• 1
  • 2
2021-10-14, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UncaScroogie
Jo där det numera enbart finns tillräcklig 4G-täckning, som denna tråd urspungligen handlade om.

En Telenor/Vimla-kund hade tidigare 3G/4G-täckning. När 3G sen lades ner där, försvann möjligheten till samtal.

Har du 4G så kan du ju ringa (utan VoLTE) genom 2G nätet med Vimla , har du 4G har du 2G
Citera
2021-10-14, 00:32
Medlem
UncaScroogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Har du 4G så kan du ju ringa (utan VoLTE) genom 2G nätet med Vimla , har du 4G har du 2G

Nej, det är två helt separata funktioner. Jag skriver det igen, kunden saknade täckning av 2G-nät, och när sedan 3G-nätet togs bort där, gick det naturligtvis inte att ringa (utan VoLTE). Jag kan dessvärre inte skriva det tydligare.

Men det handlar ju mest om Vimlas officiella kundpolicy, inte tekniken i sig.
Senast redigerad av UncaScroogie 2021-10-14 kl. 00:34.
Citera
2021-10-14, 02:04
Medlem
rovmuns avatar
Men de släcker väl inte 3G förens 2025? Kanske har de hunnit fixat volte tills dess?
Citera
2021-10-14, 08:49
Medlem
Väldigt märkligt och anmärkningsvärt svar från Vimla. Är ju telenor som är Vimla så konstigt att be dom välja Telia istället för att åtgärda problemet åt sina kunder.

Måste finnas nån agenda bakom. Ska Telenor och Telia gå ihop?
Citera
2021-10-14, 10:22
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UncaScroogie
Nej, det är två helt separata funktioner. Jag skriver det igen, kunden saknade täckning av 2G-nät, och när sedan 3G-nätet togs bort där, gick det naturligtvis inte att ringa (utan VoLTE). Jag kan dessvärre inte skriva det tydligare.

Men det handlar ju mest om Vimlas officiella kundpolicy, inte tekniken i sig.

Det stämmer inte. N4M (vilket även inkluderar Vimla) har 2G överallt där det finns 4G.
Citera
2021-10-14, 11:57
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Det stämmer inte. N4M (vilket även inkluderar Vimla) har 2G överallt där det finns 4G.

Nej absolut inte!

N4M:s täckning för 2G resp 4G är oavhänginga av varandra. Kan vara att de sitter på samma mast men det i sig innebär inte att täckningen är densamma.

Kunden hade INGEN 2G-täckning där han befinner sig, men 4G-täckningen fanns där.
Citera
2021-10-14, 13:16
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bog11
Nej absolut inte!

N4M:s täckning för 2G resp 4G är oavhänginga av varandra. Kan vara att de sitter på samma mast men det i sig innebär inte att täckningen är densamma.

Kunden hade INGEN 2G-täckning där han befinner sig, men 4G-täckningen fanns där.
Jag skiter i vad kunden tror sig veta. Jag VET SÄKERT att N4M har GSM900 på samtliga sina LTE-master. Finns det LTE, så finns det även GSM. Det är samma hårdvara och antenner som används för båda. Min gissning är att hans telefon har något hårdvarufel alternativt att han har låst den på enbart 3G och 4G.
Senast redigerad av datalog 2021-10-14 kl. 13:18.
Citera
2021-10-14, 14:54
Medlem
Jag ringde kust nu ett samtal och har Wilma utan problem...
Citera
2021-10-14, 20:03
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Jag skiter i vad kunden tror sig veta. Jag VET SÄKERT att N4M har GSM900 på samtliga sina LTE-master. Finns det LTE, så finns det även GSM. Det är samma hårdvara och antenner som används för båda. Min gissning är att hans telefon har något hårdvarufel alternativt att han har låst den på enbart 3G och 4G.

Mogen attityd!

2G och 4G på samma mast har absolut inte samma täckning! Det är två helt olika tekniker.

Men som påpekats i flera tidigare inlägg, handlar frågeställningen om Telenor/Vimlas attityd mot kunden. Du missar det.
Citera
2021-10-15, 16:05
Medlem
WindowsSetups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Har du 4G täckning har du väl per automatik 2G täckning, det går att använda för samtal SMS osv?

Citat:

Jag trodde Vimla fasade ut stöd för vissa 2G-telefoner i samband med att dem införde "Vimla 2.0". Dessa kanske är en av fallen?
Citera
2021-10-15, 16:08
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntonS
Mogen attityd!

2G och 4G på samma mast har absolut inte samma täckning! Det är två helt olika tekniker.

Men som påpekats i flera tidigare inlägg, handlar frågeställningen om Telenor/Vimlas attityd mot kunden. Du missar det.

Det är olika tekniker, men samma frekvenser. GSM900 når lika långt som LTE800. Så återigen, där det finns LTE finns det även GSM.

Citat:
Ursprungligen postat av WindowsSetup
Jag trodde Vimla fasade ut stöd för vissa 2G-telefoner i samband med att dem införde "Vimla 2.0". Dessa kanske är en av fallen?
Nja, deras SIM-kort kräver en 3G-telefon eller nyare, men de kan ansluta till 2G ändå.
Citera
2021-10-27, 11:04
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Det är olika tekniker, men samma frekvenser. GSM900 når lika långt som LTE800. Så återigen, där det finns LTE finns det även GSM.

Nej, det stämmer åter igen inte.

Citat:
Nja, deras SIM-kort kräver en 3G-telefon eller nyare, men de kan ansluta till 2G ändå.

Nej det stämmer inte heller. Om mobilen har stöd för nätkoden för Vimla 2.0 så fungerar det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in