger där det har lagts och där ligger det kvar.

Men hur tolkar ni här denna historiskt unika signalpolitik?
https://www.youtube.com/watch?v=Uyoj34OLBrg

(*) Förolämpning att neka en gåva. Som när pappas svärmor gav honom två slipsar på sin födelsedag. Han gick direkt och tog på sig den ena för att visa sin uppskattning:
"- Jaha! Så den andra dög inte!?"
Senast redigerad av BusyGuy 2021-10-16 kl. 15:10.
Citera
2021-10-16, 20:37
Moderator
HelgeBuks avatar
https://nypost.com/2021/10/07/president-biden-mocked-over-fake-white-house-set/

Läser man där så framgår det varför han gör vissa TV-sändningar från den där studion istället för från Vita huset.

Citat:
The reason Biden uses this bizarre virtual set for televised meetings — and not an actual room like East Room, Cabinet, Oval, Roosevelt, Sit Room, etc. — is because it allows him to read a script directly from a face-on monitor (& w/out teleprompter glass that can be seen on camera)

Han har alltså inte "lämnat" Vita huset. Därför blir också frågan om storbritanniens eventuella kränkthet över saken en icke-fråga.
Citera
2021-10-17, 04:47
Avstängd
Resolute Desk är f ö inte det enda skrivbord som har använts på den prestigetyngda platsen i Ovala rummet under de senaste hundra åren, även om det är det mest kända. Det har funnits några andra och dessa tillhör fortfarande Vita huset. Bush Jr t ex använde stadigt ett av de andra, vill jag minnas, trots hans goda relationer med Tony Blair och England.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in