2021-10-14, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matriarken
Slå en nätverkskabel efter taklisterna från modem/router till rummet där du har datorn. Enkel lösning och inte dyr, lite jobb men det fixar man med hjälp av en kall öl på nån timme

Haha, det har jag faktiskt försökt. Tror att listerna satt uppe i 2-3 dagar innan dom rasade ner. Blir alldeles för tungt med kabeln därinne.
Citera
2021-10-14, 23:57
Medlem
Varför inte köra via elnätet med homeplugs ?

https://www.kjell.com/se/produkter/n...tverk/homeplug
Citera
2021-10-15, 00:02
Medlem
mikaelss avatar
Bor i funkis med betongväggar, routern i mitten, och köpte typ en sån här: https://www.kjell.com/se/produkter/n...-ac1200-p61644
Funkar kanon, nät i hela lägenheten utan problem.
Mest är säkert bättre, men dyrare.
Citera
2021-10-15, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Bor i funkis med betongväggar, routern i mitten, och köpte typ en sån här: https://www.kjell.com/se/produkter/n...-ac1200-p61644
Funkar kanon, nät i hela lägenheten utan problem.
Mest är säkert bättre, men dyrare.

Köpte en snarlik för 299:- idag, satt den i hallen, precis mitt emellan rummen som angivet. Blev dock bara sämre hastighet. Visst, kanske mer stabilt, men kan inte tappa så mycket hastighet på köpet.
Citera
2021-10-15, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popcornpopop
Varför inte köra via elnätet med homeplugs ?

https://www.kjell.com/se/produkter/n...tverk/homeplug

Står samma sak på dom tyvärr dvs att hastigheten tappas och den är redan låg som den är.
Citera
2021-10-15, 16:11
Medlem
Ta och skanna av nätverken och se hur många som ligger på den frekvens du använder, finns appar för det.

Prova byt frekvenser och se om det blir bättre
Citera
2021-10-27, 22:09
Medlem
Lånar tråden.

Ifall man har en Wifi Range Extender, kan den användas tvärtom.. dvs att jag sätter den i mitten av lägenheten men istället för att dra en kabel till den från routern så drar jag från min dator i det önskade rummet, till den och så får jag i längden bättre och snabbare när?

Eller måste det vara sladd från routern in i den och sedan vidare via wifi?
Citera
2021-10-28, 02:23
Medlem
Moldaviens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jay2dZ
Lånar tråden.

Ifall man har en Wifi Range Extender, kan den användas tvärtom.. dvs att jag sätter den i mitten av lägenheten men istället för att dra en kabel till den från routern så drar jag från min dator i det önskade rummet, till den och så får jag i längden bättre och snabbare när?

Eller måste det vara sladd från routern in i den och sedan vidare via wifi?

Hej,

Detta går - beroende på extenderns modell - utmärkt. Det är ett tillvägagångssätt jag själv tillämpar på åtskilliga enheter.

Vänligen,
Moldavien
Citera
2021-10-28, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moldavien
Hej,

Detta går - beroende på extenderns modell - utmärkt. Det är ett tillvägagångssätt jag själv tillämpar på åtskilliga enheter.

Vänligen,
Moldavien

Har märkt med extendern att man får välja lite. Kör man att det ska vara 2,4 så är det något stabilare, men slöare. Kör jag 5 är hastigheten nästan det dubbla men inte lika stabilt istället. Ej testat med sladden än men ska ge ett försök. Får just nu ut ca 70-75% signalstyrka.
Citera
2021-10-28, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Haha, det har jag faktiskt försökt. Tror att listerna satt uppe i 2-3 dagar innan dom rasade ner. Blir alldeles för tungt med kabeln därinne.
Ta silicon
Citera
2021-10-28, 13:05
Medlem
Har nu flyttat runt extendern hela förmiddagen och når till slut 100% signalstyrka till datorn när den sitter antingen i samma rum som jag har datorn eller i köket som är mellanrummet.

Men, jag når fortfarande inte mer än ca 30mbit trots 100 anslutning. Ska jag slå över på 5ghz och sätta den snäppet närmre routern för mer effekt?
Citera
2021-10-28, 16:23
Medlem
PeterNosters avatar
En extender ger alltid halva hastigheten.

Drog kabel och använde kabelkanaler där det behövdes. De vara självhäftande men eftersom de sattes utanpå en tapet så satt de inte uppe länge. De är också försedda med hål för att kunna spikas/skruvas upp. Eftersom det är betongvägg gick ju inte det heller.

Gör så här, det gjorde jag:

Ta bort locket på kanalen.
Sätt upp kanalerna med självhäftande tejpen på väggen.
Gör märken på väggen genom hålen i kanalen.
Ta bort kanalen.
Använd kontaktlim vid väggmärkena och vid hålen på kanalen.
Låt torka enligt instruktionerna på limtuben.
Sätt dit kanalen.
Lägg in kabeln.
Sätt på locket.

Sitter som berget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här