2021-10-10, 09:34
Medlem
Hej! Jag har precis börjat arbeta på ett företag som fastighetsmäklare där alla utom jag har eget företag. Jag kommer alltså arbeta där som anställd på ett annat sätt än de andra. Deras uträkning för lön är att företaget och fastighetsmäklaren delar 50/50 på intjänad nettoprovision. Efter detta dras arbetsgivaravgifter och skatt av på fastighetsmäklarens del. Jag undrar om det enligt lag får se ut på samma sätt för mig? Då jag är en vanlig anställd utan eget företag? Måste jag eller ska jag betala arbetsgivaravgiften och skatten själv då? Eller bara skatten?

Frågar då anställningsavtal ej är skrivet än och jag inte vill skriva under något konstigt eller skumt.
Citera
2021-10-10, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapphane123
Hej! Jag har precis börjat arbeta på ett företag som fastighetsmäklare där alla utom jag har eget företag. Jag kommer alltså arbeta där som anställd på ett annat sätt än de andra. Deras uträkning för lön är att företaget och fastighetsmäklaren delar 50/50 på intjänad nettoprovision. Efter detta dras arbetsgivaravgifter och skatt av på fastighetsmäklarens del. Jag undrar om det enligt lag får se ut på samma sätt för mig? Då jag är en vanlig anställd utan eget företag? Måste jag eller ska jag betala arbetsgivaravgiften och skatten själv då? Eller bara skatten?

Frågar då anställningsavtal ej är skrivet än och jag inte vill skriva under något konstigt eller skumt.

Vid varje form av anställning måste arbetsgivaren betala arbetsgivaravgift samt dra av källskatt och betala in. Eftersom total inkomst varierar kan det vara svårt att få källskatt dragen som stämmer med slutlig skatt. Risk för restskatt eller för för hög källskatt som gör att Du ligger ute med pengarna tills skatteåterbäringen kommer.
Citera
2021-10-10, 09:47
Medlem
Okej. Det innebär alltså att jag INTE ska betala arbetsgivaravgifter själv? Utan endast själva löneskatten?
Citera
2021-10-10, 10:10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Okej. Det innebär alltså att jag INTE ska betala arbetsgivaravgifter själv? Utan endast själva löneskatten?

Du ska inte betala in skatten heller. Arbetsgivaren drar den på din bruttolön och betalar in.
Citera
2021-10-10, 10:11
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:

Du gör inte ett dugg. Allt det där sköter arbetsgivaren
Citera
2021-10-10, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du ska inte betala in skatten heller. Arbetsgivaren drar den på din bruttolön och betalar in.

Jag förstår att den dras från min lön. Men DRAS arbetsgivaravgiften också från min lön eller är den separat? Säg att jag har 10 000 i lön med 30% skatt och 30% avgift för att göra saken enkel. Då får jag ut 7000 eller? Eller får jag ut mindre pga arbetsgivaravgift?
Citera
2021-10-10, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Du gör inte ett dugg. Allt det där sköter arbetsgivaren

Det förstår jag, jag är mest fundersam över hur mycket jag får ut efter all skatt, avdrag och avgift.
Citera
2021-10-10, 10:16
Medlem
Citat:
Jag förstår att den dras från min lön. Men DRAS arbetsgivaravgiften också från min lön eller är den separat? Säg att jag har 10 000 i lön med 30% skatt och 30% avgift för att göra saken enkel. Då får jag ut 7000 eller? Eller får jag ut mindre pga arbetsgivaravgift?
Nej då får du ut 7000. Men företaget ska betala 7000 till dig, och 6000 till Skatteverket, dvs 13000 totalt.
Citera
2021-10-10, 10:19
Medlem
Megaforces avatar
Du måste kolla avtalet för sannolikt bygger de siffrorna på att du arvoderas som ett enskild firma och skall då betala in allt själv.
Citera
2021-10-10, 10:21
Medlem
Detta regleras i ditt anställningsavtal. Läs det. Begär en kopia i förhand som du kan begrunda.

Är du osäker bör du fråga den som rekryterar dig. Ingen tycker en sådan här fråga är konstig.

Jag skulle gissa att upplägget är att du ska betala sociala avgifter med din provision.
Citera
2021-10-10, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Nej då får du ut 7000. Men företaget ska betala 7000 till dig, och 6000 till Skatteverket, dvs 13000 totalt.

Okej då förstår jag. Får läsa igenom mitt egna avtal när det är dags att skriva det då de andra som arbetar på mitt kontor har egna företag och sköter dessa delar helt själva.
Citera
2021-10-10, 10:24
Medlem
Citat:
Okej då förstår jag. Får läsa igenom mitt egna avtal när det är dags att skriva det då de andra som arbetar på mitt kontor har egna företag och sköter dessa delar helt själva.
Är du anställd av bolaget? Är bolaget ett aktiebolag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in