Tjänstepensionen beskattas inte i den meningen att det blir dubbel skatt för dig.
Om AG betalar ut lön tillkommer arbetsgivaravgift på drygt 32 %, det är pengar som läggs ovanpå din lön.
Du får en lön på 100, arbetsgivaren betalar in 32 till skatteverket och av dina pengar dras skatt (din skatt) på 30. Du får ut 70.
Om det betalas in pension tillkommer istället särskild löneskatt på drygt 24 %, även dessa läggs ovanpå beloppet. Du betalar inte någon skatt vid insättning utan det gör du vid uttag av pension, om den då blir 20,30 eller 45 vet vi inte.
Som det skrevs så innebär pension att AG kan ge dig lite mer till samma totalkostnad, istället för 100 lön kan man ge 100*1,32/1,24= 106 i pension utan att totalt betala mer. Du får då 106 till dig och skatt dras vid utbetalning.
Varför går inte alla så här och växlar lön mot pension? Först och vanligast för att lön även ger allmän pension och når du inte taket där förlorar du pengar. Det finns även regler för hur mycket som går att få avdragsgillt för företaget vilket också begränsar om det ska vara kostnadsneutralt mellan lösningarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cubaldebasic
Tack för bra svar. Synd att det måste skattas. Så det lik förbannat skattas två gånger. Jag är inte fast anställd i offantlig sektor så jag får inte ta del av sjukkassa eller a-kassa. Utan bara pröjsa in till den. Jag vet av egen erfarenhet. Allmän pension för alla födda 70-tal eller senare kan man glömma.
Därför försöker jag rädda varenda krona jag kan från socialdemokraternas och skatteverkets klor. Begår utan problem skattebrott om någon lär mig ett bra sätt. Jag ska inte betala 80% i skatt när den enda samhällsservicen jag får är kassa vägar. Jag klarar mig alldeles utmärkt utan dessa hundratals myndigheterna, men klarar dom sig utan mig/oss?