2021-10-11, 13:11
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
https://fof.se/tidning/2016/5/artike...edragna-pappan
Det är en vanligare myt än man tror möjligtvis.

Eftersom analogin syftar till att gökens barn så småningom konkurrerar ut de egna barnen matmässigt, så bör det alltså vara så att den man som avses hellre lägger sin fokus på ett oäkta/ingift barn än sina egna blodsarvingar. Begreppet haltar därmed som en koppling till cuckold, som på svenska översätts till hanrej, som syftar till det faktum att mannen är sexuellt bedragen med hans goda minne. Cuckold kommer från cuckoo, men är underförstått att den säd som planterats i den gifta kvinnans inte är den äkta makens, och för fattiga familjer riskerar därmed en oäkting att äta sig stark på blodlinjens bekostnad utan att mannen förstår detta.

I fallet med styvbarn är däremot mannen fullt medveten om att barnet inte är hans, enligt incels på det här forumet är styvbarn oavsett ålder avskyvärda, men att som manlig oskuld bli styvpappa till en sextonåring är knappast att jämföra med att bli styvpappa åt ett nyfött barn man tar fullt ansvar för trots att det inte är dennes eget (som två extrema exempel).

I nobla familjer förr var namnet/ätten viktigare att föra vidare än blodlinjen. därav att gustav III lät stallmästaren betäcka frugan t ex. det sågs alltså inte som något hinder, om avkomman var ett gossebarn värdigt namnet, när man hade obehindrat med resurser. för fattigare människor utan heder blev oäktingar däremot en kännbar börda. Jag kan på sätt och vis tycka det är symtomatiskt att den attityden tycks förhärskande bland de "fattiga" än idag...
Vanligare än man tror är det. Har en bekant som numera är i 70årsåldern, han betalade underhåll i nästan 20 år till en unge han inte var far till, när det blev möjligt med dna-test någon gång i slutet av 90 - början av 20 talet så fick han igenom det. Detta för att rädda arvet till hans egna söner.

Tro på fan men han var inte far till gökungen precis som han "vetat" hela livet men var man gift blev man skriven som "far" på den tiden, han fick snällt betala för värdet av en större segelbåt eller en fin sportbil. Men arvet räddade han i sista stund! Jo just det mamman till gökungen skiljde han sig ifrån rätt tidigt då hon var av den otrogna sorten.
Citera
2021-10-11, 13:17
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Vanligare än man tror är det. Har en bekant som numera är i 70årsåldern, han betalade underhåll i nästan 20 år till en unge han inte var far till, när det blev möjligt med dna-test någon gång i slutet av 90 - början av 20 talet så fick han igenom det. Detta för att rädda arvet till hans egna söner.

Tro på fan men han var inte far till gökungen precis som han "vetat" hela livet men var man gift blev man skriven som "far" på den tiden, han fick snällt betala för värdet av en större segelbåt eller en fin sportbil. Men arvet räddade han i sista stund! Jo just det mamman till gökungen skiljde han sig ifrån rätt tidigt då hon var av den otrogna sorten.
Man blir det än idag. Har ett barn jag var ogift pappa till som jag fått skriva på papper på, de andra icke så. I modern tid. Däremot ljuger inte vetenskapen. Att det händer, betyder inte att det hände riktigt så ofta som skrönan säger.
Citera
2021-10-11, 13:24
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Man blir det än idag. Har ett barn jag var ogift pappa till som jag fått skriva på papper på, de andra icke så. I modern tid. Däremot ljuger inte vetenskapen. Att det händer, betyder inte att det hände riktigt så ofta som skrönan säger.
Skriver du inte på idag så startas en utredning om faderskap, du slipper vara far om du klarar dna-testet. Förr fanns inte den möjligheten, du blev skriven som far punkt! om du var gift med kvinnan i fråga.
Citera
2021-10-11, 13:27
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Skriver du inte på idag så startas en utredning om faderskap, du slipper vara far om du klarar dna-testet. Förr fanns inte den möjligheten, du blev skriven som far punkt! om du var gift med kvinnan i fråga.
förklara: "klarar dna-testet"?
Citera
2021-10-11, 13:33
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
förklara: "klarar dna-testet"?
Citat: Faderskapsutredning och moderskapsutredning
Enligt svensk lag har kommunernas socialnämnder skyldighet att fastställa faderskap till barn vars föräldrar inte är gifta då barnet föds. Om mannen inte bekräftar faderskapet kan det bli aktuellt med en faderskapsutredning. När det gäller moderskapstester kan det finnas andra omständigheter som ligger till grund för en utredning. Våra faderskaps- och moderskapsutredningar ger svar med en säkerhet på 99,99% eller högre.

