• 1
  • 2
2021-10-06, 18:38
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Tack för hjälpen hörrni! Fick panik där ett tag hehe.

Du får gärna dela med dig hur du löste det (via systemets inbyggda funktion eller The Unarchiver?). Kan ju vara intressant för andra som har samma problem 🙂
Citera
2021-10-06, 19:10
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Du får gärna dela med dig hur du löste det (via systemets inbyggda funktion eller The Unarchiver?). Kan ju vara intressant för andra som har samma problem 🙂
Jag körde den där skumma Unarchiver som bara är gratis 7 dagar.

Jag ska ta bort det programmet helt och försöka avinstallera Winzip också eftersom några skriver här att man bara kan dubbelklicka för att packa upp via Arkivverktyg.

Citera
2021-10-07, 07:17
Bannlyst
Zip och tar är olika saker. Tar är kompemerad först när du kör bzip2

Finns ett program som heter 7zip .. Winzip har blivit ett banditprogram.

Men om ts tar upp terminalen och skriver tar -xvf filnamn.tar , så kommer den att packas upp.
heter filen filnamn.tar.bz2 , då skriver man bunzip2 filnamn.tar.bz2 | tar xvf -
Citera
2021-10-07, 09:57
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Jag körde den där skumma Unarchiver som bara är gratis 7 dagar.

Jag ska ta bort det programmet helt och försöka avinstallera Winzip också eftersom några skriver här att man bara kan dubbelklicka för att packa upp via Arkivverktyg.

Vi kanske talar om olika Unarchiver men jag installerade min år 2018, och den funkar fint än utan att ha betalat.
Talar om denna: https://apps.apple.com/se/app/the-un...25424353?mt=12
Citera
2021-10-07, 10:02
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Vi kanske talar om olika Unarchiver men jag installerade min år 2018, och den funkar fint än utan att ha betalat.
Talar om denna: https://apps.apple.com/se/app/the-un...25424353?mt=12
Jag tankade "Archiver" seg installation och bara 7 dagar gratis sen kom en jävla massa pop-ups typ "var med i våran undersökning" etc så jävla tröttsamt så jag avinstallerade allt.

Önskar att det fanns 1 packare inbyggt som öppnar: .tar .rar .zip .7z och allt vad det heter och helt gratis såklart. Jösses att betala för att packa upp en fil man har tillgång till!
Citera
2021-10-07, 10:11
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Jag tankade "Archiver" seg installation och bara 7 dagar gratis sen kom en jävla massa pop-ups typ "var med i våran undersökning" etc så jävla tröttsamt så jag avinstallerade allt.

Önskar att det fanns 1 packare inbyggt som öppnar: .tar .rar .zip .7z och allt vad det heter och helt gratis såklart. Jösses att betala för att packa upp en fil man har tillgång till!

Unarchiver tar de format du talar om (och en jävla massa fler) :-) Väldigt lättsamt program, rekommenderas.
https://theunarchiver.com/

"Det öppnar vanliga format som Zip, RAR (inklusive v5), 7-zip, Tar, Gzip och Bzip2. Det öppnar även många äldre format, som StuffIt, DiskDoubler, LZH, ARJ och ARC. Det öppnar även andra typer av filer, som ISO- och BIN-skivavbilder och vissa Windows EXE-installerare. Listan är mycket längre - programmets hemsida har hela listan."
Citera
2021-10-07, 11:12
Medlem
7-zip är sjukt bra till PC, gratis, finns även till mac.
https://www.7-zip.org/a/7z2103-mac.tar.xz
Citera
2021-10-07, 14:19
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Hjälp!

Börjar bli galen här! kan ju inte packa upp filerna i Mac?

"Winzip period is expired, please buy now!"

Står det.. Vad fan måste man betala för att packa upp filer med Mac??

Det finns en app som heter Archive Utility.app, den kommer förinstallerad och öppnar både tar och zip. För att få Archive Utility att bli standard program så högerklicka på en .zip/.tar-fil och välj Öppna med > Annat. Där hittar du Archiver Utility i /System/Library/CoreServices. Markera Öppna alltid med och sedan tryck Öppna.
Citera
2021-10-08, 16:54
Moderator
Rassas avatar
Mac och macOS —> Programvara: macOS /Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto