2021-10-15, 11:00
Medlem
Pressekonferanse med politi 14:30
Citera
2021-10-15, 11:04
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag läste det i går hos både AB och Expressen.

Han har tidigare konverterat till islam och haft kopplingar till radikala miljöer.

– Det har varit bekymmer kring radikalisering runt mannen, säger polischef Ole Bredrup Sæverud vid en pressträff. (AB)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rrom08/espen-andersen-brathen-misstanks-ha-dodat-fem-personer-med-pilbage

Enligt flera av varandra oberoende uppgiftslämnare till norska TV2 så skulle den misstänkta gärningsmannen vara en norrman som hade konverterat till islam. Mannen hade, enligt kanalen, vid flera tillfällen varit i kontakt med vården och det skulle handla om en ”etniskt norsk konvertit till islam”. Expressen

https://www.expressen.se/nyheter/person-med-pilbage-gripen-i-norge-skot-mot-folk/

Döljer tidningarna det?

Nej, men svenska public service media döljer det. Jag lyssnade själv till Lunchekot igår och de rapporterade i tio minuter om morden utan att nämna detta. Samtidigt skrev tidningarna om det, som du påpekar. Effekten blir då att den redan låga tilltron till public service minskar.
Citera
2021-10-15, 11:07
Medlem
Folketstempels avatar
IS rekrytering från nordeuropa bestod till stor del av självradikaliserade internetkrigare utan koppling till etablerade moskéer.

Plockar man då ner IS till individnivå så får man tusentals ensamma galningar som verkar kollektivt.
I alla fall enligt de som försvarar islam i tråden...
Citera
2021-10-15, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, men svenska public service media döljer det. Jag lyssnade själv till Lunchekot igår och de rapporterade i tio minuter om morden utan att nämna detta. Samtidigt skrev tidningarna om det, som du påpekar. Effekten blir då att den redan låga tilltron till public service minskar.

Det här skriver svt

Polisen uppger på torsdagsförmiddagen att den gripne mannen har kopplingar till radikala miljöer. ”Polisen har tidigare varit i kontakt med mannen, bland annat har det funnits farhågor relaterade till radikalisering. Det handlar om en konvertit till islam”, säger polischef Ole Bredrup Sæverud.

SVR ekot från i går.

De säger har att har radikaliserats. konverterat till Islam.

https://sverigesradio.se/artikel/fyra-kvinnor-och-en-man-doda-i-pilbagsattacken
Citera
2021-10-15, 11:22
Medlem
For en aldeles forjævlig tråd dette ble da. Det er jo som se på en gjeng hyener slåss om en bit råttent kjøtt. Norska polisen och Muslimerna och Muslimerna och Norska polisen. Stay classy, Flashbacksweden!
Citera
2021-10-15, 11:26
Medlem
Citat:
Om du läser mina tidigare inlägg ser du att jag hela tiden hävdat att det här med största sannolikhet var en ensam galning, inte något organiserat terrordåd.

Min kommentar gällde det faktum att svenska public service media mörkar detta med att EAB påstått sig ha konverterat till islam, alltså inte säger ett ord om det. Folk har redan hört om det på från andra källor. Effekten av att mörka blir då att folk drar slutsatsen att de inte kan lita på SVT och SR eftersom de censurerar sina nyheter. Vilket är beklagligt.
vafan snackar du om? alla media har väl skrivit om det?
Citera
2021-10-15, 11:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Vad som hänt är att du blivit "upplyst" om fenomenet Msm skapat.

Visste du vad en incel var för fem år sedan?

Incel= röstar på SD
Incel= låg-intelligenta
Incel= vaccin-skeptiker

Jag förstår att hatet bitit bra på dig.
Media spelar en roll ja, men ingen rök utan eld.

Antalet incels har ökat enormt. Media skriver om det här för att antalet ökat och även dåden.

Antalet klagotrådar om sitt kärleksliv var inte av samma omfattning för 5-10 år sedan
Citera
2021-10-15, 11:34
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det här skriver svt

Polisen uppger på torsdagsförmiddagen att den gripne mannen har kopplingar till radikala miljöer. ”Polisen har tidigare varit i kontakt med mannen, bland annat har det funnits farhågor relaterade till radikalisering. Det handlar om en konvertit till islam”, säger polischef Ole Bredrup Sæverud.

SVR ekot från i går.

De säger har att har radikaliserats. konverterat till Islam.

https://sverigesradio.se/artikel/fyra-kvinnor-och-en-man-doda-i-pilbagsattacken

Detta sändes dock inte i Lunchekot. Jag lyssnade till hela inslaget eftersom jag var intresserad av att se hur de skulle rapportera om händelsen.
Citera
2021-10-15, 11:35
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golf20
vafan snackar du om? alla media har väl skrivit om det?

Tidningarna, ja. Men jag talade om Lunchekot i radio.
Citera
2021-10-15, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camelopard
For en aldeles forjævlig tråd dette ble da. Det er jo som se på en gjeng hyener slåss om en bit råttent kjøtt. Norska polisen och Muslimerna och Muslimerna och Norska polisen. Stay classy, Flashbacksweden!

Syns du politiet gjorde en god jobb i Kongsberg?

Finnes det et Flashbacknorway?🤔
Citera
2021-10-15, 11:36
Medlem
Citat:
Detta sändes dock inte i Lunchekot. Jag lyssnade till hela inslaget eftersom jag var intresserad av att se hur de skulle rapportera om händelsen.

Jag vet inte när de sände det. Artikeln till sändningen är skriven 12.39 i går. Så det kan ju vara något extra då reportern befann sig på plats.
Citera
2021-10-15, 11:37
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
IS rekrytering från nordeuropa bestod till stor del av självradikaliserade internetkrigare utan koppling till etablerade moskéer.

Plockar man då ner IS till individnivå så får man tusentals ensamma galningar som verkar kollektivt.
I alla fall enligt de som försvarar islam i tråden...

Fast det där är ju inte sant. Nästan alla IS-krigare som åkte från Sverige till Syrien var muslimer med invandrarbakgrund som radikaliserats genom kontakter med militanta islamister i Sverige. Det är svårt att gå med i IS om du inte talar arabiska.

Undantagen var vissa förvirrade kvinnor och svensk-norrmannen Michael Skråmo. Men Skråmo hade varit muslim sedan 2005, var engagerad i islamistiska kretsar och hade lärt sig arabiska.
Senast redigerad av Regulus 2021-10-15 kl. 11:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in