2021-10-07, 23:12
Medlem
AnOldBeginnings avatar
För kanske 15 år sedan när jag var ute och drack och fick hicka, sa en snubbe jag aldrig träffa innan till mig "Du får 500 spänn om du hickar igen. Jag lovar, du får 500kr. Kom igen man, EN hicka till bara".
Jag slutade hicka.

Tror det är bland det närmsta så kallad "mind blown" jag varit. Var som ett magiskt trick man verkligen inte kan fatta, men som funkade.
Har aldrig varit med om det tidigare, och aldrig varit med om det efteråt, och tänkt på det varenda gång jag hickat.

Till ikväll när en polare, halvny bekantskap, alltså någon jag känner och inte helt okänd som personen ovan, sa till mig när jag började hicka "så ja så ja, hicka du. Hicka på nu. Ja, hicka på du." Alltså så som man säger till ett barn som lipar typ.
Å ta mig fan jag slutade hicka. Trots att jag förstod exakt vad han höll på med när han började snacka på det viset. Ren aktiv manipulation. Det var olika vinklar på knepet, ena ville hylla mig för att hicka, den andre ville trösta mig för att hicka, men grundknepet var det samma.

Tycker fortfarande det är jävligt fett och fattar inte hur det fungerar. Hur funkar det?
Har ni varit med om det? Har upplevt eller utfört detta trick själva?
Vad krävs för att man ska klara manipulera någon så?
Vad krävs för att man ska klara bli manipulerad så?
Senast redigerad av AnOldBeginning 2021-10-07 kl. 23:14.
Citera
2021-10-08, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
För kanske 15 år sedan när jag var ute och drack och fick hicka, sa en snubbe jag aldrig träffa innan till mig "Du får 500 spänn om du hickar igen. Jag lovar, du får 500kr. Kom igen man, EN hicka till bara".
Jag slutade hicka.

Tror det är bland det närmsta så kallad "mind blown" jag varit. Var som ett magiskt trick man verkligen inte kan fatta, men som funkade.
Har aldrig varit med om det tidigare, och aldrig varit med om det efteråt, och tänkt på det varenda gång jag hickat.

Till ikväll när en polare, halvny bekantskap, alltså någon jag känner och inte helt okänd som personen ovan, sa till mig när jag började hicka "så ja så ja, hicka du. Hicka på nu. Ja, hicka på du." Alltså så som man säger till ett barn som lipar typ.
Å ta mig fan jag slutade hicka. Trots att jag förstod exakt vad han höll på med när han började snacka på det viset. Ren aktiv manipulation. Det var olika vinklar på knepet, ena ville hylla mig för att hicka, den andre ville trösta mig för att hicka, men grundknepet var det samma.

Tycker fortfarande det är jävligt fett och fattar inte hur det fungerar. Hur funkar det?
Har ni varit med om det? Har upplevt eller utfört detta trick själva?
Vad krävs för att man ska klara manipulera någon så?
Vad krävs för att man ska klara bli manipulerad så?

Intressant... Traditionellt funkar det ju att skrämma någon för att få personen att sluta hicka så visst kan tydligen mentala saker hindra hicka.
Citera
2021-10-08, 20:09
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Intressant... Traditionellt funkar det ju att skrämma någon för att få personen att sluta hicka så visst kan tydligen mentala saker hindra hicka.
Sant. Är lite mer chockeffekt dock, vet inte om de är relaterade i metodik. Kanske lite.

Nu när jag läser mitt inlägg igen ser jag bägge är någon form av omvänd psykologi.
Prestation för pengar i första händelsen. "Jaha, kan jag få pengar för det tänker jag inte göra det!"
Överdriven omsorg i andra. "Jaha ska jag få uppmärksam och omtanke tänker jag inte göra det!"

Men att det fungerar på en så instinktiv nivå är jävla skumt.
Bägge var tydliga att det inte var genuint, och både "mentalist" och mottagare (jag) förstod i bägge fallen vad det handlade om.

Hade ju varit trevligt att kunna förstå det och kanske lära sig utföra det på sig själv. Alla miljoner fysiska husmorstips som lingonsylt, vatten, vatten upp och ner, hålla andan etc har en success rate på 0 till 35%. Hjärntvätta sig själv till att sluta hicka hade varit grymt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in