2021-10-06, 06:54
Medlem
goseigens avatar
Med tanke på vad en ung människa skriver i en annan tråd undrar jag över hur det fungerar när ett inkassobolag köper ett lån.

Vad jag har förstått kan en bank sälja ett lån om låntagaren inte betalar, och varför gör de det? Och vad tjänar inkassobolaget?

Har de rätt att ändra ränta?

De måste förstås gå med vinst, men hur gör de det?
Citera
2021-10-06, 06:59
Avstängd
Inkassobolaget köper skulden och hela återstående räntan till en lägre summa.

De tjänar sedan sina pengar på att den skuldsatte ofta har svårt att betala, så räntan löper under längretid, plus att avgifter för inkasso osv tillkommer.
Citera
2021-10-06, 07:04
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Inkassobolaget köper skulden och hela återstående räntan till en lägre summa.

De tjänar sedan sina pengar på att den skuldsatte ofta har svårt att betala, så räntan löper under längretid, plus att avgifter för inkasso osv tillkommer.

Så, den ursprungliga lånegivaren accepterar ett resultat som inte är riktigt lika bra, jämfört med att låntagaren har haft förmåga att betala lånet hela tiden?
Senast redigerad av goseigen 2021-10-06 kl. 07:08.
Citera
2021-10-06, 07:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Så, den ursprungliga lånegivaren accepterar ett resultat som inte är riktigt lika bra, jämfört med att låntagaren har haft förmåga att betala lånet hela tiden?

Ja dom slipper ju bevakning, omkostnader eller risken att förlora hela skulden.
Citera
2021-10-06, 07:18
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ja dom slipper ju bevakning, omkostnader eller risken att förlora hela skulden.

Tack - enkel och klar information.
Citera
2021-10-06, 07:22
Medlem
För att undvika missförstånd, de köper en fodran, inte ett lån.
Citera
2021-10-06, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
För att undvika missförstånd, de köper en fodran, inte ett lån.
Samt att notera: Alla villkor, ränta, avgifter amorteringstid osv följer med om fordran överlåts.

Sedan är jag tveksamt till att fordringar säljs så ofta, i allmänhet arbetar inkasso med att driva in andras fordringar utan att ha tagit över dessa.
Citera
2021-10-06, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Samt att notera: Alla villkor, ränta, avgifter amorteringstid osv följer med om fordran överlåts.

Sedan är jag tveksamt till att fordringar säljs så ofta, i allmänhet arbetar inkasso med att driva in andras fordringar utan att ha tagit över dessa.

Finns ju mängder bolag som är specialicerade på att köpa fordringar, ofta redan innan de blivit dåliga. Kallas Factoring.
Citera
2021-10-06, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Finns ju mängder bolag som är specialicerade på att köpa fordringar, ofta redan innan de blivit dåliga. Kallas Factoring.
Visst, men ts förefaller enbart avse inköp av förfallna fordringar. Är fordran överlåten redan initialt framgår det av den faktura kunden får.
Citera
2021-10-06, 16:00
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

EU har under ett antal år tyckt att dåliga lån är ett stort problem i bankerna, och kanske framför allt att bankerna (enligt ECB mfl) värderat problemlånen för högt. De har därför infört regelverk som innebär att dåliga lån numera slår hårt mot bankernas kapitalkrav. Därför har många banker de senaste åren börjar sälja ganska stora volymer av fordringar gentemot dåliga betalare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in