2021-10-07, 11:24
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Jobba på de punkterna då.

Vad är det som hindrar dig från att vidareutbilda dig sålänge du är arbetslös?

Du borde ju minst plugga över nätet, läsa upp betyg, nya kurser på sånt du redan kan, nya inriktningar osv.

Att vara introvert går inte bara att arbeta bort, men kanske går att bli bättre på att låtsas vara någon man inte är.

Dessutom är det bara ett problem när man söker jobb, sällan när man väl har ett jobb. Ofta är HR problemet.
Citera
2021-10-07, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Det har jag gjort men det är inte bara "jobba bort"...

Jag gör just det .. jag läser en YH utbildning just nu inom Underhåll. Men jag får inget stöd vare sig från CSN eller arbetsförmedlingen vilket är en annan knipa. Pga jag 2014 hoppade av en kurs på universitetet då jag fick tag i ett jobb, innan jag tog tillräckligt med poäng.

Kan söka CSN i november.
Sökte stöd på arbetsförmedlingen för få aktivitetsstöd på jobb och utvecklingsgarantin i slutet av Juli och verkar som man helt fallit mellan stolarna där.

Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Att vara introvert går inte bara att arbeta bort, men kanske går att bli bättre på att låtsas vara någon man inte är.

Dessutom är det bara ett problem när man söker jobb, sällan när man väl har ett jobb. Ofta är HR problemet.

Är oxå introvert men på jobbet får jag anstränga mig. Det är en del av spelet.
Citera
2021-10-07, 11:45
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
1. Du skriver förhållandevis dåligt. Om dina personliga brev är lika dåligt skrivna hade jag kastat din ansökan. Jag struntar i om du har dyslexi eller om arbetet inte kräver några större kunskaper i svenska. Kan du inte se till att ett personligt brev är ordentligt skriver är du lat eller efterbliven och folk vill inte anställa latmaskar eller idioter.

2. Jag hoppas att du inte har med ett extrajobb där du enbart utfört tre pass på CV:t. Såvida du inte ämnar ljuga om saken.

3. Vad hände med de tidigare jobben du haft? Varför jobbar du inte som säg montör fortfarande? Du skriver att du arbetade som montör 2015-2018, men i texten skriver du att du var arbetslös 2017-2018. Det låter mycket märkligt.

4. "Arbetsbrist" kan mycket väl vara sant men det är också den normala bullshitursäkten företag använder när de vill ha bort någon som de inte anser utför ett gott arbete eller är svår att ha att göra med. Du bör nog rannsaka dig själv och fundera på om du verkligen haft otur eller om det handlar om något du gör. Förstår du det sociala spelet på arbetsplatsen eller är du aspig? Tar det extremt lång tid för dig att lära dig dina arbetsuppgifter eller utför du dem dåligt?

1. Jag vet att jag skriver lite hattigt ibland. Men mitt CV och PB har jag fått 'proof read' av flera så det ser snyggt ut samt arbetsledaren på intervjuerna tycker min ansökan sett bra ut.

2. Har bara med att jag hade visstidsanställning o vad jag arbetade med.

3. För jag blev uppsagd just pga arbetsprist som du tar med i punkt 4. Just det montörs jobbet från 2015-2017 så skrev jag 'otur' pga efter en omläggning kom det in ny personal o ledning med andra mål. Det passade vissa som redan jobbade där men andra som var mer vana med hur det var innan när firman var mindre började trivas mindre. Andra slutade, jag började bli motarbetad, kändes det som o började vantrivas pga fick andra arbetsuppgifter jag aldrig tidigare ingått. Det är lång historia men ja, blev uppsagt pga 'arbetsbrist' kan man säga för motarbetad av nya ledningen o cheferna som kom in.

4. Jag brukar utföra arbetsuppgifter snabbt m.m, 3 av mina jobb har jag fått via praktikplatser o inte efter sökande o intervjuer. Just pga jag presterat bra under praktikperioden.
Senast redigerad av Big Boss 2021-10-07 kl. 11:57.
Citera
2021-10-07, 11:56
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellevin11
Hur ser du ut när du ska på anställningsintervju? Hel och ren? Nykter? Lugn blick? Talar avslappnat?

Du vet om att om du blir bjuden på kaffe så ska du tacka ja även om du inte dricker kaffe annars tror de du är galen.
Helvete vad jag har fått förfrågningar om jag vill jobba för företag utan att dricka kaffe.

Vanligt fel dock på intervjun är ju fisken till handslag.

Till TS, man är den man är, och du behöver inte vara rädd för intervjuer. Var ödmjuk men samtidigt klar med vad du kan och inte kan. Många gör felet att inte kan erkänna att de inte kan vissa saker, vilket är helt okej.
Citera
2021-10-07, 11:56
Medlem
Citat:
Har sökt flera av exemplen där. Har redan kollat upp assistent o vårdbiträde också o de vill inte ha dig om du inte hållit på med det innan.

