• 1
  • 2
2021-10-12, 12:50
Medlem
Traditionellt tobaksbaserat snus innehåller en mindre mängd fritt nikotin (nikotinet är naturligt förekommande) medan nikotinet i nikotinpåsar är tillsatt och därmed har en mindre del bundet. Det fria nikotinet absorberas alltså lättare via munslemhinnan än det bundna.

Det är inte nikotin som missfärgar tänderna utan fibermassan. Vit fibermassa = ingen missfärgning således. Sedan finns det lite eller inget som tyder på att tobaksbaserade white-produkter skulle utgöra någon särskild risk för missfärgningar mer än för vissa som har en benäghet att få missfärgade tänder generellt. Originalportioner är däremot en riskfaktor för missfärgning medan lössnus är det absolut.

Skillnaderna mellan tobaksfria nikotinportioner, snus och andra tobaksprodukter utgörs främst av riskerna där cigg skulle kunna motsvara att hoppa från tionde våningen, indisk Makla och sudanesisk Toombak från åttonde, e-cigaretter från första trappsteget, snus från dörrmattan och mellan mattan och marken finner du nikotinportioner.

Svenskt snus innehåller ungefär samma riskämnen som Toombak, men halterna är precis som tomater eller potatis i princip extremt låga eller non detectable, men är du ändå orolig så är halterna 0 i nikotinportioner.
Citera
2021-10-20, 23:17
Bannlyst
Man vet ju att nikotin färgar tänderna. Är tobalsfritt ändå bättre? Jag har snöat in på volt, snusar annars kronan stark. Jag saknar faktiskt inte "vanligt" snus.
Jag fick en dosa volt billigare på snusbolaget när jag beställde en stock kronan och på den vägen är det.
Citera
2021-10-22, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drrty
Man vet ju att nikotin färgar tänderna. Är tobalsfritt ändå bättre? Jag har snöat in på volt, snusar annars kronan stark. Jag saknar faktiskt inte "vanligt" snus.
Jag fick en dosa volt billigare på snusbolaget när jag beställde en stock kronan och på den vägen är det.

Nikotin missfärgar inte tänderna, det är fibermassan. Det är som att påstå att koffeinet och inte den mörka vätskan missfärgar eller alkoholen och inte rödvinet.
Citera
2021-10-22, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drsnus
Nikotin missfärgar inte tänderna, det är fibermassan. Det är som att påstå att koffeinet och inte den mörka vätskan missfärgar eller alkoholen och inte rödvinet.

Det låter vettigt. Men hur förklarar man gamla gubbar som röker och har gula fingertoppar?
Citera
2021-10-23, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drrty
Det låter vettigt. Men hur förklarar man gamla gubbar som röker och har gula fingertoppar?
Det är väl tjäran som orsakar det?
Citera
2021-10-23, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Det är väl tjäran som orsakar det?

Ingen aning... så många frågor och lite svar.
Citera
2022-10-18, 18:39
Medlem
Sladdarens avatar
Jag tycker det "svider mindre" med tobaksfritt snus inkl det känns som det fräter mindre.
Smaken kan kännas skum beroende på val och att det kanske sätter sig lite i halsen

Finns det inga bevis för detta påståendet att det fräter och svider mindre inkl missfärgarr inte tänderna lika mycket. Av vilken orsak skulle man inte välja tobaksfritt snus med nikotin med olika styrka ???

Finns redan gammeldags nikotinaskar som kom långt innan den offentliga marknaden slog igenom med massor av smaker och styrka. Tex Zonnic, inkl nikotintuggummi, plåster ja annat som funnits nåt decennie som gör att man får i sig en nikotinhalt

Min andra fundering är var man köper billigaste Nikotin påsarna utan tobak idag - online ?
Citera
2022-10-25, 21:45
Medlem
DungEaters avatar
Är i utlandet och börjar få slut på snus.
Beställde därför hem ett antal dosor med nikotinpåsar.
Några på 13mg och högsta på 80mg(!).

Men fan va nikotinpåsarna kickar annorlunda/hårdare.
Även dom på 13mg vilket inte är högre än vad jag vanligstvis snusar (knox xtra stark).
Upplever även att man får vara försiktig med att ha dom in när man inte ätit ordentligt.
Kan få en rätt obehaglig magsjuke känsla.

Vet inte om det var märken jag körde på eller nikotinpåsar överlag men fan va jag föredar snus.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in