• 1
  • 2
2021-10-17, 01:47
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Jag brukar ligga inne med stora belopp på certifikat med stor hävstång.
Det skulle bli jäkligt dumt om man dog och de ligger flera månader.
Har tänkt att ge en av barnen lösenordet till mobilen och bank id.
Då kan barnet logga in och sälja av dem direkt jag dött och innan konton och bank id spärras.
Frågan är bara om barnet då gör ett lagbrott?
Vet inte om lagbrott, men det bryter garanterat mot ditt avtal du har med banken om det är ett personligt privatkonto.
Citera
2021-10-17, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Jag brukar ligga inne med stora belopp på certifikat med stor hävstång.
Det skulle bli jäkligt dumt om man dog och de ligger flera månader.
Har tänkt att ge en av barnen lösenordet till mobilen och bank id.
Då kan barnet logga in och sälja av dem direkt jag dött och innan konton och bank id spärras.
Frågan är bara om barnet då gör ett lagbrott?
Transaktioner och annat går ju att se en tidpunkt på. Skulle ditt barn göra något efter ditt frånfälle skulle banken kunna se att det gjorts efteråt.
Citera
2021-10-17, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chabba
Nej det löper på till dess att arvsskifte sker. Men om personen avled i Januari så skulle bouppteckningen vara registrerad hos skatteverket i Maj man har 4 månader på sig att skicka in den. Varför måste en god man godkänna bouppteckningen det ingår väl inte i deras uppgifter? Och varför har han/hon inte gjort det om bouppteckningen var klar i Mars?
Om den avlidne saknar bröstarvingar så fördelas arvet efter testamentet om det bedöms vara giltigt men det borde vara utrett eftersom bouppteckningen är klar. Det är dödsbodelägarna som godkänner bouppteckningen inte någon god man.
Ja men inte arvskiftet än.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in