2021-10-07, 13:49
Medlem
Lacannes avatar
Någon behörig (körskollärare, etc.) som kan förklara hur det fungerar med spegelrutiner?
Spegelrutiner innan och i rondell?
Spegelrutiner innan man ska svänga? (ska man kolla innerspegel + yttre spegel + döda vinkeln innan man blinkar och sedan igen innan man svänger?
Citera
2021-10-08, 08:34
Medlem
Räcker det med att jag tog 60 poäng på teorin och tog uppkörning på första?

Innan circkulationsplats (det du kallar rondell, kommer använda rondell framöver i mitt svar för det är ett kortare ord och du är van med det, men ville klargöra det riktiga namnet, rondell är namnet på själva mittdelen som vägen är byggd omkring) med spegelrutiner så förstår jag inte riktigt vad du är ute efter. Om du har behövt stanna för du inte fann en lucka i rondellen och det är en tvåfilig rondell så kan det vara värt att kolla till bilen bredvid dig för att se vad dom tänker göra, ligger dom i vänster filen och blinkar höger så kommer dom få skiten ifall dom kör in i dig ifall dom skulle ut direkt ur rondellen (tuta en gång snabbt om dom blinkar höger för att varna dom). Annars är det mera intressant med vad som kommer från vänster i rondellen som du behöver väja för. Ska du byta fil innan rondell så är rutinen innerspegel + ytterspegel + döda vinkel + blinka + ytterspegel + döda vinkeln + byta. Men du ska byta fil långt innan, inte strax innan rondell, det är farligt, onödigt, och du blir fiende nr 1 (även om du hinner göra det innan heldraget). Nu är dessutom reglerna ändrade så du kan faktiskt ligga och köra i högerfilen på en rondell ett helt varv eller fler ifall du kör fel, men det kan lura andra. Tänk på det, så placera din bil nära mittlinjen av rondellen för att vara lite tydligare (men självklart inte så att du skapar risk gentemot bilar i vänsterfilen av rondellen).

I själva rondellen så beror det på vilken fil du är i, är du i högra filen så kan du slänga en blick i döda vinkeln till vänster ifall någon ska köra ut på samma avfart som du som ligger i vänstra filen. Är det tvåfiligt ut så kan dom faktiskt fortsätta in bredvid dig på vänstra filen ut ur rondellen så att ni båda två kör ut samtidigt. Men jag gillar inte såna situationer för snubben kan mycket väl köra in direkt till höger. Avsökning och planering hjälper enormt mot att undvika eller förminska konstiga situationer.

Ska du köra i vänstra filen på rondellen så är det lite mer involverat när du ska köra ut.

Den korrekta i min åsikt är att kolla ytterspegeln och döda vinkeln, blinka, repetera döda vinkeln och byta.
Men ibland så är det lite stress, och då är faktiskt döda vinkeln den viktigaste, sen blinka sen döda vinkeln sen byta. När du ligger i vänsterfilen i rondellen så har du väjningsplikt mot dom som ligger i högra filen, kör du på dom så får du skiten i rätten osv.

Värt att tänka på är att om någon blockerar dig (du kollade i döda vinkeln och inser att du inte hinner göra ett säkert och bra byte för du har en bil strax bakom ditt högre bakre hörn på bilen eller t.o.m bredvid dig) så får du faktiskt fortsätta köra i rondellen. Och det är bättre det än att du prejar ner någon i högra filen.

Och för guds skull, växla inte ner i själva rondellen, behåll ditt tempo. Behåll takten som du har när du kör in i rondellen (om det inte går alldeles för fort, i så fall höj kopplingen lite saktigare efter nerväxling och ge lite gas för att undvika hastig motorbroms, men då har du misslyckats i din planering, jag siktar på runt 20-30 i små rondeller och 25-35 i större, gillar att ha tvåan i för då kan jag gasa ordentligt om jag måste, stora rondeller kan du lätt ta på trean, beror på väder vind och trafikförhållanden, är det vinter så kan du behöva köra saktigare t.o.m).

