2021-10-11, 23:36
Medlem
druiddance1337s avatar
Tror ni att det kan finnas fördelar med att gå upp klockan 5 på mornarna? Tror ni man kan få gjort mycket produktivt? Just nu börjar mina dagar på universitetet tidigast klockan 8 och senast 13. Känner dock att jag sällan får gjort något vettigt när jag vaknar timman innan jag ska iväg och är ändå trött resten av dagen. Tror ni att det finns en fördel med att ta sig upp tidigt, ta en jogg, en dusch och sedan börja plugga/göra annat produktivt?
Citera
2021-10-11, 23:40
Medlem
Rymdstyrelsens avatar
Vet faktiskt inte och det är ju tråkigt att man inte kan få reda på det på något sätt.
Citera
2021-10-11, 23:46
Medlem
Hoaxwatchs avatar
Man hinner ju en massa att göra om man kliver upp 5-6 på morgonen, men finns det inget att göra så blir man bara trött och uttråkad...
Citera
2021-10-11, 23:49
Medlem
Det beror nog på. Vissa gillar det och då är det väl bra.

Jag går aldrig upp tidigare än jag måste och då spelar ingen roll om jag börjar kl 7 eller 12.
Senast redigerad av Jendy 2021-10-11 kl. 23:51.
Citera
2021-10-11, 23:51
Medlem
Många stora människor går upp tidigt, 0500 är lite sent faktiskt, ex Marky Mark är på gymmet redan 0400.

Klockan 8 då är ju halva dagen över.
Citera
2021-10-12, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Många stora människor går upp tidigt, 0500 är lite sent faktiskt, ex Marky Mark är på gymmet redan 0400.

Klockan 8 då är ju halva dagen över.

Hur många timmar går det på dina dygn?
Citera
2021-10-12, 00:14
Medlem
Är förjävligt . Är tvungen att vakna 5 när jag har morgonpass. Blir helt sänkt på eftermiddagen och orkar knappt göra något på kvällen. Nej tidigast kl 7 är acceptabelt att vakna.
Citera
2021-10-12, 04:47
Medlem
scoremaxs avatar
Beror väl på din dygnsrytm.

Jag är morgonmänniska, och morgontimmarna är enda tiden på dagen jag har för mig själv.

sommaren är bäst, när det är ljust, då man kan grejja ute, men å andra sidan är jag helt uträknad vid 21.00..

min sambo är precis tvärtom.

Du får väl prova dig fram.
Citera
2021-10-12, 05:49
Medlem
Tropexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av druiddance1337
Tror ni att det kan finnas fördelar med att gå upp klockan 5 på mornarna? Tror ni man kan få gjort mycket produktivt? Just nu börjar mina dagar på universitetet tidigast klockan 8 och senast 13. Känner dock att jag sällan får gjort något vettigt när jag vaknar timman innan jag ska iväg och är ändå trött resten av dagen. Tror ni att det finns en fördel med att ta sig upp tidigt, ta en jogg, en dusch och sedan börja plugga/göra annat produktivt?

Absolut, det viktiga är att lägga sig 9-10 bara, då vaknar jag naturligt. Som idag sov jag från 10 till 04.44 (vaknade naturligt). Om man tar det lugnt med diverse mediciner och lever lagom sunt brukar det funka bra. Känner absolut att man har ett visst fokus om man behöver eller vill vara produktiv. Prova vet jag.

Jag kan rekommendera appen "sleepytime" som klockar naturliga sovrytmer, alltså skriv in i appen när du ska lägga dig så räknar den ut när du behöver vakna. Funkar klockrent och man vaknar inte lika groggy
Senast redigerad av Tropex 2021-10-12 kl. 05:53.
Citera
2021-10-12, 06:14
Medlem
Jag går upp 0500 eller när solen går upp, beroende på vilket som inträffar tidigast. Jag är mer produktiv på morgonen än på kvällen, och föredrar att själv förvalta över mina mest produktiva timmar istället för att låta min arbetsgivare göra detta. Frånvaron av människor utomhus är också värdefullt för mig för att balansera överflödet som senare tider innebär.

Det är inte svårt att skifta ens dygnsrytm; vi har bara vuxit oss lata och bortskämda under fredstider och tider av överflöd, vilket skadar mångas handlingskraft.
Citera
2021-10-12, 06:51
Medlem
Tja, testa vet jag?

Jag gick ofta upp runt femtiden på morgonen när jag gick i skolan, just för att jag ville ha någon timme eller två för mig själv innan dagen började för alla andra också. Det var rätt nice. Man hann fundera och filosofera en del, göra klart nåt man inte pallat dagen innan, äta en ordentlig frukost etc etc.

Nuförtiden brukar jag gå upp mellan sex och sju. Börjar jobbet runt sju om jag gör dagpass, så då tycker jag det är lika bra att gå upp i någorlunda liknande tid även de dagar jag jobbar kväll.
Citera
2021-10-12, 07:24
Medlem
lfhs avatar
Den absolut största vinsten kommer nog ifrån att ha en fast tidpunkt där du går upp även fast skolan börjar 13. Kroppen vänjer sig snabbt att då är det dags att vakna och din sömncykel kommer synkas så att du sover väldigt lätt eller t.o.m. vaknat självmant vid den tiden. Pigg och redo att starta dagen med språng.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in