Har själv jobbat i hemtjänsten och de har ofta problem att hitta folk, och dem flesta som tas in saknar både erfarenhet och utbildning, och i många fall talar de inte ens svenska på en acceptabel nivå.
Ibland ligger det få annonser ute, men ofta, speciellt för hemtjänsten, så kan det vara 10-20 platser på en annons hos ams.
Ibland kan annonserna ligga under undersköterska, men det brukar framgå att de också söker vårdbiträden (utan utbildning), skulle du ha körkort och tala hyfsat svenska borde du ligga riktigt bra till.
Citera
2021-10-07, 11:57
Medlem
Tyvärr men oss hederliga svenskar lutar mer och mer mot kriminalitet , vet själv hur det är. 20 år nu varit arbetslös sedan 3 år utan vidare tur med jobbsökandet.
Citera
2021-10-07, 11:58
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analsmack
Tyvärr men oss hederliga svenskar lutar mer och mer mot kriminalitet , vet själv hur det är. 20 år nu varit arbetslös sedan 3 år utan vidare tur med jobbsökandet.

Jag förstår helt klart varför vissa gör som de gör efter år av sökande o aldrig respons. Jag har inte karaktären för klara av att vara kriminell dock.

Speciellt om man får avslag från instanser som CSN, arbetsförmedlingen m.m o man står helt utan ersättning.
Senast redigerad av Big Boss 2021-10-07 kl. 12:01.
Citera
2021-10-07, 12:28
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analsmack
Vad har du gjort åt saken om man får fråga?
Citera
2021-10-07, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pellevin11
Hur ser du ut när du ska på anställningsintervju? Hel och ren? Nykter? Lugn blick? Talar avslappnat?

Du vet om att om du blir bjuden på kaffe så ska du tacka ja även om du inte dricker kaffe annars tror de du är galen.
Synd att inte psykiatriker agerar konsulter åt HR-folk.
Citera
2021-10-07, 12:44
Medlem
Citat:
Enda sen pandemin slog till förra året har jag varit arbetssökande, just nu studerar jag en teknisk YH utbildning men pga snedsteg man gjorde över 7 år sen o hopppade av en utbildning innan man tog HP får jag inga studiemedel i cirka 2 månader. Vilket är KUL..

Anyway. Jag har sökt jag vet inte men x antal hundra jobb inom flertal branscher, alla jag har iaf någon slags kunskap och erfarenhet inom, varit på kanske en handfull intervjuer men ingen "vill ha en", finns alltid någon som är lite bättre, mer kompetens eller så.

Så läget har varit helt hopplöst länge nu men varför är mitt CV eller så helt ruttet så man är helt oanställbar? Inte ens Willys, ICA eller McD vill veta av en, ens som timvikarie på lager.

Mitt CV är i runda slängar
Tekniskt jobb innefattande lödning, kretskort m.m Feb 2021 som jag blev kontaktat, jobbade där 3 hela dagar o sen aldrig kontaktad igen för mer jobb, fick aldrig anledning varför förutom att vi fick tillbaka någon från semester

2018 - 2020
Tekniskt lagerarbete där man gjorde kvalitetskontroll på utrustning.

Montör
2015-2018

Lagerhantering med även tekniska PC inslag
2014-2015

Butiksbiträde
2012-2013

Var en kort sejour på bemanning 2017 men det skar sig o sen mådde jag rent uselt psykiskt nästan ett år med depression och ångest i ett år jag fick hjälp och behandling via KBT. Därför hål 2017-2018. Men annars har det andra gånger tagit lång tid för mig att hitta jobb och otur har ofta förföljt mig med omläggningar o omstruktureringar vilket också bidragit till uppsägningar 'pga arbetsbrist'...

Bör tillägas man mår 'ganska skit' och har stor oro o klump i magen pga jag inte haft inkomst alls sen i somras då A-kassan tog slut utan fått leva på hjälp av familj...

Men ingen vill tydligen man ska jobba?

1. För gammal
2. Fel namn
3. Fel hudfärg
4. Fel kön
5. Svensk

Varför jobba ?
Du befinner dig i Sverige FFS !
Citera
2021-10-07, 12:50
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlobLobb
1. För gammal
2. Fel namn
3. Fel hudfärg
4. Fel kön
5. Svensk

Varför jobba ?
Du befinner dig i Sverige FFS !

1. 30 års åldern
2. Vanligt svenskt namn
3. vit
4. man
5. ja

Vad ska jag annars göra för inkomst o ha råd med kostnader o annat leverne?
Citera
2021-10-07, 12:56
Medlem
Citat:
1. 30 års åldern
2. Vanligt svenskt namn
3. vit
4. man
5. ja

Vad ska jag annars göra för inkomst o ha råd med kostnader o annat leverne?

Där har du de 5 problemen !

Idag blir man inkvoterad om man är:

1. Max 25
2. Muslim
3. Icke vit
4. HBTQ Kvinna
5. Invandrare

Har inte jobbat sedan 1994 !
Aktivitetsersättning !

Går snart i pension efter 10-12 års arbete !
Det får räcka !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in