2021-10-06, 01:16
Medlem
Som rubriken lyder har jag tyvärr dragit på mig skulder nu under en lång period.
Skulle gissa slutsumman hamnar på strax över 500.000kr.
Hyr nu ett boende i andra hand men är särbo och vill självklart hålla hon utanför mina skulder. Dock vill vi gärna bo ihop och det ställer till det då hon äger en fastighet och vi är rädda kfm får för sig att utmäta den.

Kan man hyra i andra hand av min sambo och säga jag tex bor i hennes gäststuga och då slippa allt strul med att hon skall bevisa för kfm vid ev utmätning att hon äger allt i hennes hus.

Ang skuldsaneringen är planen att kontakta kommunen för att få hjälp med att ansöka om skuldsanering då kfm rekommenderade det för att jag inte skulle missa något i ansökan.

Sen ärvde jag en sommarstuga med lågt värde där jag äger 50% av den och en släkting den andra delen.
Kan jag skriva över den på någon för att slippa den skall bli utmätt och säljas av kfm. Tex min son eller är det bästa att skriva den på andra personen som äger den.

Äger inte något annars än en släpvagn jag tänkte sälja då jag inte använder den.

Just nu studerar jag en yh utbildning och jobbar halvtid. Och har ett jobb klar med ca 30k före skatt i lön.

Självklart är detta något som tynger mig otroligt och därför måste jag rädda upp allt och ser skuldsanering som en otrolig hjälp att slippa må dåligt över situationen jag själv skapat som om någon kan svara på hur jag skall göra med stugan för att få behålla den samt hur jag går tillväga för att hålla sambon utanför i nuläget.

Hon är självklart medveten om skulderna så inget jag behöver dölja där.
Citera
2021-10-06, 03:33
Medlem
Du har alltså skulder på 500k, jobbar deltid och kommer ha jobb som ger 30k i framtiden, har fått arv och äger något fordon.

Så det kronofogden kommer se är att du har möjlighet att betala av dina skulder samt att du försöker dölja och sälja av tillgångar som inte går till att betala skulderna och du tror att du kommer få skuldsanering beviljat?

Du berättar heller inte vart skulderna kommer ifrån och hur mycket du betalar av på dom, men av det du berättar så låter ju oddsen för skuldsanering ganska dåliga. Det låter mest som att du bara vill försöka undvika att betala dina skulder, du kommer ha möjlighet att göra det men verkar inte vilja, du verkar inte ens ha koll på hur stora dina skulder är??

Klart du kan skriva över saker på någon annan, men om du nu vill få det beviljat så bör du ju tänka till själv hur dom kommer se på saken om du gör dig av med tillgångar och inga pengar går till att betala av skulder.
Citera
2021-10-06, 05:52
Medlem
Varför inte sälja din del i stugan och betala av på skulderna?
Men en framtida lön på 30k+ så kan du med lätthet betala av de där skulderna inom 5-8 år.
Gör rätt för dig din jävla lodare
Citera
2021-10-06, 10:04
Medlem
Niggwards avatar
Skuldsanering kan du nog glömma med din situation. Det är inte lätt att få det beviljat och man behöver visa att man gjort allt man kan för att betala tillbaka och att man absolut inte har förutsättningarna för att lyckas. Sedan vart skulderna kommer ifrån spelar också in samt andra faktorer

Du gör i stort sett tvärt om.
Citera
2021-10-06, 10:58
Medlem
Alltså det jag fick ärva va den delen i stugan inget mera.
Hade såklart gärna behålla den för framtiden och fått renovera upp den.
Finns som egentligen inget värde i den och tror taxeringsvärdet är på 70.000kr
Så kan sälja av min del såklart och betala av med de pengarna. Gissningsvis får jag då mellan. 20-40.000kr.
Jag betalar mina räkningar nu.
Jag har börjat betala av skulder allt eftersom jag sparat ihop pengar.

Att jag frågade om skuldsanering osv var för jag fick rådet av kfm att göra deras test och sen titta på resultatet. Så jag gjorde testet på deras hemsida och fick då svaret att det ser ut som att det går att få beviljat.

