2021-10-08, 10:33
Medlem
Hur funkar det att frysa kokta kikärter, eller kan man ha dom konserverade i glasburkar?
Citera
2021-10-08, 10:58
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
Hur funkar det att frysa kokta kikärter, eller kan man ha dom konserverade i glasburkar?

Kör i glasburkar.

I frysen blir kikärtor inget bra
om man ej gör gryta av det
Då funkar det bra,
men,inte annars.
Citera
2021-10-08, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Kör i glasburkar.

I frysen blir kikärtor inget bra
om man ej gör gryta av det
Då funkar det bra,
men,inte annars.

Synd, det är ju lite pyssel och planering om man skall fixa kikärter från scratch.
Finns ju kikärter på konserv så det borde ju funka med konservglas.
Skall man då fylla glasen med ärter och fylla på med kokspad innan man sätter på locket?
Citera
2021-10-08, 14:30
Medlem
Torktumladponnys avatar
Det går alldeles utmärkt att frysa kokta kikärter, det gör jag. Lägg förslagsvis i portionspåsar (eller styckfrys på en plåt) så slipper du tina en hel klump när du ska ta fram för att laga mat.
Citera
2021-10-08, 15:44
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Synd, det är ju lite pyssel och planering om man skall fixa kikärter från scratch.
Finns ju kikärter på konserv så det borde ju funka med konservglas.
Skall man då fylla glasen med ärter och fylla på med kokspad innan man sätter på locket?

Glasburk funkar utmärkt,
täck kikärtorna med kokvattnet,
låt det bara svalna först.
Citera
2021-10-08, 18:45
Medlem
Kikärter som varken har tillräckligt med salt eller syra för att stoppa botulinum-tillväxt måste tryck-konserveras för att vara säkert. Självklart kan du ha dem i kylen en vecka eller så, med för att konservera måste du veta vad du gör.
Citera
2023-08-15, 16:01
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Torktumladponny
Det går alldeles utmärkt att frysa kokta kikärter, det gör jag. Lägg förslagsvis i portionspåsar (eller styckfrys på en plåt) så slipper du tina en hel klump när du ska ta fram för att laga mat.
Instämmer med föregående talare. Själv fryser jag in minst ett kilo, men jag skakar påsen ca varannan timme för att det inte skall bli en klump utan lösa. Ibland kan man även behöva hälla ut de frysta ärterna, skaka av isen och tillbaka i frysen.

Vad jag saknar på Flashback är en tråd om vilka kikärter som är godast?

De kan skilja sig. Stora små, mörka ljusa, libanesiska, spanska, turkiska med mera. Vilken är DIN favorit? Skriv här och varför!!

Ps
Själv anser jag Kung Markatta vara kungen, men de är alltför dyra.
Citera
2023-08-16, 10:47
Medlem
Jag har fryst in kikärter i fryspåsar massa gånger.

Går att frysa på plåt och sånt först så dom inte blir till en klump i påsen men jag skiter alltid i det.

Tar något hårt och bankar lite på påsen när jag behöver kikärter så lossnar det väldigt lätt.
Citera
2023-08-16, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Instämmer med föregående talare. Själv fryser jag in minst ett kilo, men jag skakar påsen ca varannan timme för att det inte skall bli en klump utan lösa. Ibland kan man även behöva hälla ut de frysta ärterna, skaka av isen och tillbaka i frysen.

Vad jag saknar på Flashback är en tråd om vilka kikärter som är godast?

De kan skilja sig. Stora små, mörka ljusa, libanesiska, spanska, turkiska med mera. Vilken är DIN favorit? Skriv här och varför!!

Ps
Själv anser jag Kung Markatta vara kungen, men de är alltför dyra.

Köpte en säck och det är nog standardsorten som de brukar konsevera. Just de här är odlade i Kanada.
Ja enklast är nog att frysa in även om det såklart är smidigare med konseverade som klarar rumstemp men som ovanstående skrev verkar det vara tryckkonsevering som gäller.
Citera
2023-08-16, 21:41
Medlem
Är inte expert på kikärtor men varför köpa färdigkokta och frysa in när man kan köpa vanliga kikärtor för relativt billig peng och som dessutom klarar sig väldigt länge?

Färdigkokta kikärtor är dessutom värdelösa till både falafel och humus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in