Den enda som erbjöd sig att bli fodervärd för vargarna var tydligen Karl Hedin. Han skulle använda dem i viltvårdsutbildningen på sitt nyöppnade "Institut för vargfakta". Trots att Karl verkligen brinner för vargfrågan kunde han inte garantera Skansen att de skulle användas som avelsdjur för etablering av nya vargrevir i Bergslagsskogarna. Det enda Hedin kunde erbjuda Skansen var att få 4 uppstoppade vargar i samma storlek inom ett år....
Senast redigerad av Drozd 2021-10-06 kl. 18:01.
När de på Skansen behöver ny personal så avlivar de några de inte behöver, troligtvis.
Om du går till Skansen så får du se upp med att aldrig vara i vägen, annars kanske du blir avlivad.
Människor är ju inte utrotningshotade så det är inget större problem med att använda dem som mat.
Att mata vargarna krävde troligen många turer mellan Nya Krematoriet och Skansen, så det är nog bara bra att vargarna avlivas. Hoppas vargstuvningen smakar bra!
Det verkar vara vanligt att djurparker avlivar friska djur, i alla fall vad jag läst och sett. Björnungarna som föds varje år på Skansen används bara som dragplåster för besökare, sen tas de av daga. Det var på Kalla Fakta för ca 10 år sen (Ja, det var länge sen men djurparker fortsätter uppenbarligen med dödandet) om Parken Zoo i Eskilstuna, där avlivades friska utrotningshotade djur för att få plats med nån häftig svart panter om jag kommer ihåg rätt.
Det bästa vore ju om dessa vargar aldrig hade varit i fångenskap. Kanske till och med är en befrielse att få dö istället för att vara instängd i ett hägn...? Vilda djur ska vara i det vilda tycker jag, men så länge folk fortsätter besöka djurplågeriparkerna så blir det ju ingen förändring.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!