2021-10-05, 20:56
Medlem
mdlbs avatar
Jobba mindre, mer tid till saker jag faktiskt tycker om.
Citera
2021-10-05, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Bara de som inte tänker stort nog tappar motivationen. När målen är stora så är man jämt hungrig och drivande.

Frihet, trygghet och ekonomiskt oberoende i så tidig ålder som möjligt låter trevligt. Det är väl det.

Att slita röven av sig på ett jobb i 40 år (ett anställningsjobb, som vissa gör) är inget som är särskilt lockande.

Bra skrivet!
Om man inte har motivation till att sträva vidare har man för dålig fantasi och har inga visioner.

En stor tänkare är aldrig nöjd utan vill hela tiden utvecklas.
Citera
2021-10-05, 22:24
Medlem
Mer frihet
Citera
2021-10-05, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backflash1234
Bra skrivet!
Om man inte har motivation till att sträva vidare har man för dålig fantasi och har inga visioner.

En stor tänkare är aldrig nöjd utan vill hela tiden utvecklas.

Jajamänsan! Precis så är det. Tänk vad tråkigt att uppnå något, vara rätt ung och sedan aldrig mer vilja utvecklas? Hemsk tanke..
Citera
2021-10-05, 22:53
Medlem
Ett fint hus som framtida familj kan hålla till i och därefter frihet, mer ledighet och mindre stress.

Även vissa rent materialistiska prylar såklart. Men främst ett fint hus där man trivs och har gott om plats.

Hade jag haft ett sådant hus och tillräckligt med pengar för att leva på avkastning hade jag nog gjort det. Det eller startat något eget företag utan press på att jag måste tjäna in lönen varje månad.
Citera
2021-10-05, 22:58
Medlem
Ekonomiskt oberoende. Sedan fortsätter jag nog iofs att jobba ändå men det vore skönt att veta att man gör det frivilligt, att man skulle kunna ge chefen fingret.

Mitt mål är 3 miljoner dollar på börsen och jag är väl ungefär halvvägs där redan. Men när jag nått dit misstänker jag att målet kommer höjas till 5 miljoner. Men hursomhelst så tänker jag inte jobba en dag efter att jag fyller 60. Någonstans får man dra en linje i sanden.
Citera
2021-10-05, 23:34
Medlem
dialektikers avatar
Bekvämlighet, aldrig orolig för utgifter, kunna köpa de materiella saker och tjänster man behöver, kunna bo där man vill, guldkant på tillvaron (som förstås är olika för olika människor).

Folk som säger att de är emot materialism och därför ska experimentera med att klara sig på så lite som möjligt och bo i en minimalistisk husvagn osv.
Rätt var det är behöver de vård för att de råkat ut för en olycka eller sjukdom, och vad gör de då? Jo, de tigger pengar på facebook.
Där sprack hela minimalist-konceptet.
Pinsamt är vad det är.
Citera
2021-10-06, 00:13
Medlem
Jag känner som TS att sånt som inte kan köpas för pengar blir viktigare för mig. Då äger jag redan det jag behöver för att vara materiellt nöjd vilket motsvarar ett vanligt medelklassliv och ingenting mer fancy än så.

Jag tycker att man ska låta sig själv få vara nöjd om man vill det. Man behöver inte ha ständiga nya mål för att bli rikare än vad man redan är. Om man inte bryr sig om statusjakt är det också svårt att hitta motivationen att bli rikare för det kostar inte så mycket att ha ett gott "vanligt" liv. Det som kostar är att ha ett jetsetliv med svindyra statusprylar och bryr man sig inte om status vad ska man då med det till?

Det är lite sorgligt också om jakten på mer pengar blir ett självändamål och man spiller tid som kunde ha använts till att studera något roligt, resa eller umgås med vänner.

Men om vi ska tala om motivation till att tjäna pengar i form av en normal lön och småsparande på börsen så är det stoltheten att kunna försörja mig själv och tryggheten i en buffert som motiverar mig. Jag behöver inte vara ekonomiskt oberoende men jag vill heller inte behöva oroa mig för oförutsedda utgifter.
Senast redigerad av Sexuritas 2021-10-06 kl. 00:29.
Citera
2021-10-06, 02:35
Medlem
Har ingen super motivation. Förr (10 år sedan) så jagade jag mer pengar men idag så är jag rätt nöjd och tar hellre mer ledig tid och lugnt på jobbet än lite mer i plånboken.
Citera
2021-10-06, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sexuritas
Jag känner som TS att sånt som inte kan köpas för pengar blir viktigare för mig. Då äger jag redan det jag behöver för att vara materiellt nöjd vilket motsvarar ett vanligt medelklassliv och ingenting mer fancy än så.

Jag tycker att man ska låta sig själv få vara nöjd om man vill det. Man behöver inte ha ständiga nya mål för att bli rikare än vad man redan är. Om man inte bryr sig om statusjakt är det också svårt att hitta motivationen att bli rikare för det kostar inte så mycket att ha ett gott "vanligt" liv. Det som kostar är att ha ett jetsetliv med svindyra statusprylar och bryr man sig inte om status vad ska man då med det till?

Det är lite sorgligt också om jakten på mer pengar blir ett självändamål och man spiller tid som kunde ha använts till att studera något roligt, resa eller umgås med vänner.

Men om vi ska tala om motivation till att tjäna pengar i form av en normal lön och småsparande på börsen så är det stoltheten att kunna försörja mig själv och tryggheten i en buffert som motiverar mig. Jag behöver inte vara ekonomiskt oberoende men jag vill heller inte behöva oroa mig för oförutsedda utgifter.

Kan bara hålla med!

Man kan ha andra mål i livet att utvecklas emot än att tjäna mer pengar.
Citera
2021-10-06, 10:17
Medlem
Cameltotems avatar
Ränta på ränta triggar mig.

Dina pengar växer mer och mer men dina kostnader är detsamma.

Frihet är stort
Citera
2021-10-06, 10:49
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sexuritas

Jaa, det är endast en väg man aldrig blir nöjd att gå. Bara kolla på de som har 20-50 miljoner. De hänger med folk som har 300-500 miljoner och är missnöjda av det. Vissa blir aldrig nöjda.

Sen klart jag skulle vilja ha en Porsche eller en lya i Stockholm bara för skojs skull.

Men kommer det göra mig mycket lyckligare? Nää inte egentligen.

Har en bra lön, en del sparat och mål jag vill nå. Finns mycket annat som gör mig lycklig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in