Skulderna kommer ifrån en period där jag lånade 200.000 och tog in i ett företag vi hade som sen gick rent åt helvete. Sen iom den situationen drog jag på mig ännu mer småskulder osv. Så ingen spelproblematik eller droger osv osv.

Skall ringa kfm igen iom jag gärna vill göra rätt för mig.
Citera
2021-10-06, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virvelvrally
Så kan sälja av min del såklart och betala av med de pengarna. Gissningsvis får jag då mellan. 20-40.000kr.

Att jag frågade om skuldsanering osv var för jag fick rådet av kfm att göra deras test och sen titta på resultatet. Så jag gjorde testet på deras hemsida och fick då svaret att det ser ut som att det går att få beviljat.

Skulderna kommer ifrån en period där jag lånade 200.000 och tog in i ett företag vi hade som sen gick rent åt helvete. Sen iom den situationen drog jag på mig ännu mer småskulder osv. Så ingen spelproblematik eller droger osv osv.

Testet på hemsidan säger inte speciellt mycket bortsett från att utesluta människor som är hopplösa.

Kommer det från företagsverksamhet så har du ju lite bättre odds, men det är fortfarande ingen stor skuld för någon med arbete, folk sitter med större lån än så på bara sin bil. Låter som ett ganska litet problem och att du bara behöver börja jobba och sen lösa lån med bättre villkor via någon vettig bank, tror mest KFM kommer be dig ta hjälp av någon rådgivare.
Du nämner ju till och med nu att du kunnat spara ihop pengar, skuldsanering är typ det man gör när man redan sålt alla tillgångar, betalar allt man kan från sin inkomst samtidigt som skulderna ändå växer på grund av räntor och att man aldrig kommer kunna betala av det.

Tar du ditt jobb med 30k i lön, flyttar ihop med din partner och pratar med banker tills du löst ett hopbakslån så kan du ju säkert betala av 10-20k/mån på dina skulder och ha dom borta om något år Du behöver inte ens sälja några tillgångar om du inte vill, löser du ett vettigt lån kan du ju betala av det under lång tid också med bara ett par tusen i månaden och leva normalt liv om du inte vill leva snålt ett par år.

Du kan i stort sätt lösa det bättre själv om du tar tag i det, behålla dina tillgångar och ha bättre levnadsstandard igenom att inte blanda in KFM och skuldsanering.
Citera
2021-10-06, 16:47
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:

Tråkigt att höra, du kanske skall sprida den här tråden till kommunisterna på detta forum som tror att alla företagare är evil och tjänar multum. De förstår inte att det är en enorm risk att starta företag och man måste satsa en hel del med risk att sätta sig själv i en dålig situation som din.

Angående din sambo, ni bör skriva ett korrekt samboavtal där det står att fastigheten och tillhörande lösöre (speca upp hennes prylar i en lista) är hennes enskilda egendom.
Angående sommarstugan, sälj den och använd pengarna att betala av lånet och samma med kärran. Är släktingen juste kan ni ju skriva ett avtal vid sidan om att du har rätt att köpa tillbaka din del för samma peng plus värdeutvecklingen.

Lycka till.
Citera
2021-10-06, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Är släktingen juste kan ni ju skriva ett avtal vid sidan om att du har rätt att köpa tillbaka din del för samma peng plus värdeutvecklingen.

Ett sånt avtal är inte giltigt och kan inte åberopas i domstol. Om släktingen skiter i att följa avtalet så får det inga konsekvenser. Vid fastighetsaffärer finns det ett antal formkrav som man måste följa: https://www.tidningenkonsulten.se/ar...fastighetskop/
Citera
2021-10-06, 20:53
Medlem
rolemodels avatar
Citat:

Taxeringsvärdet har inget med värdet på fastigheten att göra 😂
Citera
2021-10-07, 01:33
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Ett sånt avtal är inte giltigt och kan inte åberopas i domstol. Om släktingen skiter i att följa avtalet så får det inga konsekvenser. Vid fastighetsaffärer finns det ett antal formkrav som man måste följa: https://www.tidningenkonsulten.se/ar...fastighetskop/
Det var därför jag skrev om släktingen är juste.. I många familjer vill släktingar inte skämma ut sig för varandra så har man ett avtal så brukar det följas även om det inte gäller i domstol...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in