• 1
  • 2
2021-10-12, 12:50
Medlem
Traditionellt tobaksbaserat snus innehller en mindre mngd fritt nikotin (nikotinet r naturligt frekommande) medan nikotinet i nikotinpsar r tillsatt och drmed har en mindre del bundet. Det fria nikotinet absorberas allts lttare via munslemhinnan n det bundna.

Det r inte nikotin som missfrgar tnderna utan fibermassan. Vit fibermassa = ingen missfrgning sledes. Sedan finns det lite eller inget som tyder p att tobaksbaserade white-produkter skulle utgra ngon srskild risk fr missfrgningar mer n fr vissa som har en benghet att f missfrgade tnder generellt. Originalportioner r dremot en riskfaktor fr missfrgning medan lssnus r det absolut.

Skillnaderna mellan tobaksfria nikotinportioner, snus och andra tobaksprodukter utgrs frmst av riskerna dr cigg skulle kunna motsvara att hoppa frn tionde vningen, indisk Makla och sudanesisk Toombak frn ttonde, e-cigaretter frn frsta trappsteget, snus frn drrmattan och mellan mattan och marken finner du nikotinportioner.

Svenskt snus innehller ungefr samma riskmnen som Toombak, men halterna r precis som tomater eller potatis i princip extremt lga eller non detectable, men r du nd orolig s r halterna 0 i nikotinportioner.
Citera
2021-10-20, 23:17
Bannlyst
Man vet ju att nikotin frgar tnderna. r tobalsfritt nd bttre? Jag har snat in p volt, snusar annars kronan stark. Jag saknar faktiskt inte "vanligt" snus.
Jag fick en dosa volt billigare p snusbolaget nr jag bestllde en stock kronan och p den vgen r det.
Citera
2021-10-22, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drrty
Man vet ju att nikotin frgar tnderna. r tobalsfritt nd bttre? Jag har snat in p volt, snusar annars kronan stark. Jag saknar faktiskt inte "vanligt" snus.
Jag fick en dosa volt billigare p snusbolaget nr jag bestllde en stock kronan och p den vgen r det.

Nikotin missfrgar inte tnderna, det r fibermassan. Det r som att pst att koffeinet och inte den mrka vtskan missfrgar eller alkoholen och inte rdvinet.
Citera
2021-10-22, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drsnus
Nikotin missfrgar inte tnderna, det r fibermassan. Det r som att pst att koffeinet och inte den mrka vtskan missfrgar eller alkoholen och inte rdvinet.

Det lter vettigt. Men hur frklarar man gamla gubbar som rker och har gula fingertoppar?
Citera
2021-10-23, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drrty
Det lter vettigt. Men hur frklarar man gamla gubbar som rker och har gula fingertoppar?
Det r vl tjran som orsakar det?
Citera
2021-10-23, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Det r vl tjran som orsakar det?

Ingen aning... s mnga frgor och lite svar.
Citera
2022-10-18, 18:39
Medlem
Sladdarens avatar
Jag tycker det "svider mindre" med tobaksfritt snus inkl det knns som det frter mindre.
Smaken kan knnas skum beroende p val och att det kanske stter sig lite i halsen

Finns det inga bevis fr detta pstendet att det frter och svider mindre inkl missfrgarr inte tnderna lika mycket. Av vilken orsak skulle man inte vlja tobaksfritt snus med nikotin med olika styrka ???

Finns redan gammeldags nikotinaskar som kom lngt innan den offentliga marknaden slog igenom med massor av smaker och styrka. Tex Zonnic, inkl nikotintuggummi, plster ja annat som funnits nt decennie som gr att man fr i sig en nikotinhalt

Min andra fundering r var man kper billigaste Nikotin psarna utan tobak idag - online ?
Citera
2022-10-25, 21:45
Medlem
DungEaters avatar
r i utlandet och brjar f slut p snus.
Bestllde drfr hem ett antal dosor med nikotinpsar.
Ngra p 13mg och hgsta p 80mg(!).

Men fan va nikotinpsarna kickar annorlunda/hrdare.
ven dom p 13mg vilket inte r hgre n vad jag vanligstvis snusar (knox xtra stark).
Upplever ven att man fr vara frsiktig med att ha dom in nr man inte tit ordentligt.
Kan f en rtt obehaglig magsjuke knsla.

Vet inte om det var mrken jag krde p eller nikotinpsar verlag men fan va jag fredar snus.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in