• 3
  • 4
2021-10-12, 12:19
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Jag ser iaf ingen skillnad på mynten. Tycker det är samma färg
Fast femman är ju betydligt gulare i färgen. Ettan och tvåan däremot är ju hopplösa att skilja åt. Borde vara större storleksskillnad eller den ena grå och den andra nuvarande färg.
Citera
2021-10-12, 18:51
Medlem
smoerreboms avatar
borde inte Greshams lag säga nåt om mynt med lufthål i?
Citera
2021-10-13, 17:50
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
borde inte Greshams lag säga nåt om mynt med lufthål i?
Mer inflation i grannländerna historiskt.
Jag har använt ett par norska enkronor som brickor i diverse hemmabyggen så mynt med hål i har absolut fördelar.
Citera
2021-10-13, 17:58
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Håller helt med om att det borde vara hål i någon eller några av mynten! Även någon valör som skulle vara fyrkantig hade varit trevligt!

Äh, bakterier kan väl inte leva så jävla länge på metall?

Lär dig skillnaden på riksbankspengar och affärsbankspengar!
Kontanter är utgivna och garanterade av Riksbanken. Siffrorna som dras från ditt kort är endast din bank som står bakom.
Tills det finns en E-krona behövs kontanter!
Garanterade? Hur då? Fortfarande fiatpengar, du kan inte direkt lösa in dem till guld som när vi hade guldmyntfot.
Det är ’garanterade’ av statens beskattningsrätt, precis som de du kallar affärsbankspengar.
Fiatpengar garanteras av den som säger fiat, staten, dvs ’varde pengar’, som gud.
Citera
2021-10-13, 20:01
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Garanterade? Hur då? Fortfarande fiatpengar, du kan inte direkt lösa in dem till guld som när vi hade guldmyntfot.
Det är ’garanterade’ av statens beskattningsrätt, precis som de du kallar affärsbankspengar.
Fiatpengar garanteras av den som säger fiat, staten, dvs ’varde pengar’, som gud.

Du har faktiskt helt rätt egentligen, fiat som fiat. Det jag ville få fram är att folk överlag tror att pengar på kontot och kontanter är samma sak, vilket det faktiskt inte är. Kontanter är en fordran mot Riksbanken och pengar på kontot är endast en fordran mot banken. Jag litar mer på Riksbanken om det skulle bli en ordentlig ekonomisk kris, även om det som du säger är att det Riksbanken garanterar är att man ska kunna betala sina skatter med kontanterna de gett ut.
Hur som helst anser jag att vi inte kan gå ifrån Riksbankspengar utan vidare, då skulle bankerna få alldeles för mycket makt om pengar i omlopp består av bankernas krediter. E-kronan är ju tänkt att lösa detta dilemma, om det någonsin blir av.
Citera
2021-10-13, 20:08
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Du har faktiskt helt rätt egentligen, fiat som fiat. Det jag ville få fram är att folk överlag tror att pengar på kontot och kontanter är samma sak, vilket det faktiskt inte är. Kontanter är en fordran mot Riksbanken och pengar på kontot är endast en fordran mot banken. Jag litar mer på Riksbanken om det skulle bli en ordentlig ekonomisk kris, även om det som du säger är att det Riksbanken garanterar är att man ska kunna betala sina skatter med kontanterna de gett ut.
Hur som helst anser jag att vi inte kan gå ifrån Riksbankspengar utan vidare, då skulle bankerna få alldeles för mycket makt om pengar i omlopp består av bankernas krediter. E-kronan är ju tänkt att lösa detta dilemma, om det någonsin blir av.
Fast det är inte att kunna betala sina skatter som är garantin, det är att den underliggande tillgången för Riksbankens pengar är Riksdagens beskattningsrätt. Man kan ge ut pengar utan att ha ett valv med guld, när manshat ett land fullt med folk vilkas tillgångar man han ta i skatt.
Det är garantin, och skälet till att kronan är starkare än t ex Somalias valuta.
Citera
2021-10-13, 20:13
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Fast det är inte att kunna betala sina skatter som är garantin, det är att den underliggande tillgången för Riksbankens pengar är Riksdagens beskattningsrätt. Man kan ge ut pengar utan att ha ett valv med guld, när manshat ett land fullt med folk vilkas tillgångar man han ta i skatt.
Det är garantin, och skälet till att kronan är starkare än t ex Somalias valuta.

Ok, du har säkert rätt, men jag tycker fortfarande att vi inte ska ge upp kontanter helt till förmån för affärsbankspengar i elektroniskt format på våra bankkonton.
Citera
2021-10-13, 20:28
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ok, du har säkert rätt, men jag tycker fortfarande att vi inte ska ge upp kontanter helt till förmån för affärsbankspengar i elektroniskt format på våra bankkonton.
Det är samma pengar, en fordran på Sverige, och därmed en inteckning i framtida skatteinbetalningar. Affärsbankerna garanterar inte sina pengar själva, det gör Riksbanken.
Citera
2021-10-13, 20:37
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Det är samma pengar, en fordran på Sverige, och därmed en inteckning i framtida skatteinbetalningar. Affärsbankerna garanterar inte sina pengar själva, det gör Riksbanken.

Är du säker på det? Jag är verkligen ingen nationalekonom,men vad jag skrivit är så jag fattat det efter att ha läst runt lite, och nu senast efter att ha lyssnat på rikatillsammans-podden där de intervjuade en från Riksbanken
Och varför ska Riksbanken i så fall lägga tid och resurser på en E-krona om alla pengar ändå är samma och Riksbanken står bakom dem?
Citera
2021-10-13, 20:49
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Är du säker på det? Jag är verkligen ingen nationalekonom,men vad jag skrivit är så jag fattat det efter att ha läst runt lite, och nu senast efter att ha lyssnat på rikatillsammans-podden där de intervjuade en från Riksbanken
Och varför ska Riksbanken i så fall lägga tid och resurser på en E-krona om alla pengar ändå är samma och Riksbanken står bakom dem?
Det finns bara en valuta, och en utgivare, i Sverige. Tro mig, det är inte ens nationalekonomi. Du ska inte lyssna på alla dårar hörseln tror de ’avslöjat pengar’.
Och en e-krona är som en ny sedel, fortfarande samma valuta, men i nytt format. Mynt, sedel, elektronisk; samma utgivare, samma garanti.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in