Faderskapsutredning, eller faderskapstest som det också kallas, är ett DNA-test som utförs för att ta reda på om en man är biologisk pappa till ett barn. När två ogifta personer får barn har socialnämnden i den aktuella kommunen skyldighet att fastställa faderskapet. Mannen kan bekräfta faderskapet, men i de fall där detta inte sker måste faderskapet utredas på annat sätt. Det sker vanligen via socialnämnden där de ger rättsgenetik uppdraget att göra en faderskapsutredning. I vissa fall är domstolen uppdragsgivare. Faderskapstest under graviditeten utförs bara på uppdrag av polis eller läkare. Slut på citat:
https://www.rmv.se/verksamheter/ratt...kapsutredning/

Edit. Gift. https://www.domstol.se/amnen/familj/...-foraldraskap/ Jag hade fel när det gäller gifta par.
Senast redigerad av Onanikrem 2021-10-11 kl. 13:37.
Citera
2021-10-11, 18:17
Medlem
epp1es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Nej, det är inte snott från USA och det handlar inte om att cuckad har muterat till gökunge. Det är snott från naturen och handlar om barn som inte är ens egna men som man ändå tar hand om.

Gökunge = det barn som en plastpappa uppfostrar som sitt eget.

Cuckolded eller cuckad = Den man vars fru har sex med en annan man.
Nej, du har för snäv definition av "cuckolded". Det innefattar även att ta hand om annans barn (som man).
Citera
2021-10-11, 19:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Inte riktigt så. Det gick ganska tidigt att göra blodgruppsundersökning - vilket kunde utsesluta att en viss man var far, men inte garantera att en annan man var det, samt s.k. morfologisk undersökning - man jämförde färger (hår, ögon, hud) och former på hakor, näsor, händer, fötter, öron o.s.v.. Men helt säkert kunde det ju inte bli utan DNA-undersökning, utan domstolen fick döma så gott de kunde enligt sannolikheter, när de fått del av dessa utredningsresultat.
Senast redigerad av Merwinna 2021-10-11 kl. 19:05.
Citera
2021-10-16, 18:46
Medlem
Begreppet gökunge har tydligen förändrats.
Min exfru var en gökunge sett till vad det stod för förr.
När jag träffade henne så hade många vänner samt goda band med familj och släkt. Sakta utan att jag märkte det så försvann vännerna. Vi flyttade till hennes uppväxtort och med det så kapade hon banden med min familj/släkt.
När jag lämnade henne hade jag bara hennes vänner och familj kvar vilka självklart försvann fort som fan. Efter 17 års separation lyckades hon även få min dotter ut ur mitt liv.
DET är en riktig gökunge.

Ps. Jag hittade snart tillbaka till både familj och vänner. Vännerna tack vare Facebook.
Citera
2021-10-16, 22:15
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
När jag var ung hette det hor-unge. Det var mycket hårda ord.
En Gök-unge är naturligtvis ett barn som någon annan gökat fram. men du uppfostrar.
Men snälla!
Horunge och gökungen är inte i närheten av varandra

Ungefär som att du skulle vara en tomte som kommer med det usla påståendet

Horunge är ett skälsord till mamman, tvådelat påhopp där man 1 . anser att mamman till personen man attackerar är en hora. 2. att personen man attackerar är just en horunge.
Citera
2021-10-31, 12:10
Medlem
godboys avatar
Gökunge-begreppet har idag mer än en betydelse.

1. Gökunge - fågel. Honan lägger sina ägg i annan fågelarts bo, ungen kläcks och föser/putter ur övriga ägg/ungar ur boet och blir ensam kvar i boet och blir matad/uppfödd av den andra artens föräldrar som"tror" att ungen är deras.

2. Gökunge - människa.
A. Modern får en man tro att han faktiskt är pappa till barnet, detta kan vara ett medvetet eller omedvetet lurendrejeri från kvinnan. Det lär finnas massa såna här varianter både idag och förr, men kanske ännu mer historiskt då DNA spårning är en ganska ny teknik. Det är nog väldigt många familjeträd som skulle behöva ritas om.

B. Man som träffar kvinna med tidigare barn, men även kvinna som träffar man med barn och nya partnern tar sig an att knyta an och uppfostra samt ta kostnader för den icke biologiska ungen. Detta är väl den vanligaste tolkningen av begreppet gökunge idag och således har det skett en språklig förskjutning från grundbegreppet, vilket är helt naturligt och förekommande i språkutvecklingen. Gökunge i denna tolkning betyder således att ungen tas hand om av en icke biologisk förälder.
Citera
2021-10-31, 16:51
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Inte riktigt så. Det gick ganska tidigt att göra blodgruppsundersökning - vilket kunde utsesluta att en viss man var far, men inte garantera att en annan man var det, samt s.k. morfologisk undersökning - man jämförde färger (hår, ögon, hud) och former på hakor, näsor, händer, fötter, öron o.s.v.. Men helt säkert kunde det ju inte bli utan DNA-undersökning, utan domstolen fick döma så gott de kunde enligt sannolikheter, när de fått del av dessa utredningsresultat.

Råkar du känna till något fall där en man fick faderskapet hävt p.g.a. att barnet hade en omöjlig blodgrupp eller ögonfärg?
Citera
2021-10-31, 22:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Råkar du känna till något fall där en man fick faderskapet hävt p.g.a. att barnet hade en omöjlig blodgrupp eller ögonfärg?

Nej, inte personligen. Men man har ju läst om sådana fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in