2021-10-17, 09:20
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosephMcCarthy
Som sagt elgiganten lägger pussel behåll din bit, format c:
Så Elgiganten öppnar kartongerna och lägger mjukvara när de får leveranser från tillverkaren?
Citera
2021-10-17, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Har du fakta på det, körde testet på min dator tillverkad 2009 och det var bara min gamla I7 som var problemet.

Exakt, äldre CPU.er accepteras inte. Själva har Microsoft sagt att Intel CPU.er nyare än 2018 (i* 8-serien) kommer accepteras men framförallt behövs secure boot med TPM 2.0.

https://support.microsoft.com/sv-se/...7-ae6b0c90645c

Lista med accepterade CPU.er:
https://docs.microsoft.com/sv-se/win...tel-processors
Senast redigerad av Hpyzk 2021-10-17 kl. 09:35.
Citera
2021-10-17, 10:13
Medlem
Jag köpte den du har länkat (länk 1) i somras när den var på rea. Får säga att jag är oerhört nöjd, och jag har aldrig varit med om bättre batteritid.
Citera
2021-10-17, 10:30
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
Nja, de beställer från tillverkaren att det läggs in. Elgiganten backup t.ex.
Det är väl skitsamma om det var på Elgigantens lager eller hos tillverkaren som man la in Elgigantens mjukvara? Det var Elgiganten som beställde installationen och det var slutanvändaren som fick den. Vem bryr sig om VAR det installerades?

Kan vara årets besserwisser-inlägg.
Citera
2021-10-17, 10:45
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Det är väl skitsamma om det var på Elgigantens lager eller hos tillverkaren som man la in Elgigantens mjukvara? Det var Elgiganten som beställde installationen och det var slutanvändaren som fick den. Vem bryr sig om VAR det installerades?

Kan vara årets besserwisser-inlägg.
Då läser du inte många inlägg här på fb.
Att det in läggs diverse programvara eller tjänster på nya datorer har ju pågått i evigheter med typ tre månader gratis m.m. Det jag vänder mig emot är i första hand att det skulle läggas in "skit" vilket jag inte kan se att Elgiganten gör. Dom betalar tillverkaren att förinstallera en relativt ok tjänst som de vill att kunden ska fortsätta att betala för. Enkelt att avinstallara mot alla jävla förinstallerade antivirus program.
Citera
2021-10-17, 10:58
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hpyzk
Observera att det här troligen är för att rensa ut lager inför Windows 11 lanseringen vid årsskiftet. Köp inte datorer tillverkade innan 2020! De kommer inte fungera med Windows 11.

Sluta, detta är absolut inte sant. Båda länkade datorerna uppfyller kraven för Windows 11, PRO modellen lanserades för två månader sen och är ett svinbra köp med Ryzenprocessor ,16 gig ram och högupplöst skärm. Dessutom stabilt bygge i metall.
Citera
2021-10-17, 11:16
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
Då läser du inte många inlägg här på fb.
Att det in läggs diverse programvara eller tjänster på nya datorer har ju pågått i evigheter med typ tre månader gratis m.m. Det jag vänder mig emot är i första hand att det skulle läggas in "skit" vilket jag inte kan se att Elgiganten gör. Dom betalar tillverkaren att förinstallera en relativt ok tjänst som de vill att kunden ska fortsätta att betala för. Enkelt att avinstallara mot alla jävla förinstallerade antivirus program.
Fast det är inte vad det handlar om.

Den andra skribenten sa att Elgiganten installerar mjukvara på sina datorer.

Du hoppar då in och säger att Elgiganten inte själva installerar den, utan att de instruerar tillverkaren att göra det åt dem. Som om det spelade någon roll.

Kamma dig.
Citera
2021-10-17, 11:52
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Fast det är inte vad det handlar om.

Den andra skribenten sa att Elgiganten installerar mjukvara på sina datorer.

Du hoppar då in och säger att Elgiganten inte själva installerar den, utan att de instruerar tillverkaren att göra det åt dem. Som om det spelade någon roll.

Kamma dig.

Vad för mjukvara skulle Elgiganten installera på sina datorer?
Windows 10 är den enda jag kommer på kan vara möjlig.
Citera
2021-10-17, 11:52
Medlem
Det som är viktigaste för att köra windows 11 är stöd för tpm 2.0 och secure boot
Citera
2021-10-17, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Det som är viktigaste för att köra windows 11 är stöd för tpm 2.0 och secure boot
Samt en processor som inte är äldre än 2-3 år.
Citera
2021-10-17, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenglassen
Samt en processor som inte är äldre än 2-3 år.

Av nyfikenhet, varför skulle inte win11 funka på en äldre processor om tpm 2.0 och secure boot är på plats? Är inte minimumkraven ganska låga? tror det var 1ghz (dual core?) och 4GB Ram. Samma kernel som Windows 10. Till och med om man går in i registret i CurrentVersion så står det Windows 10
Ingenjörerna och marknad hos Microsoft lever två olika världar.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion

Detta borde brytas ut i en egen tråd men:

Releaseid : 2009, alltså stannat vid höstutgåvan 2020, wtf?
Productname: Windows 10, ehm wtf?
CurrentVersion: 6.3, nt version 6.3?? wtf

Det enda riktiga man kunde urskilja var byggnummer var större än 22000
Senast redigerad av carlydeveloper 2021-10-17 kl. 12:11.
Citera
2021-10-17, 12:33
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Vad för mjukvara skulle Elgiganten installera på sina datorer?
Windows 10 är den enda jag kommer på kan vara möjlig.
Ingen aning. Jag har aldrig beställt från dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in