2021-10-13, 04:28
Medlem
Hej!

Hur gör man om man vill jobba som digital nomad företagare i Sverige?
Vad är det för företags form som man ska registrera det som?
Hur mycket ligger skatter och övrigt på?

Är tacksam för alla tips och råd jag kan få
Citera
2021-10-13, 07:14
Medlem
Asmodeusvults avatar
Företagsformen är inte knuten till någon fysisk plats, vid sidan av att ett aktiebolags styrelses säte måste finnas registrerat.

Så välj bolagsform av andra skäl än för att du inte ska ha någon kontorslokal.
Citera
2021-10-13, 07:14
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeyondTheDarkness
Hej!

Hur gör man om man vill jobba som digital nomad företagare i Sverige?
Vad är det för företags form som man ska registrera det som?
Hur mycket ligger skatter och övrigt på?

Är tacksam för alla tips och råd jag kan få

I Sverige, du kommer alltså resa runt i Sverige bara och inte utomlands? I så fall ser jag ingen skillnad mot dig och vilken annan vanlig företagare som helst, så antagligen EF eller AB beroende på hur din verksamhet kommer se ut.
Citera
2021-10-13, 14:59
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeyondTheDarkness
Trådstart

Hur gör du med folkbokföringen som nomad?
Citera
2021-10-15, 18:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Hur gör du med folkbokföringen som nomad?

Saknar man fast adress blir man folkbokförd enligt kyrkoindelningen i den kommun man senast tillhörde.
Citera
2021-10-23, 10:58
Medlem
Om du inte tänker bo i Sverige bara korkat ha företag där.

Du behöver även inte ens ha ett företag i Sverige om du gör konsultuppdrag åt andra företag.
Citera
2021-10-25, 11:42
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Om du inte tänker bo i Sverige bara korkat ha företag där.

Du behöver även inte ens ha ett företag i Sverige om du gör konsultuppdrag åt andra företag.

Det finns flera fördelar med att vara driva företaget i Sverige. Inte minst är det mycket låg tröskel för att driva bolag här.

Planerar man att åka runt i världen för att jobba som konsult i dyra västländer och byta uppdragsgivare tillräckligt ofta, då är det t.o.m. skattemässigt ganska tilltalande att vara skriven i och driva företag i Sverige. Utlandstraktamenten är ganska rejäla summor man kan lyfta skattefritt. Exempelvis kan du lyfta 826kr ur företaget för varje dag du befinner dig i Norge, eller 654kr i Nederländerna. Ordnar du eget boende som du betalar med egna pengar i stället för att betala med företaget blir den summan x1,5.

Dessutom får du hänga kvar i svenska välfärden. Åk hem och få sjukvård när du behöver det, lite pension, och allt det där. Men sådant kan så klart även lösas med privata försäkringar i stället.

Man slipper även huvudbryet med att försöka få hem sina pengar om man flyttar tillbaka.

Jag har själv varit digital nomad i 10-15 år, och drev det då som EF. Hade troligen inte gjort det på något annat sätt om jag fick möjlighet att resa tillbaka i tiden. Skatteverket har varit underbart hjälpsamma och det finns goda möjligheter att minska skatterna genom att periodisera intäkter från goda år till mindre framgångsrika.

Bara se till att sköta ekonomin, bokföringen och skatterna ordentligt. Lägg en timme i veckan på det i stället för att betala någon redovisningskonsult tusentals kronor i månaden, så får du stenkoll. Gör färdig deklarationen i januari och skicka in den första dagen som de öppnar för det. Ha en snygg bokföring och fiffla inte, Skatteverket *kommer* att kalla in dig efter några år eftersom du knappt betalar in någon moms när dina kunder befinner sig i utlandet och du lyfter flera hundratusen i skattefria traktamente.
Citera
2021-10-25, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Det finns flera fördelar med att vara driva företaget i Sverige. Inte minst är det mycket låg tröskel för att driva bolag här.

Planerar man att åka runt i världen för att jobba som konsult i dyra västländer och byta uppdragsgivare tillräckligt ofta, då är det t.o.m. skattemässigt ganska tilltalande att vara skriven i och driva företag i Sverige. Utlandstraktamenten är ganska rejäla summor man kan lyfta skattefritt. Exempelvis kan du lyfta 826kr ur företaget för varje dag du befinner dig i Norge, eller 654kr i Nederländerna. Ordnar du eget boende som du betalar med egna pengar i stället för att betala med företaget blir den summan x1,5.

Dessutom får du hänga kvar i svenska välfärden. Åk hem och få sjukvård när du behöver det, lite pension, och allt det där. Men sådant kan så klart även lösas med privata försäkringar i stället.

Man slipper även huvudbryet med att försöka få hem sina pengar om man flyttar tillbaka.

Jag har själv varit digital nomad i 10-15 år, och drev det då som EF. Hade troligen inte gjort det på något annat sätt om jag fick möjlighet att resa tillbaka i tiden. Skatteverket har varit underbart hjälpsamma och det finns goda möjligheter att minska skatterna genom att periodisera intäkter från goda år till mindre framgångsrika.

Bara se till att sköta ekonomin, bokföringen och skatterna ordentligt. Lägg en timme i veckan på det i stället för att betala någon redovisningskonsult tusentals kronor i månaden, så får du stenkoll. Gör färdig deklarationen i januari och skicka in den första dagen som de öppnar för det. Ha en snygg bokföring och fiffla inte, Skatteverket *kommer* att kalla in dig efter några år eftersom du knappt betalar in någon moms när dina kunder befinner sig i utlandet och du lyfter flera hundratusen i skattefria traktamente.

Jag betalar 0% skatt, jag behöver inte göra någon redovisning, bokföring, rapportering.
Citera
2021-10-25, 18:08
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Jag betalar 0% skatt, jag behöver inte göra någon redovisning, bokföring, rapportering.

Berätta gärna hur så TS att kan ta del av det.
Citera
2021-10-25, 20:51
Avslutad
Citat:

Som verksam i Norge och Nederländerna?
Citera
2021-10-28, 06:08
Avslutad
Om du har ett litet företag med relativt låg omsättning så är skattesituationen snarlik för olika företagsformer.

Som huvudregel kan sägas att det skiljs på beskattningen av arbete och kapital.

Du ska alltså ta ut konkurenskraftig lön för det arbete du utför men får beskatta resterande som inkomst på kapital.

Om du t.ex. spelar in en video som hamnar på youtube så innebär det lite förenklat att du måste redovisa en lön som motsvarar att du skulle hyrt in någon annan för att göra videon, vara skådespelare mm. Men när du överskridit det beloppet och fortsätter att tjäna pengar på videon (en video kan ju i vissa fall ge inkomster i många år) så blir intäkterna kapitalinkomster.

Arbete skattas som vanlig lön och på dina inkomster är det moms.

Om du får in 125 kronor för 15 minuter jobb kan det se ut på ungefär följande vis:

25 kronor är moms.

38 kronor är bruttolön.

12 kronor är sociala avgifter.

50 kronor är kapitalvinst och där blir ca 10 kronor bolagsskatt och 12 kronor skatt på kapital när du plockar ut det.

Om vi utgår ifrån att du betalar ca 25 % i effektiv löneskatt så får du behålla 28 kronor på lönen.

Av dina 125 kronor går 56 kronor in på ditt privata konto och resterande 69 kronor går i skatt.

Du betalar således ca 55 % i skatt vilket är lågt i svenska mått mätt.

Det här är väldigt förenklat och du bör läsa på själv för att få en bättre bild av läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in