2021-10-11, 12:05
Medlem
Jobbar delvis hemifrån, mycket data. Har 1 rum i lgh inrett som arbetsrum, med 2-3 datorer, 3-4 skärmar och annat tjohej. Bor i lgh btw.

Men jag gillar inte att skylta så tydligt med att i den här lgh finns mycket elektronik. Finns folk som kan få idéer av det. Stänger t.o.m. dörren och låser till när man har besök av flera pers. Inte för jag tror dom tänker ta nåt, men att se allt det där kan ge folk idéer och info kan spridas m.m.

När det blir mörkt på kvällen numera, och man sitter med taklampan tänd, så kan folk på utsidan se ganska bra in i arbetsrummet. Bor inte på markplan, men det finns trappor och upphöjd gångbana förbi också. På dagtid så ser förbipasserande mest blänk i rutan, så då syns inte lika mycket.

Det är lite svårt det där med att minska insynen, men samtidigt släppa in dagsljuset utifrån och bibehålla den utsikt jag har, en hel del grönt och sånt. Jag mår jäkligt bra av det har jag märkt, och jag trivs inte alls med att sitta med släckt lampa kvällstid.

Så min lösning hittills är att vinkla persiennerna typ 45 grader uppåt. Då minskar insynen utifrån kanske 50%, och halvhyfsat med dagsljus kommer in. Skulle gärna vilja få till insynsskydd visavi dagsljus ännu bättre. Har provat med att möblera om, provat halvgenomskinliga gardiner och sånt, men det syns utifrån ändå redan när det skymmer.

Tänkte fråga om någon kan tänka sig bättre lösningar, som kan bättra förhållandet mellan utsikt/ljusinspläpp och minskad insyn? Vet inte om det kan finnas speciella tyger man kan göra gardiner av, eller nån slags film på rutan .. nåt sånt. Frostat glas, visst men .. nja.

Tackar för idéer och tips.
Citera
2021-10-11, 12:12
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marinerad65
Tänkte fråga om någon kan tänka sig bättre lösningar, som kan bättra förhållandet mellan utsikt/ljusinspläpp och minskad insyn?
På många byggnader ser rutorna ut utifrån som speglar. Antar att man fortfarande ser bra ut inifrån dessa byggnader. Byt till sådana rutor.
Citera
2021-10-11, 12:13
Medlem
Aigiss avatar
Tunna, ljusa sommargardiner funkar bra.
Citera
2021-10-11, 12:19
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Det finns ju fönsterfilm att köpa som gör rutorna omöjliga att se igenom utifrån under dagtid, det kanske vore något för dig?
Citera
2021-10-11, 12:54
Medlem
fisenidittansiktes avatar
Ska grannarna tro att han är nån slags folkskygg knarkare?
Citera
2021-10-11, 13:09
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisenidittansikte
Ska grannarna tro att han är nån slags folkskygg knarkare?
Antagligen hellre det än att de ska få veta att hen har 2-3 datorer och 3-4 skärmar. Troligen unikt där hen bor.
Citera
2021-10-11, 13:13
Medlem
fisenidittansiktes avatar
Fast i och för sig så kan han ju stå och glo på tjejer som går förbi och tokrunka som en mentalpatient
Citera
2021-10-11, 13:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marinerad65
Jobbar delvis hemifrån, mycket data. Har 1 rum i lgh inrett som arbetsrum, med 2-3 datorer, 3-4 skärmar och annat tjohej. Bor i lgh btw.

Men jag gillar inte att skylta så tydligt med att i den här lgh finns mycket elektronik. Finns folk som kan få idéer av det. Stänger t.o.m. dörren och låser till när man har besök av flera pers. Inte för jag tror dom tänker ta nåt, men att se allt det där kan ge folk idéer och info kan spridas m.m.

När det blir mörkt på kvällen numera, och man sitter med taklampan tänd, så kan folk på utsidan se ganska bra in i arbetsrummet. Bor inte på markplan, men det finns trappor och upphöjd gångbana förbi också. På dagtid så ser förbipasserande mest blänk i rutan, så då syns inte lika mycket.

Det är lite svårt det där med att minska insynen, men samtidigt släppa in dagsljuset utifrån och bibehålla den utsikt jag har, en hel del grönt och sånt. Jag mår jäkligt bra av det har jag märkt, och jag trivs inte alls med att sitta med släckt lampa kvällstid.

Så min lösning hittills är att vinkla persiennerna typ 45 grader uppåt. Då minskar insynen utifrån kanske 50%, och halvhyfsat med dagsljus kommer in. Skulle gärna vilja få till insynsskydd visavi dagsljus ännu bättre. Har provat med att möblera om, provat halvgenomskinliga gardiner och sånt, men det syns utifrån ändå redan när det skymmer.

Tänkte fråga om någon kan tänka sig bättre lösningar, som kan bättra förhållandet mellan utsikt/ljusinspläpp och minskad insyn? Vet inte om det kan finnas speciella tyger man kan göra gardiner av, eller nån slags film på rutan .. nåt sånt. Frostat glas, visst men .. nja.

Tackar för idéer och tips.

Tunna, tunna gardiner skulle jag föreslå, och sedan ha en tänd lampa på fönsterbänken. Den behöver inte vara stark. Med lampan tänd reflekteras ljuset på gardinen och den blir som en insynsvägg. Man kommer inte kunna se in om du inte öser på med flera hundra wattslampor inne i rummet. Du får också in bra ljus utifrån, och inte så mörkt som med persienner.

De tunna gardinerna kan vara av lin, syntet, kanske myggnätstyp eller vad du nu gillar. Om du vill se hur de fungerar i praktiken så åk till ditt närmaste invandrarområde, eller till England, för där har ALLA sådana här flortunna gardiner som omöjliggör insyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in