2021-10-12, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Jag har nåt liknande, och är i en period av övertrötthet och ångest. Jag går praktiskt tyaget aldrig till läkare och har för mig att allt skall gå över av sig självt. ( Fel.) Min teori är att ryckningarna beror på hur kroppen själv vill få ner överladdningen i nervsystemet genom att "småchockla sig själv". Kroppen har ju många sätt att tagga ner. Detta är ett sätt.

Att det förvärras och triggas av övertrötthet och oro känner jag till men vet inte om det är dessa som är grundorsaken? Kan det var så?
Citera
2021-10-12, 19:03
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sushi10
Att det förvärras och triggas av övertrötthet och oro känner jag till men vet inte om det är dessa som är grundorsaken? Kan det var så?

Jag har inte läst nåt om såan ryckningar, mern jag har alltså såna själv. Började efter det att jag blev förgiftad på nåt sätt av Mirtazapin. Jag har bar atolkat det som att kroppen behöver spänna av. Slappna av. En elchock ges ju t ex för att få ner spänningar i huvet. Kroppsryckningar tror jag är liikn fast kroppsegna. Har själv slutat gå till läkarer. Fast jag e ju gammal, så de e en sak för sig. Jag e 77. Skulle gärna slippa ryckningar men hellre min överspändhet då.
Citera
2021-10-12, 19:28
Medlem
mvpys avatar
Hur länga har det pågått?

Det låter onekligen som stress. Få människor förstår hur enormt mycket stress påverkar oss. Jag vaknade själv klockan 04:00 varje morgon i nästan två år, allt pga stress.

Lycka till!
Citera
2021-10-12, 19:29
Medlem
Citat:
Hej!

Jag har en åkomma som jag inte hittar något svar på fastän jag har googlat en del nu. Gör ett försök här och får se om det finns fler som har/har haft eller känner till besvären.

Jag får en massa muskelryckningar precis vid insomnandet. Det kan rycka till ordentligt eller kan vara små ryck i någon av kroppsdelen - armar, axlar, ben, fingrar och även ansiktemuskulatur. Det händer också att jag ofrivilligt nyper mig själv precis när jag är på väg att somna in, vilket resulterar i att jag faller inte in i sömnen utan kroppen gör en aktiv motstånd med ryckningar osv. Det kan hålla på sådär hela natten - oavsett hur trött jag än är. Dessa ryck gör också att jag vid varje ryck för hjärtklappningar och även nervositet känsla i magen som inte släpper utan strålar ut mot bröstet och huvudet (svårt att förklara).

Känner någon till dessa ryckningar som håller hela natten och fenomenet att kroppen låter inte en att somna in fastän man inte sovit på flera dygn och är hur trött som helst.

FK: jag sökt vård för mina besvär men jag får väntar några månader tills jag får komma till sömnenheten och utredas. Därför stället jag frågan här.

Är 27 år, nykterist. Stress i livet? Kanske lite. Motion - lagom, hälsosamt kost - nja.

Mineralbrist. Ta Magnesium tillskott. Får du i dig tillräckligt med kött?
Citera
2021-10-13, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Hur länga har det pågått?

Det låter onekligen som stress. Få människor förstår hur enormt mycket stress påverkar oss. Jag vaknade själv klockan 04:00 varje morgon i nästan två år, allt pga stress.

Lycka till!

Får detta i perioder under åter som varar olika lång, ibland i dagar och värre fall i veckor, i streck. Första gång var det sommar 2018.
Funderar också på det ... frågan är bara hur jag vänder på det här sk*ten.
Citera
2021-10-13, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --cory
Mineralbrist. Ta Magnesium tillskott. Får du i dig tillräckligt med kött?

Äter inte särkilt mycket kött. Kan det påverka? På vilket sätt?
Citera
2021-10-13, 16:12
Medlem
Citat:
Äter inte särkilt mycket kött. Kan det påverka? På vilket sätt?
Kött, fisk, kyckling, ägg, mejeriprodukter och skaldjur innehåller över 50 näringsämnen som inte fås från växtriket. Mineralerna är bättre balanserade i kött som gör att kroppen upptar dessa bättre. Rekommenderar att koka buljong på benmärg. Berätta gärna om det hjälpte om du provar.
Citera
2021-10-19, 09:49
Medlem
Citat:
Hur löste du det i ditt fall? Höll dina ryckningar och rubbade din sömn i dagar och ibland veckor?
Alltid löst sig med tiden. Som längst höll det i sig i drygt en vecka.
Citera
2026-02-05, 12:12
Medlem
Citat:
Hej!

Jag har en åkomma som jag inte hittar något svar på fastän jag har googlat en del nu. Gör ett försök här och får se om det finns fler som har/har haft eller känner till besvären.

Jag får en massa muskelryckningar precis vid insomnandet. Det kan rycka till ordentligt eller kan vara små ryck i någon av kroppsdelen - armar, axlar, ben, fingrar och även ansiktemuskulatur. Det händer också att jag ofrivilligt nyper mig själv precis när jag är på väg att somna in, vilket resulterar i att jag faller inte in i sömnen utan kroppen gör en aktiv motstånd med ryckningar osv. Det kan hålla på sådär hela natten - oavsett hur trött jag än är. Dessa ryck gör också att jag vid varje ryck för hjärtklappningar och även nervositet känsla i magen som inte släpper utan strålar ut mot bröstet och huvudet (svårt att förklara).

Känner någon till dessa ryckningar som håller hela natten och fenomenet att kroppen låter inte en att somna in fastän man inte sovit på flera dygn och är hur trött som helst.

FK: jag sökt vård för mina besvär men jag får väntar några månader tills jag får komma till sömnenheten och utredas. Därför stället jag frågan här.

Är 27 år, nykterist. Stress i livet? Kanske lite. Motion - lagom, hälsosamt kost - nja.

Hur gick det för dig? Har liknande symtom!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in