Och när du är strax ute ur svängen i rondellen, gasa lite (efter att du kollat eventuella övergångsställen, avsökning avsökning avsökning!!! Finns inget värre än söndagsförare som segar som fan så en bil hinner upp bakom dom som ska fortsätta i rondellen och din bils arsle fortfarande är i en del av högerfilen i rondellen.

Rutiner innan sväng?
Höger: Innerspegel, ytterspegel, döda vinkel. Börja blinka och placera dig så långt till höger som körbanan tillåter (du vill stänga av så att eventuella mopeder/cyklister inte kan köra om dig, + det blir jättetydligt att du ska svänga höger), repetera innerspegel, ytterspegel och döda vinkeln en gång till innan du svänger. Mopeder och cyklister får faktiskt köra om dig på högra sidan och du har då väjningsplikt mot dom (Svängningsregeln), genom att stänga av den yttre kanten så gör du det mer säkert för både dig och mopeden (mopeden kan inte köra om, om det är smalt mellan linjen och kanten på vägen). Kommer det gående/cyklister/mopeder i mot dig så kan du såklart inte göra det. Visa hänsyn.

Vänster: Samma sak fast du ska även hålla koll på vad som sker framför dig. Gör inte vänstersväng på landsväg om du har mer än 1 bil bakom dig helst. Töm hellre av trafiken (t.ex bussficka) eller leta plats att vända på så att din vänstersväng blir en högersväng. Tänk på att det kan komma nån som gör en omkörning bakom dig. Och klanta dig inte som jag gjorde i början när du väl gör vänstersvängen, ha minst tvåan i. Aldrig 1;an (om du inte behövde stanna så klart eller om du ligger 10 km/h eller under innan du börjar svängen, detta beror även på bil, min gamla skrutt klarar inte att växla till 1;an om det inte går typ 8 km/h eller under medans mer moderna bilar lätt kan växla ner till 1;an på 15 km/h eller under utan att det blir en kraftig inbromsning om man samtidigt ger gas). Kommer det mycket bilar bakom och framför dig ska du inte göra vänstersväng på landsväg alls, fortsätt och hitta plats att vända på, det är skitjobbigt om man skapar kö för man ska envisas med vänstersvängen.

Självklart ska du kolla av detta jag sa med en köreskolelärare. Dom är mest uppdaterad på göra och icke göra.
Citera
2021-10-08, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacanne
Någon behörig (körskollärare, etc.) som kan förklara hur det fungerar med spegelrutiner?
Spegelrutiner innan och i rondell?
Spegelrutiner innan man ska svänga? (ska man kolla innerspegel + yttre spegel + döda vinkeln innan man blinkar och sedan igen innan man svänger?

Anser det inte behövs så långt svar på denna fråga, utan man kan enkelt förklara det med ett JA….

Men med en lite mer detaljerad förklaring så ska man ju ha koll på läget runt bilen innan man kan bestämma sig för att göra någon form av manöver, alltså tar man en runda med en snabb koll i varje spegel samt döda vinkeln/vinklar för att se om den tänkta manövern kan låta sig göras. Sen ger man tecken samtidigt som man gör en snabbkoll runt bilen genom rutorna, och är ser det ok för att påbörja den tänkta manövern (utan att nåt hinner ske de närmaste ögonblicken som kan påverka eller hindra det) så gör man en sista snabbkoll i speglarna och döda vinklar för att säkerställa att inget hunnit eller kan hinna hända i de områdena som kan påverka eller hindra den tänkta manövern, och om OK så kan manövern påbörjas. Allt detta sker ju normalt på bara några få sekunder och under kort sträcka när man fått upprutinen på detta så kan är snabb på att scanna av och uppfatta läget och bedöma hur det kan komma att utveckla sig de närmaste sekunderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in